Gå til innhold

Snart kan du skrive ut et teleskop og fotografere himmelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri helt forstått meg på hvordan en 3D-printer, som fungerer ved å legge lag på lag meg smeltet plast til det ligner tingen man så på skjermen, liksom skal kunne lage fungerende pistoler og teleskoper!

 

For det første har jeg vanskelig for å se hvordan man kan få tannhjul og andre bevegelige deler som ikke henger fast i hverandre, og for det andre: Alt består jo av samme plast-type! En pistol vil jo eksplodere hvis man putter inn en ekte patron og fyrer av, og et teleskop vil jo ikke få linser og speil!?

Lenke til kommentar

robertaas: Det kan virke sånn, men det er vel ikke helt 100% riktig. Microsoft er med på sponsorlaget og får sikkert viral markedsføring i bytte.

 

ozone: 3D print er heite buzz-ord som får folk til å klikke på artiklene. Leser man videre skjønner man at det er langt i fra alle komponentene som er 3D printet. Det kunne sikkert med fordel vært laget på andre måter også. Speil, glass, elektronikk, kabler, telefon, PC osv kommer selvsagt ikke tytende ut av dysa på 3D skriveren.

 

Artikkelen: Spennende at de bruker et nettverk av teleskoper til å observere samme objekt fra mange steder samtidig. Men selve teleskopet virker elendig og stikk i strid med påstanden deres, dyrere enn kommersielle teleskoper med motorstyring. Nå står det riktignok ikke pris, men jeg blir overrasket om man kommer rimeligere ut enn å kjøpe for eksempel denne til 199 $. Eller ennå rimeligere, denne til 46 $ og motorisere den selv. Siden nettverket av teleskoper skal være et åpen kildekode-initiativ regner jeg med det går an å koble seg opp med andre teleskoper også.

Lenke til kommentar

For det første har jeg vanskelig for å se hvordan man kan få tannhjul og andre bevegelige deler som ikke henger fast i hverandre, og for det andre: Alt består jo av samme plast-type!

 

Forstår godt hva du skriver, men et par presiseringer: det finnes mange typer plast til 3D-skrivere nå, og man kan velge ulike stivheter og bruddstyrke. Det finnes diverse mer eller mindre gummilignende materialer, og det finnes svakt strømførende materialer (altså med høy motstand, man kan fremdeles ikke skrive ut med loddetinn). Folk eksperimenterer stadig frem nye varianter.

 

Dessuten finnes det plasttyper som løses opp i vann. Dette gjør at man kan skrive ut sammensatte ting som et gir i en utskrift. Det gjør også at man kan bygge støtte rundt modellen for å redusere utglidning og dermed øke nøyaktigheten. Nøyaktigheten er absolutt bra nok til større tannhjul, men slitestyrken er jo lavere enn for metalltannhjul og slike små tannhjul som f.eks. er inne i mekaniske armbåndsur er det (i hvert fall foreløpig) bare å glemme.

 

Forøvrig må jeg si meg enig med Simen1. 3D-skrivere er et moteord som ofte brukes for å trekke oppmerksomhet. Det er en spennende teknologi, men det er veldig mye de ikke kan brukes til (som f.eks. optikk).

Lenke til kommentar

Men selve teleskopet virker elendig og stikk i strid med påstanden deres, dyrere enn kommersielle teleskoper med motorstyring.

 

Jeg stusser over at de ikke lager vegger i "røret" på teleskopet. Er det ikke viktig å hindre strølys fra sidene? Det er så at de vil holde vekten nede fordi de bruker svake motorer til å styre teleskopet med, men noen tynne vegger i plast eller papir ville da ikke veid så mye?
Lenke til kommentar

Jeg liker heller ikke tanken på teleskoper uten vegger, men det er vist helt vanlig for dobsonian type teleskoper. "Solblender" brukes omtrent aldri i hobbyastronomi. Det kommer delvis av andre forutsetninger enn ved fotografering i dagslys. Bruk av teleskoper forutsetter et veldig mørkt sted å observere fra. Videre setter vist hobbyastronomenes lavere krav til kontrast av en eller annen merkelig grunn.

 

Personlig har jeg mekket en lang solblender til mitt lukkede teleskop og mener jeg ser en forbedret kontrast (kan være placebo).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...