Gå til innhold

Kristendommen,en fabel, en historie; en trøst, en angst medisin og en sosial tilstand.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Kristendommen,

en fabel, en historie, en trøst, en angst medisin og en sosial tilstand.Kristendommen har fått så stor suksess pga 3 faktor:

- tilgivelse for å ha skylds følelse.

- angstdempende ovenfor døden.

- sosialt nettverk av «samme mennesker».

Ser man på kristendom i en teologisk sammenheng så er kristendom en religion som kan minnes om en fabel og en kultur historie og en lære om livet etter døden,

og alle blander seg inn i hverandre med så kløktighet at mennesker i dag ikke ser forskjell mellom hva som er hva.

Hele grunnen til at kristendommen er blitt så populær er dens middel som angst medisin ovenfor døden samt smerte,

fordi ved å tro på at jesus kristus tok på seg menneskers skyld samt gir tilgivelse samt man kan tro på et evig liv i paradis vis man tro'r på kristus,

ja da kan man sove trygt vel viten om at «jeg er iallefall trygg».

Ser man på buddhismen så tar dem en helt annen retning:

buddhismen sier at

«alt er forgjengelighet og illusjoner så ikke tro på noe som helst men bare lev i nåtiden».

Men for en kristen vil buddhismen være en slags agnostiker religion som ikke har trøst i seg eller noe angstdempende ovenfor døden pga buddhismen gir ikke intellektuelt noe tro å tro på men baserer seg på tilstanden her og nå som eksisterer uavhengig av intellektet.

Kristendommen som religion er primært bygd opp av sosiale klasser,

der man da har «de kristne» og «hedningene»,

og derfor fungerer kristendommen som en dobbeldemping av angst ved at kristendommen serverer både en teologisk lære man kan tro på samt et konkret sosial nettverk man kan føle seg identifiserende «like» med.

Rent teologisk så har kristendommen mange spm å svare på,

fordi kristendommen som religion er primært dualistisk,-dvs enten dem eller oss,

samt at kristendommen i sin generellhet har unnlatet å svare på de paradoksale spm som asiatiske religioner har tatt stilling til.

De fleste som går inn i teologien til kristendommen vil fort oppdage at den moderne paulus kristendommen er basert på læresetninger som dualistisk ser ensidig på en sak uten å ta med hele livet som eksempel,-og paradokser frykter kristendommen mest,

og dermed får man feks begreper som «synd» som da mennesker vil relativt definere som «sex» osv dog uviten om at vis gud er skaperen av alt så må gud være skyld i at mennesker er som de er.

Hva kristendommen har gjort seg galt i er å basere sin religion på læresetninger som må troes på for å være en kristen,

der da de intellektuelle læresetninger forsterker følelses troen,

og det holder derfor ikke å være et universalt nestekjærlig medmenneske for å være en kristen ,

fordi du må tro intellektuelt på den sosiale kultur kristendommen er bygd opp på for være kalt med tittelen «kristen».

Sammenligner man buddhisme med kristendom så innser man fort at buddhisme sier generelt at

«alt er buddha, så ikke prøv å streb etter å være buddha, bare lev i nåtiden spontant»,-ergo tillater en toleranse for alle religioner,

mens kristendommen sier

«enten dem eller oss,

tro'r du på jesus så kommer du til paradis,

men tro'r du ikke på jesus så kommer du til helvete».

Man må undre seg hvor kristendommen har kunnet bli så dualistisk som den er blitt,

fordi i bibelen hvor jesus uttaler seg direkte så får man ikke inntrykk av at jesus hadde noe spesiell regler og lovbud man måtte følge men generelt sa det som bergprekenen sier.

Jesus var en mystisk mann som i ettertid har blitt fortolket av sine 12 disipler på en slik måte at man må undre seg over om disiplene hadde den såkalte «hellige ånd».

Man får inntrykk fra bibelen av at jesus var en kul fyr som hadde humor og intelligens og masse nestekjærlighet samt foraktet fariseer kulturen,-og ironisk nok så er kristendommen blitt den nye fariseer kulturen.

I den moderne kristendommen har til å med mennesker fortolket paulus sine ord som en reinkarnasjon av jesus sine ord,

altså man likestiller paulus sin teologi som like mye autoritet som jesus sine ord,

feks der mennesker skal rettferdiggjøre sin kristne tro ved å sitere et paulus sitat.

Videre har den moderne kristendommen totalt avfeid mulighet for reinkarnasjon,

og vis man i det hele tatt snakker om reinkarnasjon så får man ikke gehør tilbake.

Men problemet er her at mennesker kan ikke vite hele sannheten(som det står utallige ganger om i bibelen),

og derfor kan derfor heller ikke mennesker bastant hovmodig tro at man kan dualistisk avfeie feks reinkarnasjon som en mulighet,-fordi da har man jo opphøyd seg til gud selv!

Hva kristendommen har gjort er å ta monopol på «sannheten» og sagt indirekte at

«kristendommen er den eneste riktige religion mens alle andre religioner er hedninger som prøver å kopiere kristendommen eller har elementer av kristendommen altså plagiat men er likevel feil religion å tro på».

Videre sier kristendommen indirekte at

«jesus er den eneste man skal tro på,

og vis du ikke tro'r på jesus så kommer du til helvete».

Såklart kan ikke kristendomen alltid si direkte

«du kommer til helvete»

fordi da kan ikke den kristne tolerant «snik kristne» mennesker til å tro på kristus.

Kristendommen har gjort seg til

«den eneste riktige religion som alle mennesker skal møtes i»,

men når kristendommen er så dualistisk som dem er blitt samt ikke tolererer andre kulturer enn sin egen kristne kultur basert på bibel kunnskaper,

ja da kan man ikke kalle kristendom for noe

«universalt samlende religion uavhengig sted og tid».

Man må spør seg selv :

hva står gjenværende når man fratar kristendommen for sin bibel og kultur og sin sosiale krets?

Hvor sterk vil kristendommen være uten sin kultur og teologi?

finnes kristendommen sin gud vis man fjerner bibelen og kulturen?

Vil kristendommen kunne være en universal religion som samler alle mennesker i felles erkjennelse?

 

Jeg forstår ikke enkelte behov for å slenge dritt mot folk som tenker annerledes enn dem selv. Vi har ytringsfrihet til å si og mene hva vi vil i et demokrati. Det er ingen grunn til å følge seg forfulgt av kristne eller ha stressende tanker om at kristne ødelegger ditt liv.

Jeg har kristne venner. De er som folk flest bortsett fra at de ikke lyver og baksnakker noen. De tar en cola i stedet for øl. De kommenterer aldri mine valg i livet.

Jeg føler meg brydd på deres vegne når jeg er på sosiale medier og leser om hva som foregår oppe i hodet på folk. Kristne er som folk flest bortsett fra at de er opptatt av oppføre seg på en måte som vi alle burde ovenfor medmennesker.

Lenke til kommentar

 

 

Kristendommen,

en fabel, en historie, en trøst, en angst medisin og en sosial tilstand.Kristendommen har fått så stor suksess pga 3 faktor:

- tilgivelse for å ha skylds følelse.

- angstdempende ovenfor døden.

- sosialt nettverk av «samme mennesker».

Ser man på kristendom i en teologisk sammenheng så er kristendom en religion som kan minnes om en fabel og en kultur historie og en lære om livet etter døden,

og alle blander seg inn i hverandre med så kløktighet at mennesker i dag ikke ser forskjell mellom hva som er hva.

Hele grunnen til at kristendommen er blitt så populær er dens middel som angst medisin ovenfor døden samt smerte,

fordi ved å tro på at jesus kristus tok på seg menneskers skyld samt gir tilgivelse samt man kan tro på et evig liv i paradis vis man tro'r på kristus,

ja da kan man sove trygt vel viten om at «jeg er iallefall trygg».

Ser man på buddhismen så tar dem en helt annen retning:

buddhismen sier at

«alt er forgjengelighet og illusjoner så ikke tro på noe som helst men bare lev i nåtiden».

Men for en kristen vil buddhismen være en slags agnostiker religion som ikke har trøst i seg eller noe angstdempende ovenfor døden pga buddhismen gir ikke intellektuelt noe tro å tro på men baserer seg på tilstanden her og nå som eksisterer uavhengig av intellektet.

Kristendommen som religion er primært bygd opp av sosiale klasser,

der man da har «de kristne» og «hedningene»,

og derfor fungerer kristendommen som en dobbeldemping av angst ved at kristendommen serverer både en teologisk lære man kan tro på samt et konkret sosial nettverk man kan føle seg identifiserende «like» med.

Rent teologisk så har kristendommen mange spm å svare på,

fordi kristendommen som religion er primært dualistisk,-dvs enten dem eller oss,

samt at kristendommen i sin generellhet har unnlatet å svare på de paradoksale spm som asiatiske religioner har tatt stilling til.

De fleste som går inn i teologien til kristendommen vil fort oppdage at den moderne paulus kristendommen er basert på læresetninger som dualistisk ser ensidig på en sak uten å ta med hele livet som eksempel,-og paradokser frykter kristendommen mest,

og dermed får man feks begreper som «synd» som da mennesker vil relativt definere som «sex» osv dog uviten om at vis gud er skaperen av alt så må gud være skyld i at mennesker er som de er.

Hva kristendommen har gjort seg galt i er å basere sin religion på læresetninger som må troes på for å være en kristen,

der da de intellektuelle læresetninger forsterker følelses troen,

og det holder derfor ikke å være et universalt nestekjærlig medmenneske for å være en kristen ,

fordi du må tro intellektuelt på den sosiale kultur kristendommen er bygd opp på for være kalt med tittelen «kristen».

Sammenligner man buddhisme med kristendom så innser man fort at buddhisme sier generelt at

«alt er buddha, så ikke prøv å streb etter å være buddha, bare lev i nåtiden spontant»,-ergo tillater en toleranse for alle religioner,

mens kristendommen sier

«enten dem eller oss,

tro'r du på jesus så kommer du til paradis,

men tro'r du ikke på jesus så kommer du til helvete».

Man må undre seg hvor kristendommen har kunnet bli så dualistisk som den er blitt,

fordi i bibelen hvor jesus uttaler seg direkte så får man ikke inntrykk av at jesus hadde noe spesiell regler og lovbud man måtte følge men generelt sa det som bergprekenen sier.

Jesus var en mystisk mann som i ettertid har blitt fortolket av sine 12 disipler på en slik måte at man må undre seg over om disiplene hadde den såkalte «hellige ånd».

Man får inntrykk fra bibelen av at jesus var en kul fyr som hadde humor og intelligens og masse nestekjærlighet samt foraktet fariseer kulturen,-og ironisk nok så er kristendommen blitt den nye fariseer kulturen.

I den moderne kristendommen har til å med mennesker fortolket paulus sine ord som en reinkarnasjon av jesus sine ord,

altså man likestiller paulus sin teologi som like mye autoritet som jesus sine ord,

feks der mennesker skal rettferdiggjøre sin kristne tro ved å sitere et paulus sitat.

Videre har den moderne kristendommen totalt avfeid mulighet for reinkarnasjon,

og vis man i det hele tatt snakker om reinkarnasjon så får man ikke gehør tilbake.

Men problemet er her at mennesker kan ikke vite hele sannheten(som det står utallige ganger om i bibelen),

og derfor kan derfor heller ikke mennesker bastant hovmodig tro at man kan dualistisk avfeie feks reinkarnasjon som en mulighet,-fordi da har man jo opphøyd seg til gud selv!

Hva kristendommen har gjort er å ta monopol på «sannheten» og sagt indirekte at

«kristendommen er den eneste riktige religion mens alle andre religioner er hedninger som prøver å kopiere kristendommen eller har elementer av kristendommen altså plagiat men er likevel feil religion å tro på».

Videre sier kristendommen indirekte at

«jesus er den eneste man skal tro på,

og vis du ikke tro'r på jesus så kommer du til helvete».

Såklart kan ikke kristendomen alltid si direkte

«du kommer til helvete»

fordi da kan ikke den kristne tolerant «snik kristne» mennesker til å tro på kristus.

Kristendommen har gjort seg til

«den eneste riktige religion som alle mennesker skal møtes i»,

men når kristendommen er så dualistisk som dem er blitt samt ikke tolererer andre kulturer enn sin egen kristne kultur basert på bibel kunnskaper,

ja da kan man ikke kalle kristendom for noe

«universalt samlende religion uavhengig sted og tid».

Man må spør seg selv :

hva står gjenværende når man fratar kristendommen for sin bibel og kultur og sin sosiale krets?

Hvor sterk vil kristendommen være uten sin kultur og teologi?

finnes kristendommen sin gud vis man fjerner bibelen og kulturen?

Vil kristendommen kunne være en universal religion som samler alle mennesker i felles erkjennelse?

Jeg forstår ikke enkelte behov for å slenge dritt mot folk som tenker annerledes enn dem selv. Vi har ytringsfrihet til å si og mene hva vi vil i et demokrati. Det er ingen grunn til å følge seg forfulgt av kristne eller ha stressende tanker om at kristne ødelegger ditt liv.

Jeg har kristne venner. De er som folk flest bortsett fra at de ikke lyver og baksnakker noen. De tar en cola i stedet for øl. De kommenterer aldri mine valg i livet.

Jeg føler meg brydd på deres vegne når jeg er på sosiale medier og leser om hva som foregår oppe i hodet på folk. Kristne er som folk flest bortsett fra at de er opptatt av oppføre seg på en måte som vi alle burde ovenfor medmennesker.

Har igrunn samme opplevelse. Opplever aldri å bli plaget av kristne, og de kristne jeg kjenner skiller seg først og fremst ut ved å være sympatiske ovenfor andre. Likevel snakker folk rundt dem nedsettende om dem fordi de er kristne. Det er underlig hvordan en del på død og liv skal 'ta' kristendommen hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke enkelte behov for å slenge dritt mot folk som tenker annerledes enn dem selv. Vi har ytringsfrihet til å si og mene hva vi vil i et demokrati. Det er ingen grunn til å følge seg forfulgt av kristne eller ha stressende tanker om at kristne ødelegger ditt liv.

Jeg har kristne venner. De er som folk flest bortsett fra at de ikke lyver og baksnakker noen. De tar en cola i stedet for øl. De kommenterer aldri mine valg i livet.

Jeg føler meg brydd på deres vegne når jeg er på sosiale medier og leser om hva som foregår oppe i hodet på folk. Kristne er som folk flest bortsett fra at de er opptatt av oppføre seg på en måte som vi alle burde ovenfor medmennesker.

Ikke? Har du aldri blit tvunget inn i kirka? Presset? Følt gruppepresset? Skolesektoren ønsker deg inn i kirka for å bli kristen, forsvaret ønsker deg til presten for å bli kristen, statlig media ønsker deg kristen og sender deg jesus-propaganda.

 

Jeg har ikke vokst opp uten stressende tanker om kristendommen og følelsen av å bli presset og skjøvet inn i en religion jeg hater av det offentlige. På en slik måte at menneskerettigheter blir satt til side i spørsmålet om å vise respekt.

 

Når du har fått jesus skjøvet ned i halsen fra du kunne gå til du kan kjøpe sprit så er det klart du opparbeider en viss brekningsrefleks!

 

Jeg har kristne venner. De er som folk flest, de sloss, de dreper, de voldtar, de lyver og stjeler. Drikker gjør de også.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

til dere som syns jeg "slenger dritt om kristendommen":

å "slenge dritt" er primært person angrep,
men jeg snakker om en kultur som følger den kristendom som står beskrevet i hovedinnlegget.
jeg holder derfor ute individet og ser mer på den kollektive gruppe mentalitet
(og som du vet er mennesket lett påvirkelige og meget lite kritiske til tider ergo følger den kollektive strøm,
politikken sin struktur er meget lik religionen sin struktur når det kommer til påvirkning og sosiale roller).

såklart vil jeg ikke ta alle under samme kam,
og jeg snakker ikke om enkeltpersoner,
men jeg snakker om en folkegruppe som har dannet seg en underlig hovmodig kultur uten rom for mangfold.

jeg kjenner også mange kristne venner,
og de er akkurat som alle andre,-på godt og vondt,
og jeg behandler dem som "likeverdige personer" på lik linje med alle andre i en hvilken som helst religion.

men essensielt finnes det 2 typer kristne:
- dem som er åpne for at troen kan endre seg.
- dem som hovmodig ikke vil forandre sin tro selv om de ser at man logisk selvmotsiger seg selv samt er hyklerisk.

jeg snakker om i mitt hovedinnlegg de kristne mennesker som bastant tro'r seg riktig og hovmodig ikke vil forandre på sine tanker uansett hvilken bevis og logiske tankerekker man presenterer for dem.

hva jeg ikke liker er hvordan kristen kultur har brukt "Jesus" som en slags
"du må tro på Jesus ellers ender du i helvete" forkynnelse,
og jeg har selv en far som vokste opp i en yber religiøs familie,
og han sier selv at på disse bibel campene så hørte han skremsels propaganda om helvete osv,
og tok avstand fra hele den kulturen.
hans mor anså det for litt skammelig å spille fotball,
og det å danse var en "synd".
nå har min far en bror som hyklerisk driver på med sitt Jesus prat og nåde/tilgivelse prat samtidig som han lever et dobbeltmoralsk liv(reglene gjelder for andre men ikke han).
min far/pappa er ikke offisielt en "kristen" men han er fylt med så mye kjærlighet og rettferdighet og fornuft og visdom at jeg vil mye mer ligne han enn å ligne en hyklerisk kristen.

jeg har selv vokst opp på Sørlandet og har vært i en familie som bruker kristen verdi for alt det er verdt,
men samtidig også møtt de mest tilgivende og varme kristne mennesker en sjelden gang,
og jeg vet hva det vil si å få dytta opp Jesus i strupen samt få skremselspropaganda om å ende i helvete vis jeg ikke tro'r på jesis,
og jeg vet også hva det vil si å få frihet fra den kristne kultur sin frykt og helvetes propaganda.
(riktignok så er det i senere tid blitt mer "nåde forkynnelse" men helvetes propagandaen er der indirekte).

vis du leser deg jeg skriver i en nøytral observasjon,
sett vekk følelsene sine forsvars mekanismer og istedenfor nøytralt tenk gjennom om det jeg skriver faktisk eksisterer,
så vil du få et mer nyansert og balansert perspektiv på kristendom som kultur.
du vil komme fram til at det finnes de hykleriske og de ikke'hykleriske kristne mennesker,
og at det er intet grunn til å ensidig tro at alle kristne skal være fryden selv.


  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke enkelte behov for å slenge dritt mot folk som tenker annerledes enn dem selv. Vi har ytringsfrihet til å si og mene hva vi vil i et demokrati. Det er ingen grunn til å følge seg forfulgt av kristne eller ha stressende tanker om at kristne ødelegger ditt liv.

Jeg har kristne venner. De er som folk flest bortsett fra at de ikke lyver og baksnakker noen. De tar en cola i stedet for øl. De kommenterer aldri mine valg i livet.

Jeg føler meg brydd på deres vegne når jeg er på sosiale medier og leser om hva som foregår oppe i hodet på folk. Kristne er som folk flest bortsett fra at de er opptatt av oppføre seg på en måte som vi alle burde ovenfor medmennesker.

 

Ikke? Har du aldri blit tvunget inn i kirka? Presset? Følt gruppepresset? Skolesektoren ønsker deg inn i kirka for å bli kristen, forsvaret ønsker deg til presten for å bli kristen, statlig media ønsker deg kristen og sender deg jesus-propaganda.

Jeg har ikke vokst opp uten stressende tanker om kristendommen og følelsen av å bli presset og skjøvet inn i en religion jeg hater av det offentlige. På en slik måte at menneskerettigheter blir satt til side i spørsmålet om å vise respekt.Når du har fått jesus skjøvet ned i halsen fra du kunne gå til du kan kjøpe sprit så er det klart du opparbeider en viss brekningsrefleks!

Jeg har kristne venner. De er som folk flest, de sloss, de dreper, de voldtar, de lyver og stjeler. Drikker gjør de også.

 

 

Jeg føler ikke press for noe som helst. Ja, det er dritt kjedelig å være i en kirke. Får ikke angst av den grunn. Bruker tiden på å tenke på noe annet.

Min beste kamerat er kristen, en solid fyr på alle måter, som andre kristne jeg kjenner mer eller mindre til.

For meg blir det problematisk å kritisere folk som bruker deler av sin fritid på å hjelpe andre mennesker gjennom diverse organisasjoner. De lyver ikke og baksnakker ikke. Jeg respekterer alle mennesker som har overskudd av energi til hjelpe andre mennesker.

Kan kort fortelle en historie om en barndomsvenn som ikke taklet A4 livet da han kom i voksen alder. Det var hans kristne venner som fikk han stablet på bena og har støttet han hele veien, mens andre av hans "venner" tok avstand fra han og snakket ditt om han.

Min definisjon av kristne er ikke fra en bok men hvordan de er som mennesker når du blir kjent med dem. Det er så mye tullprat om kristne fra folk som knapt har lest boken eller kjenner en erklært kristen privat.

Lenke til kommentar

takket være kristne folk er dt noe som er godt i landet fortsatt. Norges lover er b.l.a basert på kristendom! Men det skjønner ikke yala yalla oppi der vel Det finnes liksom fortsatt kannibaler hadde de lært bibelen å kjenne så ville man vel skjønt at man ikke skal spise andre mennesker ? Hvis menneskene tror de er herre over hele jorden så går det dritt! Det ser man jo! Og jeg er irritert på bibelen også. Fordi dyr er ikke mindre verdt heller. Naziztisk er det å tro det. Folk trnger alle vi trenger å bli opplyste med eller uten bibelen også. Men det kan bare gud gjøre så vi blir! Bibelen er et hjelpemiddel for det også langs veien, men det holder ikke allikevel. Ikke engnag Jesus som har overlevd i mange tusen år ar ikke holdt, men bibelen er verdens mest kjente bok! Til skrekk og gru og til mye bra også. Og det kommer den til å væe elt til vitenskapsmennene får litt mer hjelp av gud også! For så langt har det bare vært kaos i denne verden her egentlig! Derfor er det beste å konsentrer seg om seg selv også uten å blande forlk inn i grupper eller i det hele tatt menge seg med noe fordi ingen vet egentlig heller Hele tiden får vi ny overbvisning dessuten også! Samtidig fordele likt! Uten å ta det man egentlig ikke eier i bunn og grunn! For alt er GUDS sitt! Og vi trneger langt under mindre enn hva vi har får også! Tenk på de som jobber omtrent 24 timer i døgnet og ikke kan unne seg peanøttsmør engang! Og atpå til klager på at vi legger på oss og må ty til slnakemidler ! Jeg er feks irritert på allt! Melka feks Hadde ikke vært nøvn\vendig med så mange butikker og så mye melk dag ut g dag inn vel! Men nå er det en kamp som foregår og alle prøver og overeleve. Det kommer til og rase sammen. T.o.m i norge. Om ikke Gud får æren snart helt og fullt!

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

dem som er pro kristendom,
kan man si at alle kristne mennesker er "gode og nestekjærlige"?

og dem som er kontra kristendom,
kan man si at alle kristne mennesker er "onde og hykleriske"?

ekstremisme er i grunnen en farlig tankegang som aldri leder til harmonisk samhold.
krigen går videre der begge parter sier
"jeg er den eneste som har riktig, du må vekk!
dø eller omvend deg til vår kultur tro!".

samtidig muligens vurdere hva kristendom ER i sin mest essensielle form,
altså ikke ramse opp mange relative adjektiver og substantiver og verb osv som en slags "rettferdiggjørelse",
men finne den definisjon av kristendom som alle kristne mennesker har til felles uavhengig av relative tro's spm.

sånnsett er det meningsløst å forsvare eller angripe kristendommen så lenge man kun fokuserer på relative diffuse verdier som man mener kristendommen har.

å si at "kristne er nestekjærlige og gode mennesker" er nok en sann påstand,
men spm er hva man legger i begreper som "nestekjærlig" og "gode",
fordi det er mange ikke'kristne mennesker som også er nestekjærlige og gode mennesker,
og hva gjør da for eksempel en kristen nestekjærlighet så annerledes fra en ikke'kristen sin nestekjærlighet?

videre kan man spørre:
prøver kristne å danne kristen nestekjærlighet i ikke'kristne?
er hovedformålet til kristne å spre universal nestekjærlighet eller å spre kristen nestekjærlighet?
har vi ikke'kristne en nestekjærlighet som er sekundær'verdi i forhold til kristne sin kristne nestekjærlighet?

relativ kunnskap kan nok være nyttig å ha,
men relativ kunnskap har lite nytte når man ikke har en essensiell målestokk å måle ut sine relative fakta ut i fra.
et kart sine mål ville vært nytteløst vis man hadde et målesystem som ikke kunne brukes universalt.
det internasjonale språket "engelsk" ville vært nytteløst å kalle universalt vis man ikke kunne bruke språket i alle land.
essensen ligger i at man har brukt konkret entydige definerte målesystemer og språk systemer,
hvorfor skulle ikke det samme gjelde religionen?

å si ordet "kjærlighet" er et relativt ord som kan bety så mangt,-vis man sier "i forhold til hva?",
og vis man ikke har funnet en essensiell definisjon av "kjærlighet" så vil målestokken for hva kjærlighet ER kun være tomprat når mange mennesker prater sammen,-fordi ingen sier i grunnen konkret entydig og samstemt hva slags målestokk man skal måle kjærlighet via.
samme prinsipp med alt annet av ord og argumenter.






  • Liker 1
Lenke til kommentar

takket være kristne folk er dt noe som er godt i landet fortsatt. Norges lover er b.l.a basert på kristendom! Men det skjønner ikke yala yalla oppi der vel Det finnes liksom fortsatt kannibaler hadde de lært bibelen å kjenne så ville man vel skjønt at man ikke skal spise andre mennesker ? Hvis menneskene tror de er herre over hele jorden så går det dritt! Det ser man jo! Og jeg er irritert på bibelen også. Fordi dyr er ikke mindre verdt heller. Naziztisk er det å tro det. Folk trnger alle vi trenger å bli opplyste med eller uten bibelen også. Men det kan bare gud gjøre så vi blir! Bibelen er et hjelpemiddel for det også langs veien, men det holder ikke allikevel. Ikke engnag Jesus som har overlevd i mange tusen år ar ikke holdt, men bibelen er verdens mest kjente bok! Til skrekk og gru og til mye bra også. Og det kommer den til å væe elt til vitenskapsmennene får litt mer hjelp av gud også! For så langt har det bare vært kaos i denne verden her egentlig! Derfor er det beste å konsentrer seg om seg selv også uten å blande forlk inn i grupper eller i det hele tatt menge seg med noe fordi ingen vet egentlig heller Hele tiden får vi ny overbvisning dessuten også! Samtidig fordele likt! Uten å ta det man egentlig ikke eier i bunn og grunn! For alt er GUDS sitt! Og vi trneger langt under mindre enn hva vi har får også! Tenk på de som jobber omtrent 24 timer i døgnet og ikke kan unne seg peanøttsmør engang! Og atpå til klager på at vi legger på oss og må ty til slnakemidler ! Jeg er feks irritert på allt! Melka feks Hadde ikke vært nøvn\vendig med så mange butikker og så mye melk dag ut g dag inn vel! Men nå er det en kamp som foregår og alle prøver og overeleve. Det kommer til og rase sammen. T.o.m i norge. Om ikke Gud får æren snart helt og fullt!

Norges lover, samfunn, etikk og moral har sitt fundament i hedensk religion som er mye eldre enn den asiatiske religionen kristendom.

 

Takket være kristne folk så har tusenvis av mennesker blitt torturert, halshogget og brent levende.

 

Takket være at folket har reist seg og tatt fra kirken og de kristne mye av makta, så har Norge igjen fått religionsfrihet, ytringsfrihet og demokrati.

 

Ingen del av Norge er den asiatiske guden Jahve sitt.

 

Her har vi ære for guden din:

 

 

PisschristPiss_Christ_by_Serrano_Andres_(1987).jpg

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke press for noe som helst. Ja, det er dritt kjedelig å være i en kirke. Får ikke angst av den grunn. Bruker tiden på å tenke på noe annet.

Min beste kamerat er kristen, en solid fyr på alle måter, som andre kristne jeg kjenner mer eller mindre til.

For meg blir det problematisk å kritisere folk som bruker deler av sin fritid på å hjelpe andre mennesker gjennom diverse organisasjoner. De lyver ikke og baksnakker ikke. Jeg respekterer alle mennesker som har overskudd av energi til hjelpe andre mennesker.

Kan kort fortelle en historie om en barndomsvenn som ikke taklet A4 livet da han kom i voksen alder. Det var hans kristne venner som fikk han stablet på bena og har støttet han hele veien, mens andre av hans "venner" tok avstand fra han og snakket ditt om han.

Min definisjon av kristne er ikke fra en bok men hvordan de er som mennesker når du blir kjent med dem. Det er så mye tullprat om kristne fra folk som knapt har lest boken eller kjenner en erklært kristen privat.

Ok, du føler ikke press dersom alle skulle være med på AuF-møte? Det er dritt kjedelig. Behøver ikke få angst av det. Min bestekamerat er medlem av AuF.

 

Sånn sett kunne vi jo byttet ut alle skolegudstjenester med AuF-møter? Alle elever i barneskolen, ungdomsskolen og videregående kan sendes på AuF-møter? Og Nrk kan forkynne Arbeiderpartiets politikk daglig?

 

Hva du føler eller ikke føler er irrelevant her. Finnes tusenvis av eksempler på ungdommer som ikke ble kvalme eller fikk angst av å bli sett på partipolitisk-ungdomsmøte i regi av staten. Det er likevel ikke noe argument for å gjøre noe slikt idag. Noen vil faktisk føle sterk kvamle og ubehag av slikt.

 

For meg blir det problematisk å kalle mat i bytte mot konvertering for "hjelp". Finnes da nok av junkier som havner utpå gata igjen fordi de ikke orker alt maset om jesus?

 

En barndomsvenn av meg har mistet halve familien sin fordi faren hans valgte en litt annen rettning innen kristendommen. Familien ble splittet i to, han har ikke lenger kontakt med farens familie.

 

Definisjon av kristne bør være så løs som mulig for å omfavne alle de titusener av rettninger denne religionen har delt seg i. Kun de mest sentrale fellestrekkene bør være kriterier.

 

Enig at det er mye tullprat om kristne fra folk som ikke kjenner dem eller kristendommen. De aller fleste som har fått jesus trykket ned i halsen fra de lærer å lese til de lærer å skyte kan veldig mye om kristendommen. De kjenner deler av bibelen selv kristne ikke vet eksisterer.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

takket være kristne folk er dt noe som er godt i landet fortsatt. Norges lover er b.l.a basert på kristendom! Men det skjønner ikke yala yalla oppi der vel Det finnes liksom fortsatt kannibaler hadde de lært bibelen å kjenne så ville man vel skjønt at man ikke skal spise andre mennesker ? Hvis menneskene tror de er herre over hele jorden så går det dritt! Det ser man jo! Og jeg er irritert på bibelen også. Fordi dyr er ikke mindre verdt heller. Naziztisk er det å tro det. Folk trnger alle vi trenger å bli opplyste med eller uten bibelen også. Men det kan bare gud gjøre så vi blir! Bibelen er et hjelpemiddel for det også langs veien, men det holder ikke allikevel. Ikke engnag Jesus som har overlevd i mange tusen år ar ikke holdt, men bibelen er verdens mest kjente bok! Til skrekk og gru og til mye bra også. Og det kommer den til å væe elt til vitenskapsmennene får litt mer hjelp av gud også! For så langt har det bare vært kaos i denne verden her egentlig! Derfor er det beste å konsentrer seg om seg selv også uten å blande forlk inn i grupper eller i det hele tatt menge seg med noe fordi ingen vet egentlig heller Hele tiden får vi ny overbvisning dessuten også! Samtidig fordele likt! Uten å ta det man egentlig ikke eier i bunn og grunn! For alt er GUDS sitt! Og vi trneger langt under mindre enn hva vi har får også! Tenk på de som jobber omtrent 24 timer i døgnet og ikke kan unne seg peanøttsmør engang! Og atpå til klager på at vi legger på oss og må ty til slnakemidler ! Jeg er feks irritert på allt! Melka feks Hadde ikke vært nøvn\vendig med så mange butikker og så mye melk dag ut g dag inn vel! Men nå er det en kamp som foregår og alle prøver og overeleve. Det kommer til og rase sammen. T.o.m i norge. Om ikke Gud får æren snart helt og fullt!

Norges lover, samfunn, etikk og moral har sitt fundament i hedensk religion som er mye eldre enn den asiatiske religionen kristendom.

 

Takket være kristne folk så har tusenvis av mennesker blitt torturert, halshogget og brent levende.

 

Takket være at folket har reist seg og tatt fra kirken og de kristne mye av makta, så har Norge igjen fått religionsfrihet, ytringsfrihet og demokrati.

 

Ingen del av Norge er den asiatiske guden Jahve sitt.

 

Her har vi ære for guden din:

 

 

PisschristPiss_Christ_by_Serrano_Andres_(1987).jpg

 

Kan ikke skylde på kristendom når det er mennesker som torturerer og dreper. Hedensk eller ikke er jo mennesker som gjør det. Skal kristendommen liksom få skylden for at lynet slår ned noen ganger og da`? Er menneskets natur som gjør at folk dreper hverandre o.s.v Vi er sånn enten vi vil eller ikke! Mens Jesus prøvde å få menneskene til å gå fra den naturen. Fordi den gikk over grensene til skade for oss alle også. Så når du sier pisschrist har du ikke egentlig peiling på hva du snakker om. Han ble trossalt torturert og drept han og!

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Da kan man heller ikke skylde på kommunismen for at så mange ble sent til Sibir?

 

Det er menneskets natur som gjør at vi dreper hverandre.

 

Hele poenget er jo at mange teister sier at guder og gudinner er ansvarlig for å ha skapt menneskers natur.

 

Det er fullt mulig å lage menneskers natur på en måte der de er svært dårlig til å drepe og torturere hverandre.

 

Det du sier er at det er greit å gi barn kniver, fordi de bestemmer selv om de skal skade noen eller ikke.

 

Det holder ikke som unnskyldning for politiet. Hvorfor holder det som unnskyldning for guder og gudinner?

 

Jesus er kanskje den eneste personen i hele historien som fortjente å bli torturert og drept.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man heller ikke skylde på kommunismen for at så mange ble sent til Sibir?

 

Det er menneskets natur som gjør at vi dreper hverandre.

 

Hele poenget er jo at mange teister sier at guder og gudinner er ansvarlig for å ha skapt menneskers natur.

 

Det er fullt mulig å lage menneskers natur på en måte der de er svært dårlig til å drepe og torturere hverandre.

 

Det du sier er at det er greit å gi barn kniver, fordi de bestemmer selv om de skal skade noen eller ikke.

 

Det holder ikke som unnskyldning for politiet. Hvorfor holder det som unnskyldning for guder og gudinner?

 

Jesus er kanskje den eneste personen i hele historien som fortjente å bli torturert og drept.

Jeg skjønner ikke fantasien din! Beklager det blir nonstop Men en ting ja det er fullt mulig å skape en en annen tankegang/ natur hos mennesker.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Du ønsker å frata ideologien, kulturen og religionen skylden for ugjerninger. Isåfall kan du heller ikke klandre ekstreme religioner og politikk siden det tross alt er menneskene som er ansvarlige.

 

Samtidig sier du at noen som vet alt ikke kan klandres for å gi mennesker slike dødelige våpen (knyttnever til å slå med, bein til å sparke med). Et voksent menneske kun utstyrt med kroppen sin er istand til å drepe flere mennesker enn et barn med kniv. Du ville ikke akseptert at noen gir et barn en kniv. Likevel aksepterer du at guder og gudinner gir mennesker mye farligere våpen i form av kroppen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Du ønsker å frata ideologien, kulturen og religionen skylden for ugjerninger. Isåfall kan du heller ikke klandre ekstreme religioner og politikk siden det tross alt er menneskene som er ansvarlige.

Det som er årsaken er naturen som bor i menneskene. Og som har gått ut av balanse. Og ikke er iett med seg selv derfor Var Gud og menneskene engang ett. Men giikk ut av balnse pga naturens egoisme b.l.a Meningen er å bli ett med den naturen som er i balnse igjen derfor Jesus som prøver å forklare mennesken det fordi han var i et med den så godt det går og få blitt ! Ingen fortjener vel for pokker å bli torturert! Er du helt borte eller?

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Du ønsker å frata ideologien, kulturen og religionen skylden for ugjerninger. Isåfall kan du heller ikke klandre ekstreme religioner og politikk siden det tross alt er menneskene som er ansvarlige.

 

Samtidig sier du at noen som vet alt ikke kan klandres for å gi mennesker slike dødelige våpen (knyttnever til å slå med, bein til å sparke med). Et voksent menneske kun utstyrt med kroppen sin er istand til å drepe flere mennesker enn et barn med kniv. Du ville ikke akseptert at noen gir et barn en kniv. Likevel aksepterer du at guder og gudinner gir mennesker mye farligere våpen i form av kroppen.

Kroppen er ikke et våpen da mann! Og hvem skriver du til egentlig?

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...