Gå til innhold

FEATURE: Dungeons & Dragons fyller 40 år (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe av det jeg likte med D&D var muligheten til å lage hva man ville av settinger (Dungeons, skoger, slott, byer, etc.) og at man hadde små minatyrer for å representere det som skjer i spillet. 4th edition handler mye om reglene ved bruken av disse minatyrene og hvordan man flytter og sloss på "brettet".

 

5th edition ser ut til å gå tilbake til tiden før minatyrer og brett. Alt man trenger er Character Sheets til spillerne, Monster guide til DM'en og terninger. Selve kampene skal skje i det Wizards of the Coast kaller "The Theater of the Mind". Personlig syns jeg det krever litt mye av folk som ikke er så erfarene med pen & paper rollespill. DM'en må beskrive situasjonen til spillerne, f.eks, at de blir angrepet av noen røvere og så må spillerne (for ikke å snakke om DM'en) huske plasseringen sin i forhold til alle de andre som er innvolvert. De blir litt kaotisk syns jeg og DM'en ender opp med å få mange spørsmål av typen "Hvor står jeg i forhold til X og Y og kan jeg gjøre ditt og datt".

Jeg syns overgangen for nye spillere som kanskje spiller mange forskjellige brettspill, blir litt enklere hvis det faktisk er et slags brett og figurer som representere situasjonen man befinner seg i og at ikke alt bare må utspille seg i hodet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er 22 og har nettopp begynt å spille Pathfinder med ein gjeng i Trondheim. Eg har lenge tenkt at rollespill virker interessant, men har liksom aldri satt meg ned og sagt "nå skal eg begynne å spille rollespill". Eg trur ein del ikkje orker arbeidet du må legge inn før du kan begynne med det, men eg trur mange fleire kunne likt det dersom dei hadde prøvd det.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg fikk tid og mulighet til å spille rollespill, ble mye D&D varianter pga 3 av de jeg spilte med sverget stort sett bare til D20 systemet og de var GM'er(rettelse DM'er. hehe). Selv var/er jeg GM i Warhammer FRP, MERP/RM og Call of Cthulhu. Vi roterte ganske bra på hvem som var GM når vi var ferdig med ett plott så roterte vi. Ble litt lei måten kompisene mine ville spille på, ble for mye Dungeon crawling, neste monster takk, loot, neste monster, loot etc. Samt at livets andre sider krevde mer av meg med tanke på jobb, familie etc.

 

har vurdert å begynne å ta opp spilling igjen. :)

Lenke til kommentar

Har dukket opp noen rollespill serier på Twitch/Youtube, bl.a.

 

Rollplay

MissCliks Ikke helt oppdatert, men de spiller i alle fall en D&D variant og Dungeon World.

 

Honorbound, 5 ed. D&D. Har ikke sett den så vet ikke så mye mer enn at den eksisterer.

 

Serie om GM/DM temaer: Being Everything Else

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Dette er en fin hobby, som flere burde prøve ut. Jeg var selv i mot det å spille rollespill før jeg fikk muligheten til å prøve D&D sammen med noen av mine eldre venner som hadde vært masse borti det på 80-90-tallet. Fant fort ut at dette passet bra for meg, så nå er det kanskje jeg som er mest hekta av oss.

 

Fin artikkel, og jeg liker at det blir satt fokus på hobbyer som rollespill her. Eneste som var litt synd var at man måtte være medlem for å kunne lese en slik artikkel.

 

Jeg har selv prøvd ut "5th" med noen venner. Først var det vel egentlig ingen som var særlig interressert i å være med. Jeg tror mye var fordi rollespill fortsatt er litt tabu belagt, og dette var noe ingen av de hadde hørt noe særlig om tidligere. Vi startet med 3 spillere + meg som DM. Etter veldig kort tid ble de hektet, og startet å snakke om alt det kule de kunne gjøre. Dette førte til at flere ble interessert, og etter kun få uker er vi oppe i 6 spillere + DM, og jeg får stadig spørsmål om når vi skal spille neste gang. Og dette er folk som ikke visste forskjellen på D8 og D10 osv.

Så jeg håper at det blir flere artikler om dette temaet i fremtiden, og at de blir gjort tilgjengelig for alle. Takk.

Endret av Instict
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...