Gå til innhold

Nå har Ubuntu fullverdig Netflix-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vært etterlengtet, selv om det har latt seg gjøre å se Netflix gjennom diverse omveier i noen år nå. Den raske inplementeringen og ikke minst håndutrekningen fra Netflix til Ubuntu-utviklerne er et godt eksempel på at Netflix ikke bevisst har ønsket å unngå å støtte platformen. Så er det bare å krysse fingrene for at flere følger etter og kommer seg bort fra Microsofts Silverlight-teknologi, og over på HTML5.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det heter Streaming, ikke strømming. strømming er https://snl.no/str%C3%B8mming

alle som bruker strømming isteden for streaming vet ikke forskjellen på en bit og en byte, og har ikke noe å gjøre skrive artikler om Data/It..

 

Du mener altså at et ord kan ikke ha mer enn én betydning?

 

Hvorfor bruker du forresten (flertallsformen av) ordet "artikkel" om en skrevet tekst på et nettsted når alle som har hatt norsk på barneskolen vet at "artikkel" er en ordklasse?

Jeg skal unnlate å påpeke alle de andre syntaksfeilene og gramatikalske bommene dine, men de vitner jo også om at du overhodet ikke er noen autoritet på området når du uttaler deg om norsk språk, så at du tar feil med påstanden din er ikke spesielt overaskende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det heter Streaming, ikke strømming. strømming er https://snl.no/str%C3%B8mming

alle som bruker strømming isteden for streaming vet ikke forskjellen på en bit og en byte, og har ikke noe å gjøre skrive artikler om Data/It..

 

Jeg tenker heller at det er sånn at de med mindre kunnskaper ikke vet om de norske avløserordene. All den tid man så altfor ofte leser det engelske ordet på Internet er det forsåvidt forståelig - men altså kunnskapsløst og prinsippløst.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Shadowdragoon prinsippielt. Når man må dikte opp ord for å erstatte et velfungerende fra originalspråket, eller når man må fornÅrske engelske ord som til sørvis og slike sprell, da stritter det litt (hos meg).

 

Jeg synes det er en uting at vi skriver Kanada med k, når moderlandet deres benytter C (Canada), f.eks. så lenge det finnes bokstaver vi har i det nÅrske alfabetet til å følge opp den originale skrivemåten så synes jeg man bør benytte det.

 

Det finnes likevel et fåtall av unntak, som vi har drasset på "siden tidenes morgen" (eller en gang i forrige århundre). F.eks. keyboard har fått et norsk ord lenge før datamaskinen "kom på bordet i heimen". Der er tastatur så innarbeidet at man nok ikke kan begynne med aktiv utrydding.

 

Vi har et nÅrsk spraakraad som spraaker som bare det.

 

Jeg foreslår at man oppretter et "organ" som er motvekt til det. Som har som sin misjon å bekjempe slikt tull og vas som spraakraadet bedriver. Just my 3 cents :green:

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Flott at Linux brukere nå får støte, synes det er dumt at dem ikke allerede har fått det, men nå kan de glede seg over at dem kan se fullt av filmer og serier på en moderen måte.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er en uting at vi skriver Kanada med k, når moderlandet deres benytter C (Canada), f.eks. så lenge det finnes bokstaver vi har i det nÅrske alfabetet til å følge opp den originale skrivemåten så synes jeg man bør benytte det.

Canada skrives med C på norsk. Kanadisk og kanadier kan imidlertid skrives med k.

 

 

Du har jo til og med rett. Men, dette illustrerer jo et svært schizofrent språkråd, som ikke klarer å være ryddig en gang. Man kunne med fordel brukt:

 

A) Canada

B) canadier

C) canadisk

 

k-bruken foran denne nasjonaliteten synes ikke jeg blir bra da.

 

Det er som jeg får lyst til å starte skrive forum innlegg (heter foruminnlegg, ja jeg vet) på aller værste vis, bare fordi jeg kan. F.eks.:

 

(noen tilfeldige ting man kan finne på et forum - unnskyld til de som ikke har grundig nok norsk i bakhånd, og til de med skrive og lærevansker)

 

"eg også vil lege på avgifter på internet sån at eg kan får støtte til mitt tull eg skall holde på meg ... "

(den er så herlig at jeg ikke tror jeg er i stand til å kopiere det en gang)

 

".. herre gud da , man kan jo lei film gjennom nettbaser feilleie."

(her fikk vedkommende svar fra meg, den var jo for herlig til å la stå urørt)

 

Kan sikkert lete fram fantastiske kilder til skriveleifer om det er behov:

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=klassiske%20norske%20skrivefeil

 

Eller Google-translate anyone..

 

Norsklæreren sa at flertallet kan til slutt få spraakraadet til å implementere et mye brukt ord. Sånn som sørvis. Så vi må først gi Afterglow (les: Eigil Knudsen) 50 år med pes for å bruke det :) , slik at det ikke blir innlemmet i språket vårt, sånn som med tastatur og sørvis.

 

Poenget er at for en del av leserne, så blir strømming dette (vi er jo skandinaviere), og jeg har minst sett en svenske og en danske her på forumet:

 

post-30484-0-89693000-1411470084.jpg

 

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskriften «Nå har Ubuntu fullverdig Netflix-støtte» stemmer ikke helt. Linux er fortsatt ikke offisielt støttet og man må fortsatt endre user agent, i motsetning til hva The Verge skriver. Dette kommer frem i eposttråden i ubuntu-devel-discuss som det linkes til (ikke ubuntu-forumet), samt at jeg testet det.

 

Å kjøre Netflix med html5 i Chrome på Linux med endring av user agent har som noen skriver vært mulig ca. siden starten av august. Jeg har brukt det litt og det fungerer ganske bra, vesentlig bedre enn med Silverlight på Windows etter min mening. Jeg har ikke hatt noe problem med at det slutter å fungere uten grunn, som Tåkelur skriver. Eneste problemet var at jeg på et tidspunkt måtte endre user agent (mulig dette var problemet til Tåkelur?) fra Chrome 37 til 38.

 

Det som derimot er nyheten her er at en ansatt i Netflix ønsker å fjerne user agent-blokkeringen, og vil prøve å få gjort det. Den nyheten er veldig god, user agent-blokkeringer er ubrukelige greier.

 

Grunnen til at de sier det nå er som dere skriver at det tydeligvis kreves versjon >= 3.16.2 av NSS (som ikke akkurat er en «sikkerhets-plugin som har til hensikt å beskytte strømmingen mot piratvirksomhet», men men), og Ubuntu har nylig fått versjon 3.17 i alle støttede utgaver.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...