Gå til innhold

Ny Instagram-app lar deg enkelt lage fjellstabile videoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prinsippet går ut på at programvaren finner faste punkter i bildet og flytter bildet slik at de faste punktene står på samme sted fra bilde til bilde. Det er i hvert fall kortversjonen. Den lengre er at de bruker mange faste punkter og lar disse bevege seg faste lengder slik at bildet blir flytende selv om kameraet beveger seg. Etter denne plasseringsprosessen, klippes de bevegelige kantene av bildet bort. Sagt på en annen måte: De beskjærer bort deler av bildet i prosessen. Tar man opp i 1920*1080 kvalitet så kan resultatet bli 1280*720. Jo mer ustabilt bildet er, desto mer må kantene klippes og resultatet blir lavere oppløsninger. Beskjøring betyr også at man utnytter en mindre del av bildesensoren slik at den støyen som er i utklippet blir forstørret mer og blir mer synlig.

Absolutt en bra teknikk, men altså noen svakheter sammenlignet med ekte stabil kameragange og andre stabiliseringsmetoder (flytting av sensoren eller linseelementer i optikken). Post prosess-stabilisering egner seg best for mobile enheter der ekte stabil gange er vanskelig eller krever tungt ekstrautstyr. Mobile enheter har som regel også sterkt fokus på kompakt størrelse. Andre stabiliseringsmetoder tar plass.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken gyro er dette?

Jeg skrur daglig på iPhone telefoner, og har aldri sett denne. Jeg antar alle iPhone telefonene jeg har fått inn så langt må være feilvare, og levert uten gyro.

 

Jeg regner med Simen1 har rett, men det kan også være noe i retning av Microsofts nye Hyperlapse teknologi i tillegg, uten at jeg tørr spekulere for mye.

Lenke til kommentar

XmasB: Stemmer det? Står det noen plass at det er sånn det fungerer? Jeg trodde ikke g-sensor data ble lagret med videoen og antok at den beregner kamerabevegelsene fra bildeanalysen og ikke fra sensordata.

 

 

Ja, det stemmer. Man bruker gyro for å kompensere at man ikke har prosesseringskraft i mobilen.

 

Man kan lese Wired-artikkel (den første om Hyperlapse tror jeg) her: http://www.wired.com/2014/08/hyperlapse-instagrams-new-app-is-like-a-15000-video-setup-in-your-hand/

Lenke til kommentar

Hvilken gyro er dette?

Jeg skrur daglig på iPhone telefoner, og har aldri sett denne. Jeg antar alle iPhone telefonene jeg har fått inn så langt må være feilvare, og levert uten gyro.

 

Three-axis MEMS-based gyroscopes are also being used in portable electronic devices such as Apple's current generation of iPad, iPhone and iPod touch.[19] This adds to the 3-axis acceleration sensing ability available on previous generations of devices. Together these sensors provide 6 component motion sensing; acceleration for X,Y, and Z movement, and gyroscopes for measuring the extent and rate of rotation in space (roll, pitch and yaw).

Lenke til kommentar

 

XmasB: Stemmer det? Står det noen plass at det er sånn det fungerer? Jeg trodde ikke g-sensor data ble lagret med videoen og antok at den beregner kamerabevegelsene fra bildeanalysen og ikke fra sensordata.

 

Ja, det stemmer. Man bruker gyro for å kompensere at man ikke har prosesseringskraft i mobilen.

 

Man kan lese Wired-artikkel (den første om Hyperlapse tror jeg) her: http://www.wired.com/2014/08/hyperlapse-instagrams-new-app-is-like-a-15000-video-setup-in-your-hand/

 

Takk for linken til intervjuet med utvikleren(?) Det oppklarte en hel del. :) Her bruker de tydeligvis gyro-data og prosesserer videoen i telefonen. (Jeg trodde det ble prosessert på Instagrams servere)

 

Regner med slik stabilisering blir standard etter hvert, og at graden av stabilisering blir justerbar eller autojusteres.

Lenke til kommentar

Ser jeg kommer litt sent til festen, men Varu har postet linken jeg leste. Så da var jo alt i skjønneste orden. :)

 

Hvilken gyro er dette?
Jeg skrur daglig på iPhone telefoner, og har aldri sett denne. Jeg antar alle iPhone telefonene jeg har fått inn så langt må være feilvare, og levert uten gyro.

 

 

Er du sikker på at det er iPhone du skrur på? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kameraene til iPhone er innkapslede klosser, som man ikke kan skru på. Jeg tok meg den frihet å ofre en for å se hvordan de ser ut inni i dag, siden jeg var så tøff i kjeften og postet som jeg gjorde. Det er godt mulig de har noe de kaller en stabilisator, men hvordan de kan få det til å fungere er beyond me. Selve sensoren sitter fast, og linsen sitter i ett oppheng med kobbertråd rundt. Noen gyro er det iallfall ikke.

 

Bildestabilisator betyr ikke det samme som gyro.

Lenke til kommentar

Kameraene til iPhone er innkapslede klosser, som man ikke kan skru på. Jeg tok meg den frihet å ofre en for å se hvordan de ser ut inni i dag, siden jeg var så tøff i kjeften og postet som jeg gjorde. Det er godt mulig de har noe de kaller en stabilisator, men hvordan de kan få det til å fungere er beyond me. Selve sensoren sitter fast, og linsen sitter i ett oppheng med kobbertråd rundt. Noen gyro er det iallfall ikke.

 

Bildestabilisator betyr ikke det samme som gyro.

Det er ikke gyro slik kompassopphenget på gamle skuter er, og ei heller masse leamikk som beveger på kameradeler. Gyro i telefoner er en liten elektronisk MEMS-krets uten bevegelige deler. Den registrerer bevegelse via "strekklapper". Videostrømmen fra kameraet beskjæres slik at det beskjærte utsnittet beveger seg i takt med de registrerte bevegelsene. Det er altså en helt elektronisk og bevegelsesfri måte å stabilisere bildet på.
Lenke til kommentar

I gamle dager var gyro en mekanisk innretning som spant fort rundt sin egen akse, og kompass var en magnetisk nål som roterte og kunne peke ut nord og sør. Skulle man lese fant man fram en bok laget av papir.

I dag er slike ting blitt elektroniske, og gyro-sensorer er plassert inn både i lekehelikoptre og iPhone.

 

Jeg ville ikke latt en som ikke kjenner til hvordan en moderne iPhone er oppbygget fått lov til å skru på disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I gamle dager var gyro en mekanisk innretning som spant fort rundt sin egen akse, og kompass var en magnetisk nål som roterte og kunne peke ut nord og sør. Skulle man lese fant man fram en bok laget av papir.

I dag er slike ting blitt elektroniske, og gyro-sensorer er plassert inn både i lekehelikoptre og iPhone.

 

Jeg ville ikke latt en som ikke kjenner til hvordan en moderne iPhone er oppbygget fått lov til å skru på disse.

Men du lar en som ikke kan lodde kretskort fikse bilen din...?

En iPhone består av et visst antall sammensatte deler. Når en av dem er i uorden, bytter man delen. Man forsøker ikke å bytte kondensatorer, lodde, whatever. Det er ikke slik verden fungerer i dag, akkurat som hvordan du sammenligner med gammeldagse utgaver av elektroniske ting.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...