Gå til innhold

Lekker kamera-oppgradering fra Hasselblad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CFV-50 er ikke et kamera, men et bakstykke. Det samme gjelder CFV-50c.

 

Hasselblad har dermed ikke lansert noe nytt kamera - snarere tvert imot, ettersom kameraene (V-serien) som disse bakstykkene kan brukes med gikk ut av produksjon i fjor.

 

Skal man ha seg et slikt kamera MÅ man med andre ord satse på bruktmarkedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anslagsvis 100 000 kr er ikke verst med tanke på hva tidligere digitale bakstykker til Hasselblad har kostet. Mulig det er Pentax 645Z som presser prisene. Hele kamerahuset koster 20% mindre enn bare bakstykket til Hasselblad og sensoren er den samme.

Den nye 50Mp CMOS-sensoren fra Sony (som sitter i Hasselblad CFV-50, H5D-50c, Phase One IQ250 og Pentax 645Z) har jeg høye forhåpninger til. Jeg regner med den vil vaske gulvet med de gamle CCD-sensorene. I den sammenheng er også ISO 6400 som høyeste, et svært konservativt valg. Pentax 645Z tillater opp til ISO 204 800 på samme sensor.

 

Siden ekvivalenser er et hett tema for tida så vil jeg bare skyte inn at sensorstørrelsen antyder et støynivå 1,6 ganger lavere enn på fullformat og tilsvarende 0,6 blendertrinn lavere dybdeskarphet på samme blendertall. Eller sagt på en annen måte: Denne sensoren gir like kort dybdeskarphet på f/3,5 som fullformat gir på f/2,8 og yter sannsynligvis like lite støy på ISO 6400 som fullformat gjør på ISO 4000.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...