Gå til innhold

Microsofts plan skal gi mye bedre batteritid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 2004 hadde topptelefonene 750 mAh som ga 7-14 døgn standby og 5-15 timer brukstid.

I 2014 har topptelefonene 3000 mAh som gir 1-2 døgn standby og 2-5 timer brukstid.

 

Batterikapasiteten har hatt en formidabel økning til det firedobbelte så den skal ikke ha skylden for den negative utviklinga. Det er resten av telefonene som har skylda og det er egentlig mye verre enn det ser ut siden veldig bra økning i batterikapasitet delvis skjuler problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I 2004 hadde topptelefonene 750 mAh som ga 7-14 døgn standby og 5-15 timer brukstid.

I 2014 har topptelefonene 3000 mAh som gir 1-2 døgn standby og 2-5 timer brukstid.

 

Batterikapasiteten har hatt en formidabel økning til det firedobbelte så den skal ikke ha skylden for den negative utviklinga. Det er resten av telefonene som har skylda og det er egentlig mye verre enn det ser ut siden veldig bra økning i batterikapasitet delvis skjuler problemet.

 

Ville du gått tilbake til en Nokia 3310 ? Klart smarttelefonene bruker mer strøm, er jo en liten datamaskin og skjermene på de bruker mye strøm. Får håpe de kan gjøre de mer strømgjerrige, men det vil ta tid.

Lenke til kommentar
Ville du gått tilbake til en Nokia 3310 ? Klart smarttelefonene bruker mer strøm, er jo en liten datamaskin og skjermene på de bruker mye strøm. Får håpe de kan gjøre de mer strømgjerrige, men det vil ta tid.

Nokia 3310 er fra 2000. Hadde de laget en ny 3310 med nye komponenter (4 ganger batterikapasitet, mye lavere strømforbruk på de kretsene de hadde osv) så hadde den sikkert vart et år standby per lading.

 

Hadde jeg ønsket meg en 3310 så hadde jeg kanskje fått tak i en som har ligget 10 år i en skuff, men det vil jeg selvsagt ikke. Poenget mitt er at det finnes for begrenset utvalg av batteritider. Alle produsentene rir den samme hesten (ytelse og funksjonalitet på bekostning av batteritid) og at alle har kjørt dette veldig langt. Det burde finnes gode telefoner med kanskje 1-2 kjerner på 1 GHz, 3 tommer skjerm og fokus på batteritid. I dag har alle gode telefoner 4-8 kjerner, rundt 2 GHz, minst 4,5 tommer skjerm osv.

 

En annen ting man hadde før, og som burde eksistert nå også, er variable batteristørrelser. Man kunne benytte det tynne batteriet i hverdagen og det tykke med 2-3 ganger høyere batterikapasitet, til langturer. Da kunne man om så reise på ferie uten å ta med lader og likevel ha strøm til man kom hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig artikkel. Stor overskrift om at NÅ skal MS gjøre det. Men artikkelen handler jo egentlig om at dette har Android gjort i mange år. Og ingen har lykkes så langt. Så hvorfor lage en stor artikkel om det da?

Android har brukt forskjellige batterityper i samme telefon i mange år?

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Brenselceller skriver dere. Det har jeg tilgode å se i butikkhyllene. Men, jeg frekventerer kanskje butikkhyllene litt sjeldnere nå. Men, det hender jeg tar en titt i en butikk nå og da. Så hvor blir det av disse brenselcellene som dere skryter av i artikkelen? :hm:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...