Gå til innhold

Sigma overrasker med nok en sjokkpris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er holdbarheten på Sigma objektiver i forhold til "originalt glass". Kan man ha en Sigma i 10 år, f.eks?

Den fysiske holdbarheten er nok der; men eldre Sigma objektiver har slitt med kompabilitet med nyere hus. De nye seriene (A/C/S) tror jeg ikke vil ha det samme problemet da brukerene kan oppdatere firmware på objektivene.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er holdbarheten på Sigma objektiver i forhold til "originalt glass". Kan man ha en Sigma i 10 år, f.eks?

 

Jeg har hatt diverse Sigma, og mange av de har vært noe skranglete etter noen år. Sigma 35/1,4 virker solid så langt. Den er overlegen Canons 35mm, på skarphet fullt åpen og ikke minst en klart bedre kontroll på CA, der Canon sliter.

 

Jeg syns absolutt det er verdt risikoen å kjøpe en Sigma som er optisk overlegen, så får vi se hvor lenge den varer.

Lenke til kommentar

Da jeg oppgraderte til fullformat satt jeg en stund med kun den gamle Sigma 50mm f/1.4, og det var i grunn en ypperlig situasjon. Fikk virkelig testet objektivet til det fulle, og må si at Sigma er et merke man trygt kan gå for. Har blitt spekulert i om bruktprisen på Sigma kan synke raskere enn eksempelvis Canons L-optikk, men hvis det er så fantastisk som antydet blir det kanskje ikke et reelt problem. Tror jeg må ha en slik.

Lenke til kommentar

Hvis dette får like mye bra omtale som de siste par objektivene til Sigma så er det vel heller en sjanse at verdien på Canon L og Nikon sine proobjektiver over tid vil falle mer i pris enn nå om dagen.

 

Kjøpe noe som er svakere optisk og koster mer er jo ikke akkurat en vinner.

Lenke til kommentar

Med den lille erfaringen jeg har å vise til med 35/1,4 Art ser jeg liten grunn til å ikke hoppe på denne 50mm-eren. Det som skiller Art-serien til Sigma fra f,eks. fastoptikken til Canon er at de ikke bare er skarpe og objektivt gode alternativer, men de har også personlighet i uttrykket og egenskaper som går utenpå det vi er vant med fra småbildeformat. Aldri har fullformat vært mer aktuelt som alternativ til mellomformat enn nå, med hus som D800E, Zeiss Otus og Sigma Art.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve ut kombinasjonen Sigma SD1 Merrill og 35 Art, men nå er jeg enda mer spent på å prøve fullformat med den nye normalen. Art-serien gjør det økonomisk oppnåelig for vanlige dødelige å leke med kombinasjoner som gir "magiske" resultater, slik som Hasselblad med CZ 80/2,8 gav oss i gamle dager (til en helt annen pris).

Lenke til kommentar

Du får tre av disse til en tredjedel av prisen til Otus, men D800E med Otus er helt klart bedre enn DP2. Merrill er god, men så god er den ikke. Den er bedre enn de flest FF-hus, men ikke alle. Optikken er bedre enn det meste, men ikke bedre enn den beste.

 

D800E med Sigma 50mm Art er nok det steget du må opp i for å klart overgå Merrill-generasjonen. Detaljering og oppløsning er såpass overlegen i D800E at med den beste optikken så slår den Merrill klart, men det koster penger. Minst 30.000 for rimeligste kombinasjon som kan kalles bedre enn DP2 uten for mye diskusjon. ;)

Lenke til kommentar

Med den lille erfaringen jeg har å vise til med 35/1,4 Art ser jeg liten grunn til å ikke hoppe på denne 50mm-eren. Det som skiller Art-serien til Sigma fra f,eks. fastoptikken til Canon er at de ikke bare er skarpe og objektivt gode alternativer, men de har også personlighet i uttrykket og egenskaper som går utenpå det vi er vant med fra småbildeformat. Aldri har fullformat vært mer aktuelt som alternativ til mellomformat enn nå, med hus som D800E, Zeiss Otus og Sigma Art.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å prøve ut kombinasjonen Sigma SD1 Merrill og 35 Art, men nå er jeg enda mer spent på å prøve fullformat med den nye normalen. Art-serien gjør det økonomisk oppnåelig for vanlige dødelige å leke med kombinasjoner som gir "magiske" resultater, slik som Hasselblad med CZ 80/2,8 gav oss i gamle dager (til en helt annen pris).

Fullstendig OT - men, veldig hyggelig å se den karen tilbake :)

Lenke til kommentar

For en amatør som meg som bare tar et par tusen bilder i uken trenger ikke proff byggekvalitet

Sigma EX 180mm 2,8 DG APO HSM OS Superb KNUSER canon sin!

Sigma EX 150mm 2,8 DG APO HSM OS

 

nja

Trondster

 

Canon lager en del dritt også av ymse kvalitet .....

Det som er rått i dag er at Sigma gruser canon på det optiske samt pris ++++ med OS

 

men da er vi jo enig da

Lenke til kommentar

 

Med den lille erfaringen jeg har å vise til med 35/1,4 Art ser jeg liten grunn...

 

*Snip*

 

...Art-serien gjør det økonomisk oppnåelig for vanlige dødelige å leke med kombinasjoner som gir "magiske" resultater, slik som Hasselblad med CZ 80/2,8 gav oss i gamle dager (til en helt annen pris).

Fullstendig OT - men, veldig hyggelig å se den karen tilbake :)

 

Takk skal du ha. Tenkte det var på tide å stikke hodet innom igjen når som fotointeressen har kommet tilbake. Som tidligere i karrieren ødela igjen det å jobbe med foto og publisering min glede over å skyte privat, men nå er det tilbakelagt og nytt kamera er kjøpt inn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noe kan sammenlignes med forelskelse så er det ikke bare mitt eget DP2 Merrill som øker serotoninproduksjonen min for tiden. Å se på bilder tatt med Nikon D800E og Zeiss Otus gir meg samme rush. Nå har jeg enda ikke sett bilder tatt med den nye fra Sigma, men ifølge det Nestformann1 (inaktivt medlem av Akam med masse snop i kameraskapet, fra Hasselblad til D800E og Eos 5D MkII, Zeiss-optikk til begge systemene +++) forteller meg kommer det tett opp mot Otus.

 

Han har hatt Otus på sin shortlist over produkter som skal kjøpes, men såvidt jeg forstår kan det ende opp med Sigma isteden. Det er forresten han som har den 35 mm-eren jeg har erfaring med, og den er klart bedre enn hans Nikkor 35/1,4. Som også er et fantastisk godt objektiv, noe som forteller oss litt om hvor god Art-serien er. Det jeg synes skiller Art fra mye av fastoptikken fra de store er at den ikke bare er skarp, men har også litt personlighet i uttrykket, akkurat som Zeiss. Stort tryggere kjøp enn Art-serien har jeg vanskelig for å forestille meg.

 

Når det gjelder byggkvalitet så kan jeg ikke uttale meg om, men 35 mm-eren virker rimelig godt skrudd sammen. Sett bort fra det har jeg ingen erfaring med byggkvaliteten på Sigmas high end-optikk. Men skal jeg vurdere det ut fra byggkvaliteten på min DP2 Merrill så er det ingen tvil om at Sigma er i stand til å lage kvalitetsprodukter. Alle knapper hjul er solide og presise. Huset er laget av samme aluminium som flykropper er laget av, og alt virker godt skrudd sammen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...