Gå til innhold

Spørsmål om - ASUS RT-N66U - Altibox VLAN-oppsett


Anbefalte innlegg

Har en ASUS RT-N66U som jeg vurderer å bruke istedetfor Zyxel P-2812 som det er alt for mange vonde ord om. Zyxel-routeren faller ut alt for ofte i følge mange.

 

Kilde Norsk Freakforum:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

 

Jeg fant en interessant post om ASUS-router'e der:

http://freak.no/forum/showpost.php?p=3034205&postcount=262

 

Uten å ha prøvd oppskriften (riktig enda) så lurer jeg på om det krever noe mer innstillinger, eller om VLAN-biten av det hele går helautomatisk? For på freakforumet skrives det mye om VLAN trunk 102.

 

Kanskje noen kan komme med innspill på dette litt kompliserte temaet, og kanskje noen også kan komme med gode forklaringer, og gjerne forenklinger også for de av leserne som trenger det.

 

Det med å sette MAC-adressen lik den som P-2812 router'en besitter er visst essensiellt. Men, jeg ser noen hevder det av og til fungerer uten. Mener ihvertfall å huske det. Har brukt noen timer på å lese freak-forum-tråden, og derfor kan det hende jeg roter litt her nå. Men, når man først leser en slik lang diskusjonstråd, så vil det alltid være en god del "støy", som kan påvirke en til å tro noe i feil retning.

 

MAC-adressen skal i utgangspunktet endres i din router for at ISP skal være fornøyd. Det kommer selvfølgelig an på konfigurasjonen på Altibox-siden av fiberen.

 

Det med VLAN-oppsett er jo ikke barnemat å tilegne seg kunnskap om, da det er dypt inn i faget netverksterminologi. Så er det noe mer jeg må gjøre for å forberede ASUS-router'en min?

 

Til info så har jeg flash'et den med den alternative og lett modifiserte ASUSwrt firmwaren som går under det alternative navnet ASUSwrt-Merlin.

 

Fant den her:

http://www.lostrealm.ca/tower/node/79

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Asusen støtter VLAN.. Hvis du går inn på LAN -> IPTV, så setter du opp konfigen der.. Velg Manual i den øverste rullgardinmenyen og legg inn VLAN-ID og la PRIO være 0 (etter hva jeg har funnet ut)..

 

Under Bruke DHCP-Rutere, så velger du deaktiver. Aktiver IGMP Proxy og Snooping og skriv en port du vil bruke til IPTV..

 

Jeg har ikke prøvd dette selv, så garanterer ikke noe....

Lenke til kommentar

Nå ønsker jo trådstarter og ha VLAN 102 på wan porten etter hva jeg har forstått. Usikker på om dette går i "stock" firmware. Vil nok se for meg at det er enklere å få til i OpenWRT eller DD-WRT(Mest fordi jeg kjenner begge to), men skal ikke si at det ikke går an å sette VLAN der heller.

 

Utifra bilde så er de kritiske delene under menyvalget LAN:

ISP Profil->Manual

Internet VID->102

 

Resten tror jeg har fint lite å si i ditt tilfelle hvor du kun er ute etter internett på wan porten.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Skal ikke sette VLAN på WAN interfacet! Ikke der det er relevant. WAN interfacet fungerer som en trunk, og de forskjellige VLAN'ene blir sendt ut de LAN interfacene som er satt til å tilhøre en gitt VLAN ID..

 

IGMP lar flere enheter se på samme strøm samtidig, da det blir gjort om fra unicast til multicast. Ikke nødvendig, men hvis det er flere TVer i boligen, så kan det være sjakktrekk å aktivere....;)

Lenke til kommentar

@ChrisCo:

Ingen problem. Fort gjort å fantasere. Forresten så er jo det en interessant nok diskusjon for de som behøver bevare sin IPTV-oppkobling, med "disse uortodokse oppsettene vi leter etter løsningene på".

 

For meg er det kun VLAN-trunk 102 per i dag som er spesiellt interessant som kpolberg påpeker.

 

@kpolberg:

Om det er "greddost - fra Norsk Freakforum" sine bilder du snakker om. Ville bare si klart i fra at de to ikke er av min router. Men her er "greddost" sine bilder gjengitt (uten samtykke):

 

post-30484-0-15969800-1394655563_thumb.png

 

post-30484-0-90846200-1394655571_thumb.png

 

(For ordens skyld greit å ha hentet de fram - litt lettere tilgjengelig for folk. Enn fra en slik treig "image-hosting service" som han benytter.)

Lenke til kommentar

Vet liksom ikke helt hvordan man setter portene til noe som du her spesifiserer. Er litt newbie.

Ellers kan det være litt spennende å se hva ASUSwrt og ASUSwrt-Merlin som jeg kjører har av funksjoner. Klemmer derfor inn noen halvveis tilfeldige skjermskudd. Det er kanskje ingen hemmelighet at jeg har ønsker om VPN på en eller annen måte med denne router'en:

SI FRA SÅ KAN JEG ÅPNE ANDRE SIDER, OG POSTE !


WAN - Internet Connection

post-30484-0-14245100-1394658877_thumb.jpg


(Legger de andre i spoiler for trådens ryddighets skyld)


WAN - NAT Passthrouch

post-30484-0-73813600-1394658886_thumb.jpg


VPN - Status

post-30484-0-11671100-1394658898_thumb.jpg


Network Tools - Network Analysis

post-30484-0-81637800-1394658913_thumb.jpg


Administration - Operation Mode

post-30484-0-69314200-1394658954_thumb.jpg


LAN - DHCP Server

post-30484-0-32505900-1394658967_thumb.jpg


LAN - Route

post-30484-0-60425800-1394658980_thumb.jpg


LAN - IPTV

post-30484-0-56904900-1394658991_thumb.jpg


LAN - Switch Control

post-30484-0-74391500-1394659000_thumb.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Har allerede nevnt at jeg er newbie på nettverk. Så nå lurer jeg på hvordan man får konfigurert router'en med VLAN trunks, tags eller hva det heter.

 

Må man benytte telnet?

 

Start a telnet session, from C:\ prompt type:
telnet 192.168.1.1
enter login: admin
enter your password:xxxxx

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

jeg tenkte å kjøpe asus AC66U og bytte med zyxelen. hvor vanskelig er det. er det bare å gjøre som greddost sine bilder eller er det noe mer? såvidt jeg skjønner så er det bare å ta vekk zyxelen, sette asusen på plass, sette altibox ledningen i WAN porten. så confige LAN instillingene til "VID 102" på internett, la både LAN port 3 og 4 stå tom.  som KVTL gjør i bildet i spoileren. dermed kan jeg hvis jeg har forstått riktig bruke alle 4 LAN portene til LAN, ettersom jeg ikke har tv eller telefon? 

etter det så skriver jeg inn MAC adresse inn i WAN instillingene, så fiks ferdig nett?

 

 

post-39706-0-06229300-1407098690_thumb.j

 

Lenke til kommentar

I følge diskusjon.no av hva jeg har lest, og freak.no skal det være så enkelt ja.

 

100 = tlf / config av routern din

101 = tv net

102 = internet

 

Skal du bare ha internett, trenger du kun å sette bare opp det.

Skulle du senere ha TV eller telefon kan du sette opp noe annet på port 3 eller 4.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...