Gå til innhold

CES 2014: GeForce GTX-sjefen: Det AMD gjør er frustrerende (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er "full dobbelpresisjon"?

 

Er usikker på hva de legger i "full" delen. Men, dobbel presisjon vil si at 8 byte er allokert til numeret, versus single-precision, hvor kun 32 bit (4 bytes) brukes.

Høyere presisjon på kalkulasjonene kan føre til bedre resultat i enkelte tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg høres det litt ut som at Nvidia nå føler at Amd begynner å få et solid fotfeste og derfor begynner å bli litt nervøse i forhold til markedsandelene sine.

At de har blitt nødt til å legge til spill for å greie å holde på kundene sine er jo egentlig bare kjempebra for sluttbrukeren og at Amd fant en software løsning for å kutte ned på framepacing / skipping (hakking) isteden for å gjøre skjermene dyrere er jo til syvende og sist bra for sluttbrukeren.

 

Vi trenger faktisk slik konkurranse mellom selskapene , på denne måten vil begge selskapene prøve å lage gode løsninger som kundene vil nyte av, spiller ikke så stor rolle at det ikke er så stor forskjell mellom dem, men at kundene mer eller mindre kan få den samme opplevelsen uavhengig av hvem som laget skjermkortet :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva er "full dobbelpresisjon"?

 

Dobbelpresisjon referer til "nøyaktigheten" aritmetikk mellom desimaltall (flyttall) blir utført. Dobbelpresisjon vil grovt sett si at man har dobbelt så høy nøyaktighet som enkelpresisjon (hhv. 64-bit mot 32-bit).

 

Det han nok refererer til er at NVidia kun gir deg full dobbelpresisjonsytelse fra Titan, Quadro- og Tesla-kort. GeForce GTX støtter dobbelpresisjon, men struper ytelsen betraktelig. Så med andre ord: Hvis man ber et GTX-kort om å regne ut 4.2 + 8.1 i dobbelpresisjon vil den gjøre det tregere enn hva et tilsvarende Titan, Quadro eller Tesla-kort ville gjort.

 

Dette er i all hovedsak relevant for vitenskapelige utregninger, spill trenger aldri (?) dobbelpresisjon for å fungere.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

For meg høres det litt ut som at Nvidia nå føler at Amd begynner å få et solid fotfeste og derfor begynner å bli litt nervøse i forhold til markedsandelene sine.

At de har blitt nødt til å legge til spill for å greie å holde på kundene sine er jo egentlig bare kjempebra for sluttbrukeren og at Amd fant en software løsning for å kutte ned på framepacing / skipping (hakking) isteden for å gjøre skjermene dyrere er jo til syvende og sist bra for sluttbrukeren.

 

Vi trenger faktisk slik konkurranse mellom selskapene , på denne måten vil begge selskapene prøve å lage gode løsninger som kundene vil nyte av, spiller ikke så stor rolle at det ikke er så stor forskjell mellom dem, men at kundene mer eller mindre kan få den samme opplevelsen uavhengig av hvem som laget skjermkortet :)

 

Nettopp. Selv om jeg lagt gaminga på hylla (for nå) så skal alle være glad for att AMD henger såpass godt med nvidia, selv den mest hardbarka nvidia fanboy'en.

 

Konkurranse er ekstremt viktig, det har ikke akkurat kommet ut så veldig mye spennende på CPU fronten i det siste, der det stort sett har vært noen usle få prosent økning i ytelse, (Sandy, Ivy, Haswell) mens man heller fokuserer på strømforbruk. :hm:

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er usikker på hva de legger i "full" delen. Men, dobbel presisjon vil si at 8 byte er allokert til numeret, versus single-precision, hvor kun 32 bit (4 bytes) brukes.

Høyere presisjon på kalkulasjonene kan føre til bedre resultat i enkelte tilfeller.

 

Dobbelpresisjon referer til "nøyaktigheten" aritmetikk mellom desimaltall (flyttall) blir utført. Dobbelpresisjon vil grovt sett si at man har dobbelt så høy nøyaktighet som enkelpresisjon (hhv. 64-bit mot 32-bit).

 

Det han nok refererer til er at NVidia kun gir deg full dobbelpresisjonsytelse fra Titan, Quadro- og Tesla-kort. GeForce GTX støtter dobbelpresisjon, men struper ytelsen betraktelig. Så med andre ord: Hvis man ber et GTX-kort om å regne ut 4.2 + 8.1 i dobbelpresisjon vil den gjøre det tregere enn hva et tilsvarende Titan, Quadro eller Tesla-kort ville gjort.

 

Dette er i all hovedsak relevant for vitenskapelige utregninger, spill trenger aldri (?) dobbelpresisjon for å fungere.

 

 

 

Takk for svar. :-) Greit å vite.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dobbelpresisjon referer til "nøyaktigheten" aritmetikk mellom desimaltall (flyttall) blir utført. Dobbelpresisjon vil grovt sett si at man har dobbelt så høy nøyaktighet som enkelpresisjon (hhv. 64-bit mot 32-bit).

Korrekt.

 

Det spesielle med flyttall er imidlertid at de ikke er absolutte. De kan ikke representere alle tall nøyaktig. F.eks. vil ikke tallet 0.1 bli representert eksakt med et flyttall.

 

For morro skyld la jeg inn 0.1 i et 4 byte (float) og et 8 byte (double) flyttall. Så la jeg sammen verdiene i disse variablene en million ganger (0.1 * 1000000 = 100000), resultat:

4 Byte (float): 100958.34

8 Byte (double): 100000.00000133288

 

Så en skjønner jo hvorfor en unngår flyttall f.eks. i en bank. Stort sett brukt i vitenskap fordi et flyttall kan innholde høyere verdier enn hva en normalt kan regne med.

 

Jeg vil tippe fysikk er et aktuelt område- spill har jo fysikk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Tror alle vil tjene på at Nvidia fokuserer på å lage gode GPU'er og ikke fokusere på AMD.

For et par måneder siden gikk jeg på limpinnen og skaffet meg Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II. Det vakreste skjermkort jeg har hatt i hendene, blir helt satt ut av å se hvordan Asus bygger elektronikk! Bra ytelse, middels ytelse i forhold til pris, og stille! Viftene stopper HELT når kjølebehovet ikker er tilstede :)
Kortet som nå er blitt min fornøyde datter til eie var et Asus Radeon HD 6870 DirectCU som også var svært stille og det skjermkortet jeg har vært mest fornøyd med overhodet. Umulig å slå til samme pris !

Det både Nvidia og AMD kan gjøre bedre er Linux drivere, spesielt på Laptop, ikke alle drivere tåler dvale. Og muligheten til å slippe å fylle minnet på maskina med unødig store "features" utenom selve driveren, for eksempel installeres 3D drivere selv om en ikke har 3D skjerm :), om en da ikke velger custom install...

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...