Gå til innhold

Sette Inteno DG150 i bridge


Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått meg bredbånd fra NGT og merker allerede at routeren deres (Inteno DG150) er dårlig. Har hørt mye dårlig om routerene deres så jeg kjøpte meg en Asus RT-N66U Dark Night. Jeg er ganske noob når det kommer det bredbånd, routere osv. så jeg håper virkelig det er noen her som kan hjelpe meg.
Etter hva jeg har lest meg frem til så må jeg sette NGT sin router i brigde, slik at den kun fungerer som modem(?). Så da er spørsmålet mitt; Hvordan gjør jeg dette? Som sagt så er jeg ganske noob, så jeg trenger step by step instruksjoner her :p Og hvis jeg skal inn å endre på routeren sine instillinger, kan jeg gjøre dette over WIFI eller bør jeg bruke kabel? Vil ikke fucke opp noe.
Takk på forhånd!
-Obscure
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare på spørsmålet, men NGT sitt svar er vel nesten en grunn alene til å velge en annen ISP...

Ja, du kan benytte egen ruter og sette NextGenTel-ruteren i bridgemodus.

Slik egen konfigurasjon av ruter er derimot ikke støttet av NextGenTel. Vi kan ikke hjelpe deg med oppsett av dette eller oppsett av utstyr som ikke er levert av NextGenTel.

Dersom du likevel velger å sette ruteren i bridgemodus kan du i verste tilfelle måtte stå til ansvar for skade på utstyr som er levert av oss.

Dersom du skal konfigurere ruteren din selv, må du selv sørge for backup av konfigurasjon, brukernavn, passord og lignende selv.

Dersom du må kontakte kundeservice og NextGenTels ruter er satt i bridge-modus, vil vi først be deg resette ruteren. Den vil da få tilbake våre opprinnelige innstillinger.

Kilde

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Scenario 1. Hvis du har fått 1 boks fra NGT må Inteno settes i bridge.
Scenario 2. Hvis du har fått 2 bokser fra NGT ( modem og ruter i hver sin boks) kan du fjerne Intenoen helt.

Scenario 2: pakk intenoen fint inn i boksen den kom fra å sett den på loftet for å støve ned.

Scenario 1: Først og fremst har du tilgang til innstillingene på ruteren? Kan du selv velge alle former for konfigurasjon? Hvis ja, bør du finne ut hvordan Intenno boksen er konfigurert. Mottar den innstillinger automatisk eller er dette noe du må sette selv. Har vært borti flere typer kombinasjoner her. da adsl først kom var det vanlig med brukernavn/passord og iper (såkalt PPPOE) Etterhvert har leverandører gått over på DHCP løsninger. Har vært borti tilfeller der jeg blandt annet må sette DNS serveren til leverandøren manuelt. Før jeg kan få kontakt.

Stort sett er det bare plug and play med DHCP. Personlig ville jeg kontaktet NGT å forhørt meg.
Hvis nei, ring NGT og si de skal sette ruteren i Bridge mode.

Lenke til kommentar

Det var jo positivt at NGT sender et rent modem! Min erfaring med NGT er meget bra. Aldri hatt så stabil linje noengang. Men det er jo selvsagt noe avhengig av brukbar kvalitet på telefonlinjen.

Ja, ble ganske overrasket over at de ville sende meg det :) Har veldig stabil linje selv. Har 20/1, og når man bestiller det så lover de jo at man skal kunne få mellom 10-20 mbit avhingig av hvordan linjen er. Måler 14 mbit, og det er jeg fornøyd med. Det er også VELDIG stabilt, ligger på nøyaktig 14,25 mbit hele tiden, og 8 Ping (trådløst), som er veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som opplyse om hvordan bridging faktisk gjøres med denne Inteno fra ngt? Helt konkret.

 

Ønsker å bruke en Linksys WRT160NL bak denne.

 

----------------------

 

Ngt vil ikke sende annet utstyr eller modem. Har vært kunde hos ngt i 10+ år uten problemer, sist med Thomson Speedtouch 516i som fungerte helt tilfredstillende. Etter flytting til anen by fikk jeg denne Inteno plastikken, om den ikke kan brukes er det bare å kutte ut ngt.

post-150516-0-70493700-1392184295_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har selv prøvd å bridge 2 ulike routere fra NGT, men det virker som det er helt umulig... Gikk heller tilbake til min DG150 og slo av Wireless funksjonen og satt min Dark Knight bak denne. På Dark Knight så satt jeg den på Automatisk IP og det har fungert utmerket sålangt.

Lenke til kommentar

WiFi'en har da ingenting med bridging og antall nettverk å gjøre! Og DG150 har ikke 5GHz radio, så det at du "endelig" kan bruke 5GHz på Asusen, er bare tull.. Ingenting som hindrer eller har hindret deg i å kunne gjøre tidligere eller i utgangspunktet...

 

Og hvis du ikke vet hva NAT er, så burde du virkelig ta et Google søk........

Lenke til kommentar

Så forklar meg hva du mener isteden for å være amper da :)

 

Når jeg hører nettverk så tenker jeg på de nettverkene som dukker opp når jeg skal koble til en enhet. Og der står ikke NextGenTel_7A lenger, men et nettverk jeg laget via min Asus. Og hvorfor er det med 5GHz bare tull? Jeg kan lage opp til 8 individuelle nettverk med 5GHz, og det fungerer helt fint.

 

Alt jeg vet om NAT er at jeg har Nat Type 2 på min PS4. Alt fungerer like bra nå som før jeg kun brukte Intenoen. Ser ikke noe negativt i det jeg har gjort her.

Lenke til kommentar

Intenoen lager et eget internt nettverk (LAN), med en DHCP server som deler IP adresser og annen relevant informasjon, i 10.0.0.0/24 subnettet.. Det er et eget nettverk og broadcastdomene..

 

Asusen din gjør akkurat det samme, men på 192.168.1.x/24 subnettet.. Altså, to (2) forskjellige, individuelle, separate nettverk..

 

Og grunnet begrenset mulig antall IPv4 adresser, så bruker man NAT (Network Address Translation) for å kunne bruke inntil 65535 IP adresser bak en offentlig IP adresse.. Så når Intenoen lager et nettverk på 10.0.0.0/24 subnettet og Asusen på 192.168.1.0/24 subnettet, så blir det nødvendigvis 2 separate nettverk og dobbel NATing.. Asusen må gjøre om 192.168.1.x adresse til 10.0.0.x adresse, og Intenoen må videre gjøre om 10.0.0.x adressen mot den offentlige IP adressen den har....

 

WiFi er bare en trådløs løsning innad i LANet, og har ingenting med over nevnte å gjøre... 2.4GHz og 5GHz er bare to forskjellige radiofrekvenser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...