Gå til innhold

Julegavetips: Kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...eller gi et gavekort så kan mottager velge selv...

Da er det bedre å faktisk gi et kompaktkamera (en fysisk gave) så kan heller mottaker bytte den i noe annet om han/hun vil. Mye bedre, og like mye verdt som et gavekort.

 

De aller fleste butikker godtar bytte av varer så lenge varen ikke er tatt i bruk. For sikkerhets skyld kan man spørre i butikken før man kjøper. Men i et slikt tilfelle så er det nok lurere å kjøpe i en vanlig butikk om mulig, og ikke på nett. Kjøper man på nett og skal benytte angrerett, må man betale porto for retur, vente på at pengene blir tilbakebetalt (gjerne et par uker) og så bestille på nytt. Og da må man betale porto en gang til også.

Lenke til kommentar

Tja...drittgave...det kommer jo an på hvordan man lager gavekortet det. Kanskje man kan gjøre hele kamerkjøpet til en hel dags opplevelse for mottakeren sammen med deg som giver. Hele poenget er at mottager ender opp med noe som blir brukt, og ikke noe som blir velment kjøpt og innerst inne mottatt med et lite..."meehhh...tusen taaakkk"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja...drittgave...det kommer jo an på hvordan man lager gavekortet det. Kanskje man kan gjøre hele kamerkjøpet til en hel dags opplevelse for mottakeren sammen med deg som giver. Hele poenget er at mottager ender opp med noe som blir brukt, og ikke noe som blir velment kjøpt og innerst inne mottatt med et lite..."meehhh...tusen taaakkk"...

 

Det kan man med penger også, gavekort er bare mere ubrukelige penger, det er greit å gi penger i mine øyne, men det er ikke så mye vits med gavekort.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja...drittgave...det kommer jo an på hvordan man lager gavekortet det. Kanskje man kan gjøre hele kamerkjøpet til en hel dags opplevelse for mottakeren sammen med deg som giver. Hele poenget er at mottager ender opp med noe som blir brukt, og ikke noe som blir velment kjøpt og innerst inne mottatt med et lite..."meehhh...tusen taaakkk"...

Som sagt, å kjøpe en fysisk gave som kan byttes, er mye bedre enn et kjedelig gavekort :)

 

Sluttresultatet blir uansett det samme, men i tillegg så kan det hende at personen ønsker det kameraet du kjøpte og kan begynne å bruke det der og da. Og det er jo mye mer spennende å pakke opp en pakke enn en konvolutt.

 

Det kan man med penger også, gavekort er bare mere ubrukelige penger, det er greit å gi penger i mine øyne, men det er ikke så mye vits med gavekort.

Vitsen med å gi gaver, er ikke å bytte penger ;)

Lenke til kommentar

Hvor ble det av Panasonic LX7 i denne oversikten? Med "bare" 10MP og F1.4 er dette meget godt på bilder i dårlig lys. Auto'en er i tillegg ikek så feig å øse på med høy ISo så snart sola går bak en sky. Forleden tok jeg bilder i havnen på kvelden (les: mørkt), likevel valgte det ISO 80 og noen sekunders lukker, de ble svært gode. Eplefonen og et annet enkelt kompakt leverte bilder fulle av støy fra samme sted.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man mene, og det perspektivet skjønner jeg, men gavekort er jo i praksis bare mer ubrukelige penger. Derfor synes jeg gavekort ikke er noe særlig, ønsker man å gi produktet er ingen av delene aktuelt, er gavekort aktuelt bør man heller gi penger.

Hvorfor er gavekort ubrukelige penger? Hvis jeg gir et gavekort på en bokhandel istedet for en bok, så gir jeg jo det til en person jeg vet liker å lese bøker.
Lenke til kommentar

Hvorfor er gavekort ubrukelige penger? Hvis jeg gir et gavekort på en bokhandel istedet for en bok, så gir jeg jo det til en person jeg vet liker å lese bøker.

Det blir litt feil sammelingningsgrunnlag synes jeg.

Hvis en person vet forskjellen på kameraer vil personen vite hvilken kamera dem ønsker til jul, hvis ikke blir det selgeren som anbefaler/bestemmer kameraet. En bok så vet man mer spesifikt hva man ønsker innen sjanger.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vitsen med å gi gaver, er ikke å bytte penger ;)

Det kan man mene, og det perspektivet skjønner jeg, men gavekort er jo i praksis bare mer ubrukelige penger. Derfor synes jeg gavekort ikke er noe særlig, ønsker man å gi produktet er ingen av delene aktuelt, er gavekort aktuelt bør man heller gi penger.

 

AtW

Nå er vel ikke poenget med julegavetradisjonen at det skal være en optimalt rasjonell bruk av penger. Så lenge man aksepterer dét, kan man se at gavekort er litt mindre kjipt å få enn kontanter (men ikke så hyggelig som en faktisk pakke).

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Hvorfor er gavekort ubrukelige penger? Hvis jeg gir et gavekort på en bokhandel istedet for en bok, så gir jeg jo det til en person jeg vet liker å lese bøker.

Poenget er å sammenlikne gavekort, med å gi faktiske penger. Man har to valg, 1. Gi en ting 2. Gi ett betalingsmiddel, så mottaker er mer fleksibel, gitt 2. hvorfor gi gavekort? Det er tidsbegrenset, man må huske på å ta det med, man får ikke nødvendigvis veksel, det fungerer kun på en eller ett fåtall butikker osv osv. Det er som penger bare dårligere.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, kunne ikke dy meg å kommentere.

Hvis du gir et gavekort så må mottakeren bruke det til formålet. Hvis man får kontanter så blir det vel brukt til mat og bleier i en utarmet etterjuls-husholdningsøkonomi.

 

Sikkert tilfelle i noen tilfeller, men de fleste har vel nok økonomisk styr på livet til sitt til å ikke må ha julegavepenger for å få det til å flyte, er det ikke å ha litt lite tiltro til mottakeren å anta at de ikke vil være i stand til å bruke pengene på det de er øremerket til?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er ikke panasonic tz40 bedre alternativ enn s110?

TZ40 har mye mer optisk zoom enn S110, men S110 er mer lysfølsomt og har bedre optisk kvalitet enn TZ40 nettopp fordi det har mindre zoom.

 

Så det kommer jo an på hva man har behov for. Har man behov for kraftig zoom og ikke vektlegger lysfølsomhet og optisk kvalitet like mye, så er TZ40 et bedre valg.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...