Gå til innhold

Guide: Hjemmeserver i praksis, del 1 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kjipe med Shuttle DS47 for meg er at man sliter med å kjøre VMware ESXi 5.5 på den, siden den har RealTek 8111G-nettkort. Da ville jeg heller holdt en knapp på Shuttle DS61 som har RealTek 8111E-nettkort, siden det finnes VMware-drivere til disse. Hvorfor Shuttle ikke utstyrer disse ellers fantastiske boksene sine med ordentlige Intel- eller BroadCom-nettkort er meg en gåte...

Lenke til kommentar

Flott artikkel av to sammenlignbare alternativer som mange som lager sin egen server må ta valg på. Bra HW.no

 

Jeg vil bare føye til at for hver 100W en hjemmeserver bruker forbrukes det 875kW timer pr. år. (på alltid)

Det betyr at den store serveren som her er testet bruker 656kW timer pr. år mer enn den små.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kjipe med Shuttle DS47 for meg er at man sliter med å kjøre VMware ESXi 5.5 på den, siden den har RealTek 8111G-nettkort. Da ville jeg heller holdt en knapp på Shuttle DS61 som har RealTek 8111E-nettkort, siden det finnes VMware-drivere til disse. Hvorfor Shuttle ikke utstyrer disse ellers fantastiske boksene sine med ordentlige Intel- eller BroadCom-nettkort er meg en gåte...

 

Det er vel egentlig helt greit at man har forskjellige krav til et NAS og en VMware ESXi boks. Det er to HELT forskjellige ting. Du kan ikke spille Battlefield 4 på DS47 heller, men du ser ikke noen klage over det.

Lenke til kommentar

 

Det kjipe med Shuttle DS47 for meg er at man sliter med å kjøre VMware ESXi 5.5 på den, siden den har RealTek 8111G-nettkort. Da ville jeg heller holdt en knapp på Shuttle DS61 som har RealTek 8111E-nettkort, siden det finnes VMware-drivere til disse. Hvorfor Shuttle ikke utstyrer disse ellers fantastiske boksene sine med ordentlige Intel- eller BroadCom-nettkort er meg en gåte...

 

Det er vel egentlig helt greit at man har forskjellige krav til et NAS og en VMware ESXi boks. Det er to HELT forskjellige ting. Du kan ikke spille Battlefield 4 på DS47 heller, men du ser ikke noen klage over det.

Det er heller ikke noen tvil om at en liten maskin som ds47 har egnet seg godt i et virtualiseringscluster i en hjemmelab

Lenke til kommentar

Kjembe bra artikkel. Endelig en god test/bekreftelse på noe eg har meint i mange år, om at som normal bruker så treng du ikkje kjøpe ein server til mange titalls tusen.

 

Da eg nylig flyttet, så på grunn av plass problemer så bytta eg ut den store serveren (Core2Duo, 4GB ram, 500 Gb + 4x1 TB, Win 7) med en 8 år gammel berbar (1,8 GHz, 2 GB ram, 90 GB sys.disk og Win XP) som Media og Backup server.

Merka at den er litt treger på overføringer grunnet kun 100 Mbit og USB disker. Men til det daglige så fungere det fint. Samt den bruker en heil mye mindre med strøm i desse enøk tider.

Har montert 2 stk. 2TB USB2 disker for film og serier samt 1 stk USB2 til RAID1, for backup av bilder og dokumenter.

Tok bare en kjapp test da eg leste artikkelen for å se hvor god/dårlig den er. Den klarte å håntere avspilling av 2 stk HD filmer eller 5 stk DivX avspillinger samtidig. Eller overføringer på ca. 8 MB/s ut og 3,5 MB/s inn på server.

Lenke til kommentar

 

 

Det kjipe med Shuttle DS47 for meg er at man sliter med å kjøre VMware ESXi 5.5 på den, siden den har RealTek 8111G-nettkort. Da ville jeg heller holdt en knapp på Shuttle DS61 som har RealTek 8111E-nettkort, siden det finnes VMware-drivere til disse. Hvorfor Shuttle ikke utstyrer disse ellers fantastiske boksene sine med ordentlige Intel- eller BroadCom-nettkort er meg en gåte...

Det er vel egentlig helt greit at man har forskjellige krav til et NAS og en VMware ESXi boks. Det er to HELT forskjellige ting. Du kan ikke spille Battlefield 4 på DS47 heller, men du ser ikke noen klage over det.
Det er heller ikke noen tvil om at en liten maskin som ds47 har egnet seg godt i et virtualiseringscluster i en hjemmelab

Nei, tydeligvis ikke, for ESXi har ikke drivere til nettverkskortet! Men hvorfor eha drar det frem her er totalt meningsløst for meg. Denne artikkelen handler om bruk av ds47 til et spesiell bruksområde, så å klage på at det ikke funker til noe helt annet er ingen vits.

For å komme med en analogi til: å klage på at en Toyota Yaris fungerer skikkelig dårlig som F1 bil gjør ikke en sammenligning av beste konebiler mindre korrekt!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Har selv en hjemmebygget server med Windows Home Server 2011 som jeg er meget fornøyd med. Sitter en gammel trippel-core AMD processor i den og 4GB DDR2 minne og ett gammelt ASUS M3N78-EM hovedkort som jeg kjøpte i 2008. Får allikevel skrivehastigheter på 110MB/s (uten RAID), som er det dobbelte av hva min helt nye Seagate Business Storage NAS klarer (rundt 40-50MB/s)! 110MB/s betyr at det er GB-LAN som er flaskehalsen og ikke hardware i serveren, selv om den bare har SATA-2 og til og med SATA-1 på visse disker (gammelt Adaptec kort).

 

Den drar helt klart altfor mye strøm i forhold til hva en nyere maskin ville klare, men på den andre siden så tar det jo en stund før den har brukt så mye mer at det lønner seg å bruke masse penger på å kjøpe ny og mer strøm-gjerrig hardware.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei, tydeligvis ikke, for ESXi har ikke drivere til nettverkskortet! Men hvorfor eha drar det frem her er totalt meningsløst for meg. Denne artikkelen handler om bruk av ds47 til et spesiell bruksområde, så å klage på at det ikke funker til noe helt annet er ingen vits.

For å komme med en analogi til: å klage på at en Toyota Yaris fungerer skikkelig dårlig som F1 bil gjør ikke en sammenligning av beste konebiler mindre korrekt!

 

Toyota Yaris er ganske langt unna å være en F1-bil på de aller fleste områder. DS47 er svært nære å være meget velegnet ESXi-node for hjemmelabs. Det er en bitteliten detalj spesifikasjonene (feil variant av nettkort) som stopper den 1 meter før målstreken. Da synes jeg det er verdt nevne det.

Endret av eha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...