Gå til innhold

Microsofts voldsomme fall i PC-markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Til tross for dette har Microsofts markedsandel på 90 prosent falt helt ned til 33 prosent på bare fem år."

 

Er det ikke ganske naturlig at markedsandelen synker når et helt nytt marked vokser frem? Det skjer ihvertfall ikke" på tross av" et voksende marked i endring.

Ellers en tynn artikkel

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, bruk Apple Insider som kilde. Vinkler det for å se best mulig ut for eplet. De glemte å ta med TV'er og kjøleskap og biler. Da hadde jo andelen sett enda mindre ut.

 

Forbanne epleavis dette begynner å bli. Dere graver deres egen grav.

 

Kan ta finn.no som er kilde ? Mindre enn 50% markedsandel på plattform for MS på besøk fra juli av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg blir det bare tull å snakke om fall i markedsandel når det man gjør er å slå sammen to markeder, der det ene både er rimeligere, har enheter med langt kortere levetid, og enhetene ikke deles av en hel familie. Legger du til smartklokker, biler, fly, og notisblokker også, vil Microsoft falle ytterligere. Dette utgangspunktet er helt meningsløst dersom man ikke samtidig tar med ANTALL enheter. Hvor mange Microsoft-enheter før vs nå, det tallet sier så mye mer.

 

Det er naturligvis viktig at det er en eksplosiv vekst i et telemarked der Microsoft ikke klarer etablere seg. Dette truer omsetningen i det markedet der Microsoft har sin omsetning. På samme måte som innføringen av DVD ga musikkbransjen et knekk, flytter folk mye av bruken sin på PC-markedet over på andre markeder.

 

Microsoft vil være med på smarttelefon-markedet for det er mye penger der. Men skal man snakke om fall, må man snakke om hvor mange enheter m/ Microsoft-OS som selges nå i forhold til før. På smarttelefon-markedet har de aldri klart å pushe mer enn tre millioner, når markedet har eksplodert så selger de faktisk bedre. Selv om konkurrentene har hatt eksplosiv vekst, så må likevel man kalle 4+ millioner vekt og ikke fall.

 

Bottom line: Microsoft har ikke klart å utnytte smarttelefon-revolusjonen men selger likevel litt bedre nå der nå. Microsofts markedandel på PC-markedet er vel relativt stabil, men der er det nok et fall i salg og omsetning.

 

Jeg synes det blir helt meningsløst og direkte misvisende, dersom slike artikler ikke kan vise til faktiske nummer i stedet for å "tolke" Android/IOS's suksess som "fallende markedsandel". Det samme som når artiklene direkte løy og snakket om Nokia/Symbians fallende salg når de solgte flere enheter enn noengang, opp til 111 mill/kvartalet før Elop fyrte på platformen.

 

Hvis Rimi plutselig begynte å selge ti tusen ganger mer tomater ved å åpne en tomatbutikk-kjede, samtidig som Rema 1000 fortsatt solgte omtrent mange tomater, hadde det vært helt meningsløst å erklære at Rema 1000 hadde et voldsomt fall. AKKURAT det er det som skjer i denne artikkelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dagens mobiler og nettbrett er faktisk datamaskiner de også. De gjør hovedsakelig oppgaver som er lagt inn i definisjonen datamaskiner. På dagens telefoner så er telefoni bare blitt en tilleggs funksjon. At nettbrett er PC'er må da være meget lett å forstå.

Å klage på det blir som å kalle Mac maskiner for noe eget.

 

"En datamaskin er en samling av mekaniske og elektroniske komponenter som ved hjelp av dataprogrammer kan utføre arbeidsoppgaver på en effektiv måte. Fra begynnelsen var datamaskinen i hovedsak et hjelpemiddel for å utføre aritmetiske og matematiske beregninger, men i dag er den en del av vår livsstil og finnes i de fleste miljøer, for eksempel som PC-er, i mobiltelefoner, biler og minibanker, og i næringslivet."

 

Til de som klager; gå å legg dere. Denne målingen blir korrekt selv om man tar med disse enhetene.

 

Jeg er dog enig at det er forskjellige markeder, husk da at nettbrett og mobiltelefoner også må skilles fra hverandre.

 

Glemte en ting; @tommyb;

 

Det er ikke snakk om en måling av vekst i salget til MS i denne artikkelen. Her står det om markedsandeler, dvs hvor mange prosent av enhetene i disse markedene som har MS OS. Med det økende salget av disse enhetene uten at MS har solgt noe særlig mer i forhold til det totale økte salget så er det ganske enkelt å forstå at andelen dems har blitt mindre. Dette står det klart og tydelig i artikkelen.

 

Hvis Rimi hadde solgt 10K ganger så mye tomater og Rema hadde solgt like mange som før så sier det seg selv at de har mistet markedsanteler. AKKURAT det er det som skjer i denne artikkelen......

Endret av blablabling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg blir det bare tull å snakke om fall i markedsandel når det man gjør er å slå sammen to markeder, der det ene både er rimeligere, har enheter med langt kortere levetid, og enhetene ikke deles av en hel familie. Legger du til smartklokker, biler, fly, og notisblokker også, vil Microsoft falle ytterligere. Dette utgangspunktet er helt meningsløst dersom man ikke samtidig tar med ANTALL enheter. Hvor mange Microsoft-enheter før vs nå, det tallet sier så mye mer.

 

Det er naturligvis viktig at det er en eksplosiv vekst i et telemarked der Microsoft ikke klarer etablere seg. Dette truer omsetningen i det markedet der Microsoft har sin omsetning. På samme måte som innføringen av DVD ga musikkbransjen et knekk, flytter folk mye av bruken sin på PC-markedet over på andre markeder.

 

Microsoft vil være med på smarttelefon-markedet for det er mye penger der. Men skal man snakke om fall, må man snakke om hvor mange enheter m/ Microsoft-OS som selges nå i forhold til før. På smarttelefon-markedet har de aldri klart å pushe mer enn tre millioner, når markedet har eksplodert så selger de faktisk bedre. Selv om konkurrentene har hatt eksplosiv vekst, så må likevel man kalle 4+ millioner vekt og ikke fall.

 

Bottom line: Microsoft har ikke klart å utnytte smarttelefon-revolusjonen men selger likevel litt bedre nå der nå. Microsofts markedandel på PC-markedet er vel relativt stabil, men der er det nok et fall i salg og omsetning.

 

Jeg synes det blir helt meningsløst og direkte misvisende, dersom slike artikler ikke kan vise til faktiske nummer i stedet for å "tolke" Android/IOS's suksess som "fallende markedsandel". Det samme som når artiklene direkte løy og snakket om Nokia/Symbians fallende salg når de solgte flere enheter enn noengang, opp til 111 mill/kvartalet før Elop fyrte på platformen.

 

Hvis Rimi plutselig begynte å selge ti tusen ganger mer tomater ved å åpne en tomatbutikk-kjede, samtidig som Rema 1000 fortsatt solgte omtrent mange tomater, hadde det vært helt meningsløst å erklære at Rema 1000 hadde et voldsomt fall. AKKURAT det er det som skjer i denne artikkelen.

 

Tull fra ende til annen - les deg opp på markedsandeler såvel som et lite matematikkurs... Også kan du i tillegg slå opp "personlig datamaskin"

Endret av MacGeeky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tull fra ende til annen - les deg opp på markedsandeler såvel som et lite matematikkurs... Også kan du i tillegg slå opp "personlig datamaskin"

 

Og du kan slå opp overskriften:

"Microsofts voldsomme fall i PC-markedet".

 

Overskriften snakker om et voldsomt fall i PC-markedet. Deretter følger en ingress og en artikkel som ikke viser til noe fall i PC-markedet i det hele tatt.

 

Artikkelen er basert på et gammelt tall hvor ingenting annet enn PC-er er tatt med i regnestykket, heller ikke PDA'er, mot et nytt tall, der de har tatt med mobiltelefoner fordi det plutselig kvalifiserer til å være PC noe det tydeligvis ikke gjorde før.

 

Det sammenlignes appelsiner med appelsiner pluss epler og pærer, der epler knapt engang hadde et marked for fem år siden. Og dette gjøres helt uten å vise til et eneste måletall, bare andeler av noe som altså ikke er det samme før og etter.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det finnes i grunn relativt få norske brede statistikker, tror jeg. Det er derfor finn.no's statistikk blir nevnt så ofte. Finn.no er et ganske spesifikt produkt og endringer i bruksmønster slår ut mer enn på et videre målefelt. Folk sjekker oftere ting fra mobilen sin nå - betyr det at færre har/bruker/kommer til å bruke en PC? Sannsynligvis, men der må man se på ting som antall enheter/antall oppslag og ikke prosenter.

 

Når folk kjøper to mobiler og ett nettbrett i året, og dette plutselig tas med i PC-statistikkene - der f.eks. PDA'er eller spillkonsoller aldri ble tatt med - så er det klart at man får en lavere andel MS.

 

Jeg personlig synes det er flott at vi får nye markeder, smarttelefoner og google glass etc. Og det er flott at dette betyr nye aktører på operativsystemer, som kan utforde de gamle få. Men når overskriften er "Microsofts voldsomme fall i PC-markedet" og den må rettferdiggjøres med endring av definisjonen på hva PC-markedet er... Da sier egentlig artikkelen og markedsandelene ingenting.

 

Jeg vet at PC-salget har gått ned. Hvor mye? Det måtte vært med i denne artikkelen for at artikkelen skal bety noe som helst, sånn jeg subjektivt ser det.

 

Apple mister også markedsandel så det svir. Rett og slett fordi Android øker noe helt sinnsykt både i og utenfor Samsung. Men svir det egentlig? Hvis de samtidig dobler antall solgte enheter og omsetningen? Kan vi snakke om Apples voldsomme fall i PC-markedet da?

 

Nei, naturligvis ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...