Gå til innhold

Endrer valgt hvitbalanse eksponeringen? Og litt UniWB.


Anbefalte innlegg

I en diskusjon om D800, D610 og annet kom vi opp i en diskusjon om hvitbalansen endrer oppførselen til lysmåleren og dermed eksponeringen. Jeg visste at hvitbalansen endrer histogrammet, men ikke sikkert om det også endret lysmåleren/eksponeringen. Så - dette måtte jeg teste! :)

 

 

Har testet, med en Canon 5DmkII - tatt bilde av en rød bit av et norsk flagg - med forskjellige hvitbalanseprogrammer, med forskjellige fargetemperaturer i Kelvin og med (grov) UniWB*). (De beste motivene for sånn test er veldig røde eller veldig blå.)

 

Samtlige bilder er tatt på ISO 3200, f/2, i Av-modus (også kalt "A"-modus) med samme lys, fast fokus, stativ og statisk motiv. Eneste variasjoner skulle sånn sett være i lukkertid, hvis lysmåleren skulle vise noe forskjellig.

 

Resultat:

 

Histogrammer

Helt forskjellige histogrammer. Både DPP og ACR rapporterer (som forventet) forskjellige histogrammer på bilder tatt med forskjellig default hvitbalanse, tross samme eksponering:

Her er samme motiv med samme lukkertid på 2500K og 10000K, default konvertering i ACR. Et av dem er saftig utbrent i rød-kanalen, de andre er langt fra utbrent i noen kanaler:

10000K, 2500K, UniWB:

post-71211-0-75746400-1381437320_thumb.jpgpost-71211-0-32306300-1381437331_thumb.jpgpost-71211-0-29689500-1381437343_thumb.jpg

 

Kjører jeg dem derimot med endret hvitbalanse i Raw-konverteringen i ACR (2700K) blir de derimot stort sett identiske:

post-71211-0-86349000-1381437314_thumb.jpgpost-71211-0-05233000-1381437326_thumb.jpgpost-71211-0-85442500-1381437336_thumb.jpg

Det er en bitte bitteliten forskjell i lysstyrke synlig hvis man veksler frem og tilbake mellom bildene - kan komme av lys reflektert i fotografens t-trøye, svingninger i lyskilden eller annet - jeg velger å se bort fra dette - det er insignifikant - disse tre bildene har samme blender, lukker og ISO, og er størrelsesorden identisk eksponert.

 

Hittil som forventet, altså. :)

 

 

Lysmåling:

La oss så se på det interessante:

Hva hvis jeg skyter på flere forskjellige innstillinger - jeg skyter på UniWB, 2500K, 10000K, noen verdier innimellom, på tungsten og på shade.

 

 

Med søker og "normal" lysmåler:

..Og lysmåleren sa: Ingen forskjell! Jeg prøvde alt mulig, og samtlige av skuddene ble av lysmåleren satt til 1/320s. Altså - med en 5DmkII og skudd med søker, så ble lysmålingen identisk uansett hvitbalanse, selv om de resulterende histogrammene ble vidt forskjellige. Disse bildene ser man over. Jeg ble litt overrasket - jeg trodde lysmåleren tok hensyn til fargekanalene satt via hvitbalansen. Men - lysmåleren er et helt annet system enn sensoren, så den gang ei. :)

 

 

Og så til noe som muligens var mer interessant:

 

Med liveview og liveview-lysmåler:

Og her ble det noe annet! Her brukes liveview-dataene fra sensoren til å velge lysmåling - den normale lysmåleren (og for den del det normale fokussystemet) brukes ikke - her er det kun sensoren. Og - her varierte lukkertiden fra 1/320s på skuddet med 10000K (altså den samme lukkertiden som den "vanlige" lysmåleren) og til 1/160s på skuddet med UniWB:

Default konvertering: 10000K og 1/320s, UniWB og 1/160s:

post-71211-0-33717400-1381437309_thumb.jpgpost-71211-0-16060900-1381437356_thumb.jpg

 

Korrigert hvitbalanse: 10000K og 1/320s, UniWB og 1/160s:

post-71211-0-87535700-1381437303_thumb.jpgpost-71211-0-51255700-1381437349_thumb.jpg

 

Her ser vi tydelig at det korrigerte bildet tatt på 1/160s er merkbart lysere eksponert enn det andre bildet (og enn de andre bildene lenger opp) - det skulle da bare mangle, ettersom det er tatt på dobbelt så lang lukkertid. Det er faktisk litt utbrent i rødkanalen i denne Raw-konverteringen (men Raw-dataene er langt fra utbrent, og default-konverteringen er ikke utbrent i noen kanaler).

 

 

 

Og så - hva er konklusjonene?

  • Hvitbalansen har ikke noe å si for den "vanlige" lysmåleren i en tradisjonell speilrefleks; i alle fall ikke for den i 5DmkII. Dette betyr at eksponeringen alltid blir den samme uansett valgt hvitbalanseprogram.
  • Hvibalansen har mye å si for histogrammet, så hvis du korrigerer skuddene ved å kikke på histogrammet, så kan du bli lurt av feil hvitbalanse - det er slett ikke sikkert det er utbrent allikevel, eller det kan være mer "rom" enn du tror.
  • UniWB later fremdeles til å være en kjekk sak for å se et mer "ekte" histogram. Bildet ser bajs og grønt ut, men histogrammet er toppers.
  • Hvitbalansen har mye å si hvis du skyter med liveview og bruker sensoren som lysmåler - i alle fall for 5DmkII. Dette betyr at eksponeringen blir forskjellig ut fra hva du og kameraet har valgt som hvitbalanse.

 

Oppfølgingspunkter:

  • Ettersom eksponeringen endret seg radikalt (ett blendertrinn) ved forskjellige hvitbalanser i liveview på Canon 5DmkII, er det nærliggende å mistenke at det samme også gjelder andre kameramerker/-modeller.
  • Spesielt vil jeg umiddelbart gjette at hvitbalansen påvirker eksponeringen i speilløse systemer, som mFT, NEX og andre - at valgt hvitbalanse her kan endre eksponeringen. Dette bør man være klar over, så man kanskje velger en "fast" hvitbalanse eller noe (kanskje UniRaw) ved varierende lys, som for eksempel en konsert med sterkt varierende scenelys i kraftige (ofte varierende) farger. Test selv! :)
  • Histogrammet endrer seg radikalt etter valgt hvitbalanse (dvs - typisk endres den grønne fargen seg ikke - det varierer bare hvor mye den blå og røde fargekanalen boostes - den grønne boostes slett ikke i det hele tatt), og histogrammet kan dermed "narre" en, hvis det er valgt feil hvitbalanse, og man skyter etter hvitbalansen. Normalt er ikke dette et problem - dette er hvis det er veldig "skjevt" lys - som i overveiende rødt eller blått. Kan spesielt være et problem hvis hvitbalansen settes etter spot-måling.

 

 

 

*) UniWB - hva er det? http://www.malch.com/nikon/UniWB.html

 

Hva?

Hvitbalanse er kurvene for hvordan de røde, grønne og blå fargekanalene med sensordata oversettes til farger på bildet. Typisk boostes den blå og den røde kanalen en god del, og histogrammet viser derfor ikke korrekt - et histogram oppdelt i farger kan kanskje vise at den røde eller blå fargekanalen er utbrent, selv om den egentlig ikke er det.

 

Hvorfor?

Og så, hvis man ønsker å få mest ut av sensoren på laveste ISO, kan det være at man ønsket å få et mer "ekte" histogram, som viser tydeligere om kanalene er utbrent eller ikke.

UniWB er kun brukandes til Raw-fotografering - Jpeg'er og forhåndsvisning på skjermen blir bare grønt og stygt. Krever også at alle bildene blir endret i Raw-konverteringen for å sette farger - om ikke annet med hvitbalanse batch-konvertert til "Auto".

 

Hvordan?

For "ekte" UniWB skal man helst kalibrere hvitbalansen etter en spesielt kalibrert fargeprofil. Dette er knotete. En spansk en, som fungerer "godt nok", er å ta et totalt utbrent bilde eller et totalt svart bilde og sette hvitbalansen etter dette. I de fleste tilfeller blir dette mer enn godt nok. Selv tar jeg et "svart" bilde ved å sette ISO på 100, lukkertid på 1/8000s, blender til f/22, setter på objektivdekselet, holder en finger for okularet (kikkehullet) og holder kameraet under jakka mens jeg tar et bilde. Dette bildet blir "totalt svart", og så setter jeg custom hvitbalanse til å være etter dette bildet. Voila - UniWB!

Stygge og grønne bilder - men med et forholdsvis korrekt histogram. :)

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så - dette måtte jeg teste! :)

Interessant test! Min forventing er at hvitbalansen kan påvirke eksponeringen under spesielle forhold (i liveview), men har aldri testet det selv. Da jeg testet Nikon D5200 la jeg imidlertid merke til at det ga forskjellig eksponering i vanlig speilrefleksmodus og med Live View. Så aldri mer enn 1/3 EV forskjell så det var små variasjoner, men testet flere ganger under kontrollerte forhold med samme resultat.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Den viktigste forskjellen er nok histogrammet - at feil hvitbalanse kan gi et misvisende histogram - dette synes jeg er dumt. Så - har derfor alltid UniWB lagret som custom hvitbalanse, og bytter til den hvis jeg mistenker at histogrammet kan være på bærtur, som ved fotografering i veldig skjevt eller varierende lys, eller med motiver med veldig kraftige farger - som blomster.

 

Etter å ha testet og kommet fram til konklusjonene over vil jeg være ekstra påpasselig når jeg skal ha absolutt mest dynamikk ut av motivet på laveste ISO - eksponere til høyre med bruk av liveview og UniWB for best mulig lysmåling.

Lenke til kommentar

Dette må jeg prøve, uniwb altså.

Bare å kjøre på - en interessant sak, og enda en god ting å ha med i "verktøykassa".

 

 

Bruker selv UniWB når jeg tar bilder av blomster på ISO 100, for å få mest mulig informasjon inn uten å brenne ut noen kanaler. De kraftige fargene på blomstene kan lett lure lysmåleren og brenne ut en kanal eller to...

 

 

 

..Og pybalto - her er all Exif korrekt i bildene. (hihi) ;)

Lenke til kommentar

Prøvde teknikken beskrevet over (bilde av mørke for UniWB) men fikk "no good" fordi det er for lite lys til at kameraet klarte å beregne hvitbalanse.

Få prøve å ta et helt utbrent bilde, når jeg får tid til det.

 

Ellers bruker jeg gjerne hvitbalanselokk på objektivene for å beregne riktig farge på eksisterende lys.

Lenke til kommentar

Mulig det ikke er helt i trådens tanke, men jeg har merket meg at mitt 5DII kan bomme borti granskauen under gitte forhold (typisk grålige/dunkle solnedganger) og hver gang med samme resultat: Bildene blir alle gråblå og kan ikke reddes - særlig skjer det ved bruk av AEB, men da skjer det samme med alle 3 eksponeringene. Tar jeg en ny serie umuddelbart etter å ha flyttet fokus f.eks 5 grader kan problemet være borte igjen - men skjer kanskje nok en gang etter 5 nye serier.

 

Har aldri opplevd det samme med 7D.

 

Tor

Lenke til kommentar

Mulig det ikke er helt i trådens tanke, men jeg har merket meg at mitt 5DII kan bomme borti granskauen under gitte forhold (typisk grålige/dunkle solnedganger) og hver gang med samme resultat: Bildene blir alle gråblå og kan ikke reddes - særlig skjer det ved bruk av AEB, men da skjer det samme med alle 3 eksponeringene. Tar jeg en ny serie umuddelbart etter å ha flyttet fokus f.eks 5 grader kan problemet være borte igjen - men skjer kanskje nok en gang etter 5 nye serier.

 

Har aldri opplevd det samme med 7D.

 

Tor

Er dette skudd med liveview eller med søkeren? Og, hvordan har du satt lysmåleren? Kan det være du har brukt spot-metering og pekt rett mot solskiva? Hvilken hvitbalanse - og skyter du i Raw?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Er dette skudd med liveview eller med søkeren? Og, hvordan har du satt lysmåleren? Kan det være du har brukt spot-metering og pekt rett mot solskiva? Hvilken hvitbalanse - og skyter du i Raw?

Med søker og auto måling, bruker nesten aldri liveview - det opplever jeg aldri som et problem ellers, kameraene (ihvertfall canons) pleier å treffe rimelig bra. Sola/solnedgangen er såpass lite dominerende under de nevnte perioder at det bør ikke bety noe. For meg virker det som om det er grålyset i kombi med solnedgangen som er problemet og hvor man da setter fokus. Bruker alltid raw og bildene kan ikke reddes i råfilbehandlingen.

 

Jeg tar mye bilder i motlys, direkte mot sola ellers og, men uten sammenheng med gråvær kommer ikke problemet med gråblå bilder. Normalt er det ikke et stort problem for meg fordi jeg auto tar flere skudd av samme motiv og nettopp for å sikre meg mot et eller annet jeg ikke har helt kontroll over. Som jeg nevnte har jeg aldri opplevd dette med 7D (eller annet kamera) - og har en kompis med 5DII som har opplevd nøyaktig det samme som meg i lignende situasjoner så det er neppe mitt kamera det er noe feil med.

 

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...