Gå til innhold

Knøttemaskinen Raspberry Pi har nådd stor milepæl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positive ting skjer! Den 15. november arrangerer LKK en konferanse for lærere om programmering i skolen, og hvor blant annet Raspberry Pi skal diskuteres. Så hvis du kjenner en lærer så gi dem et tips om http://www.kidsakoder.no/konferanse/

 

Sist uke, fredag i høstferien, holdt jeg også et ett-dags kurs programmering for 20 barn i aldersgruppen 10-18 år, de fleste var 13-15 år. Vi brukte Raspberry Pi, Python og C. Det funket helt supert. Selv 10 åringene tok det så lett at jeg ble inspirert til å lære bort C++ neste gang. Ta kontakt hvis du ønsker å holde et tilsvarende kurs, du kan få alt jeg har av egentutviklet elektronisk kursmateriell og tips om hva man trenger å kjøpe inn av utstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Små datamaskiner som kjører apper (det vi før kalte programmer). Jeg har ingen av delene, men noterte meg tidelig at raspberry pi var svært billig. Jeg ser hva mine barnebarn holder på med. Jeg har heller aldri sett en raspberry pi utenom på digitale bilder, så unnskyld min uvitenhet.

Lenke til kommentar

1. Er den fortsatt like billig?

2. Hvordan konkurrerer den med nettbrett og smarttelefoner?

 

Fortsatt like billig. Men den har en hel annen bruksområde enn smarttelefon og nettbrett...Raspi er i utgangspunktet et produkt som utfordrer bruker til å bruke kreativitet, men telefon og nettbrett er forbrukervarer som er ferdig til bruk.

Lenke til kommentar

1. Er den fortsatt like billig?

2. Hvordan konkurrerer den med nettbrett og smarttelefoner?

 

1. Jeg bestilte to stk på cdon.no til 289,- pr stk + frakt, så de har nok falt litt i pris.

 

2. Man blir nok skuffet hvis man prøver å sammenligne RPi med nettbrett/smarttelefoner. Brukeropplevelsen "out of the box", dvs koblet opp mot TV, nettverk og tastatur/mus vil nok være skuffende for mange.

 

Selv har jeg fire RPi'er som jeg benytter til forskjellige prosjekter. I tillegg et utall forskjellige SD-kort med forskjellige kombinasjoner av OS og programvare. Har også skaffet meg kameramodulen.

 

Å jobbe med RPi er utrolig morsomt. Hardware-hacking har jeg aldri drevet med, før jeg fikk min første RPi tidligere i vår. Gjennom den såkalte GPIO-kontakten kan man interface med omverdenen gjennom digitale og analoge inn- og utganger.

 

Det mest populære OS'et på RPi er Linux, og mest brukt er Raspbian, som er basert på Debian.

 

Å jobbe mot enheten kan gjøres på mange måter. Jeg pleier som oftest å gjøre det via SSH. Det er vel Python som er det mest populære utviklingsspråket i RPi-kretser, men selv jobber jeg mest med JavaScript-baserte prosjekter i NodeJS.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

1. Jeg bestilte to stk på cdon.no til 289,- pr stk + frakt, så de har nok falt litt i pris.

 

2. Man blir nok skuffet hvis man prøver å sammenligne RPi med nettbrett/smarttelefoner. Brukeropplevelsen "out of the box", dvs koblet opp mot TV, nettverk og tastatur/mus vil nok være skuffende for mange.

 

Selv har jeg fire RPi'er som jeg benytter til forskjellige prosjekter. I tillegg et utall forskjellige SD-kort med forskjellige kombinasjoner av OS og programvare. Har også skaffet meg kameramodulen.

 

Å jobbe med RPi er utrolig morsomt. Hardware-hacking har jeg aldri drevet med, før jeg fikk min første RPi tidligere i vår. Gjennom den såkalte GPIO-kontakten kan man interface med omverdenen gjennom digitale og analoge inn- og utganger.

 

Det mest populære OS'et på RPi er Linux, og mest brukt er Raspbian, som er basert på Debian.

 

Å jobbe mot enheten kan gjøres på mange måter. Jeg pleier som oftest å gjøre det via SSH. Det er vel Python som er det mest populære utviklingsspråket i RPi-kretser, men selv jobber jeg mest med JavaScript-baserte prosjekter i NodeJS.

 

Glimrende svar.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...