Gå til innhold

hva mener partiene om dette?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.
Har startet gjennomgang av de store partienes program for å finne ut hvem jeg skal gå for.
+ = hva som jeg mener er positivt
- = hva jeg mener er negativt

bare tatt med saker jeg annser som viktige, er mye småting jeg mener ditt og datt om, men dette er ikke tatt med her.

Liste per nå:

 

Rødt:
+ for økonomisk sosialisme, de rike betaler mer skatt
- for kvotering aka liksom-likestilliong
- for mindre frihet i samfunnet (intrykk)

Høyre:
- for mulig ønske om kjønnskvotering (??)
+ for tilrettelegging av boligutbygging
- for at tannlege fremdeles skal være dyrt/selvbetalt
- støtter bompenger
+vil bygge bedre veier

Venstre
- For støtte av rushtidsavgift, dyrere benslin og liknende tilltak
+ for økning av mva grensen på import til norge
+ For å oppheve sexkjøploven og avvise tiggeforbud
+ for tilrettelegging av boligutbygging
+ For offentlig delfinanisering av tannlege, (dog bare litt)
+ For motstand mot DLD og generelt for anonymisering
+ Kjønnsnøytral verneplikt
- for kvotering aka liksom-likestilliong
+ Mindre skatt til lavlønte

Arbeiderpartiet
- Per nå ikke forkjemper for Kjønnsnøytral verneklikt (dog kanskje på sikt)
- For bompenger
+ for å ville bytte mer og bedre vei

KrF
- Motstandar av Kjønnsnøytral verneplikt
+ for økning av mva grensen på import til norge

FrP
+ Motstander av bompenger + reduksjon av bilrelaterte avgifter
+ Motstander av DLD
+ for økning av mva grensen på import til norge
+ Mot kvotering og for likestilling
- ønsker redusere toppskatt og heve grensen for toppskatt
+ ønsker likestille tannhelse med resten av kroppen (tolker dette som billigere tannhelse for alle)
+ for veiutbygging og høyere fartsgrenser


Kunne dere hjulpet og utfylt sakene jeg ikke har funnet meninger om på overnevnte partier.

 

LIst gjerne også opp andre partier og hva dem mener om overnevnte saker.

For å hindre heftige diskusjoner: Jeg vil vite hva partier mener, ikke hvorfor dem mener det. (fordi målet ikke er å bli overtalt til å endre mening, men å se hvem jeg er enig med)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Lytt til hva erfarne politikere som Gro Harlem Brundland og Kåre Willoch sa i dagens valgkampsending

 

http://tv.nrk.no/serie/valg-2013-tv/nnfa80003713/04-09-2013

 

Ikke studer partiprogrammene, men hør på debattene og les aviser.

 

Partiprogrammer er propagada.

 

Få har uttrykt dette bedre enn vår store dramatiker Ibsen i en folkefiende.

 

Du er virkelig komisk, Katrine. Skal jeg la meg slå i bakken av opinionen
og den kompakte majoriteten og sånn jævelskap? Nei takk, du! Det jeg
vil er så enkelt og greit og liketil. Jeg vil bare få banket inn i hodet på
kjøterne at de liberale er den meste lumske fienden til frie menn, -at
partiprogrammene vrir halsen om på alle nye levedyktige sannheter, -at
hensiktsmessighetshensynene snur opp ned på moral og rettferdighet, så
det til slutt blir helt forferdelig å leve her. Synes du ikke, Horster, at jeg
må kunne få folk til forstå det?

 

 

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

ja, skummlest, all infomrasjon over er hentet fra partiprogramer.

Men jeg tenker at om noen har noe å stikke inn så slipper jeg lese meg i hjel

Hva syntes du om subsidiering av dyreplageri aka pelsdyrnæringen?

Hva syntes du om fri fildeling? Og lov mot kopibeskyttelse? (Jeg mener at når du har kjøpt og betalt noe, så er det ditt, og ikke lenger platebransjen sitt, eller spillbransjen sitt osv. Og at du kan bruke det som du selv vil, og dele det med andre også...)

 

Hva mener du om lyntog? Burde vi satse mer på kollektivt slik at det blir lett å komme seg rundt om kring med det? Samtidig som man også vedlikeholder veiene?

 

Hva mener du om handlingsregelen? Burde vi følge den?

Hva mener du om miljø og sånt? Burde vi føre en bærekraftig politikk som ikke ødelegger den vakre naturen i Norge, og som fører til frisk luft til senere generasjoner og sånt?

 

Er det viktig å bekjempe fattigdom snarere enn rikdom? Er fattigdomsbekjempelse noe staten burde forsøke å gjøre noe med? Fattigdom blant barn?

Lenke til kommentar

Ikke studer partiprogrammene, men hør på debattene og les aviser.

 

Partiprogrammer er propagada.

Og med dette forstår jeg hvorfor jeg opplever deg som kunnskapsløs når du hamrer løs på dine motdebatanter. Du har ikke den ringeste anelse om hva vi faktisk står for. Jeg tror du har fordypet deg i APs skremselspropaganda.=)

 

 

Jeg vil anbefale det motsatte. Det jeg gjorde da jeg skulle sette meg inn i politikk, det var at jeg leste begynnelsen av partiprogrammene, og leste på de temaene jeg hadde størst interesse for. Jeg bladde også i partiprogrammene ettersom det kom opp nye temaer her på nettet som jeg ville sette meg bedre inn i. Jeg ville også forstå alle de ideologiene som lå til grunn for alle partienes politikk, og landet på sosialliberalismen...

 

Det er greit å ha en innføring i hva slags ideologier partiene baserer politikken sin på, for på den måten får man bedre forståelse for hva ulikhetene er, og hvordan "partiene tenker", og hva slags prinsipper de utformer politikken sin etter.

 

Venstre utformer sin politikk ut i fra en sosial og liberal ideologi. Det sosiale går på at vi hjelper hverandre og spleiser om de store og viktigste oppgavene, det liberale går på å gi folk mest mulig frihet som mulig til å utvikle seg selv og sitt eget liv. Da vil man også sørge for en stor valgfrihet.

 

Så er det greit å vite hva slags økonomiske modeller de ulike partiene jobber ut i fra. De borgerlige vil ha markedsøkonomi og frihandel, mens de sosialistiske vil ha bla blandingsøkonomi eller planøkonomi. Noen partier vil regulere markedet, andre vil regulere minst mulig, osv. og mye baserer seg her på tro... Hva slags overbevisning man har vil fungere best i praksis, og hva som vil være mest rettferdig osv...

 

 

Så jeg er sterkt uenig i at man bare skal høre politikk i media, og la seg lede av karismatiske ledere. Strengt tatt mener jeg at hver og en av oss har nærmest en plikt i et demokrati til å sette seg ned å studere de ulike partiene, for at de skal kunne ta et godt, klokt og informert valg som er til gagn for dem selv og resten av samfunnet.

 

Selvsagt er det ingen ulempe å høre på hva politikerne har å si. Men man burde faktisk sette seg inn i saker og ting for å kunne ta et informert valg. Mediene kan være både venstrevridde og høyrevridde... Men om man ikke vet hva forskjellen egentlig er, og ikke vet hva som skiller dem, hvordan skal man da kunne gjøre et godt valg?

 

For å kunne ta et godt og reflektert valg, så må man kjenne til hva som er ulikhetene, altså hva som skiller de ulike partiene.

 

For eksempel vil de rødgrønne at alle skal ha likt. Mens de borgerlige kanskje vil gi mer til de fattige, og la de rike betale mer da de har bedre råd osv.

Lenke til kommentar

Hva syntes du om subsidiering av dyreplageri aka pelsdyrnæringen?

Hva syntes du om fri fildeling? Og lov mot kopibeskyttelse? (Jeg mener at når du har kjøpt og betalt noe, så er det ditt, og ikke lenger platebransjen sitt, eller spillbransjen sitt osv. Og at du kan bruke det som du selv vil, og dele det med andre også...)

 

Hva mener du om lyntog? Burde vi satse mer på kollektivt slik at det blir lett å komme seg rundt om kring med det? Samtidig som man også vedlikeholder veiene?

 

Hva mener du om handlingsregelen? Burde vi følge den?

Hva mener du om miljø og sånt? Burde vi føre en bærekraftig politikk som ikke ødelegger den vakre naturen i Norge, og som fører til frisk luft til senere generasjoner og sånt?

 

Er det viktig å bekjempe fattigdom snarere enn rikdom? Er fattigdomsbekjempelse noe staten burde forsøke å gjøre noe med? Fattigdom blant barn?

 

Pelsdyrnæring: Jeg har i prinsippet ikke noe i mot pels, men jeg er ikke fan av måten en svært stor del av dyrene i næringen blir behandlet på. Har ikke tatt stilling til om dem bør subsudueres, men jeg er vel kanskje i mot det.

 

Fildeling: Jeg mener det skal være lovlig å kopibeskytte, men det skal også være lov å bryte kopibeskyttelsen og ta kopier. Piratkopiering driver jeg med selv, men jeg kan vel ikke si at jeg syns det er rett.

 

Lyntog: Ikke tatt stilling til. Både kolektivtilbud og veier kan bli bedre.

 

Handlingsregelen: ikke tatt stilling til.

 

Miljø: Ikke en stor sak for min del, men skal vi gjøre noe bra for miljøet tror jeg ikke klimakvoter og avgifter er rette veien å gå.

 

Fattigdom: Det er viktig å bekjempe fattigdom, men slik jeg ser det har vel alle inbyggere rett til div støtte fra nav slik det er i dag.

Lenke til kommentar

 

Få har uttrykt dette bedre enn vår store dramatiker Ibsen i en folkefiende.

 

Tja, det er vel det som kalles http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_quoting_out_of_context

 

Gjennom stykket ønsket Ibsen å vise motsetningen mellom sannhet og egenintresser og ta et oppgjør med alle maktgrupperinger og politiske partier i sin samtid, og han stiller seg kritisk til flertallstyranniet, «den forbannede kompakte, liberale majoritet», på bekostning av individets rett til å tenke annerledes.

http://no.wikipedia.org/wiki/En_folkefiende

 

 

Ibsen bruk av ordet "liberal" her er tydeligvis helt anderledes en dagens forståelse av samme ordet.

 

Ibsen_sitat.jpg

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pelsdyrnæring: Jeg har i prinsippet ikke noe i mot pels, men jeg er ikke fan av måten en svært stor del av dyrene i næringen blir behandlet på. Har ikke tatt stilling til om dem bør subsudueres, men jeg er vel kanskje i mot det.

Ikke jeg heller tidligere. Men etter å ha tenkt og reflektert på det, så er det jo faktisk dyreplageri som vi alle blir tvingt til å betale for gjennom skatten.

 

 

Fildeling: Jeg mener det skal være lovlig å kopibeskytte, men det skal også være lov å bryte kopibeskyttelsen og ta kopier. Piratkopiering driver jeg med selv, men jeg kan vel ikke si at jeg syns det er rett.

Hvorfor ikke? Du har jo kjøpt det. Da er det jo ditt, og du kan jo selvsagt gjøre hva du vil med det? Dele det til dine venner og kjente osv? =)

Og de som deler med deg, de har kjøpt og betalt det også... Hvordan kan man tillate store økonomiske interesser å bestemme over produktene de har solgt, og som ikke lenger er i deres eie?

 

Lyntog: Ikke tatt stilling til. Både kolektivtilbud og veier kan bli bedre.

Japp, enig. =)

 

 

Handlingsregelen: ikke tatt stilling til.

 

Miljø: Ikke en stor sak for min del, men skal vi gjøre noe bra for miljøet tror jeg ikke klimakvoter og avgifter er rette veien å gå.

Hvis man fjerner avgifter på det som er skapende, og bra (arbeid for eksempel/fjerne skatt på arbeid), og heller tar inn pengene som skal finansiere velferdssamfunnet/velferdsgodene gjennom å beskatte miljøfiendtlige og helseskadelige ting (helseskadelige ting belaster helsevesenet, og helsevesenet koster penger), er ikke det bare bra da? =)

 

Da stimulerer man, uten tvang, mennesker til å ta miljøvennlige og sunne valg (bedre miljø, og bedre folkehelse). Og man får hele industrien forøvrig til å satse på det som er miljøvennlig, sundt og bra, mens man får mindre av usunne og miljøfientlige ting. Er ikke det bra? :)

 

Fattigdom: Det er viktig å bekjempe fattigdom, men slik jeg ser det har vel alle inbyggere rett til div støtte fra nav slik det er i dag.

Tenker ikke hovedsakelig på støtteordninger som sådan. Men man bekjemper blant annet fattigdom ved å gjøre sunn mat billigere, og ved å myke opp i arbeidsmiljøloven, slik at flere får et bein innenfor arbeidslivet. Så er det sånn at forskning har bevist at høyere sosialhjelpsatser ofte hjelper på å få mennesker inn i arbeidslivet igjen. Her er det også snakk om å diferrensiere slik at de fattigste betaler minst (for eksempel for barnehage tibud etc.) mens de som har mest penger betaler mest. (Ikke slik som i dag, med den sosialdemokratiske/sosialistiske modellen råder, hvor både rike og fattige får likt i f.eks. barnetrygd, og man bare smører tynt ut over. Det vil ikke hjelpe noe for de aller fattigste. ) :) Hva tenker du om det? =) Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

  Tja, det er vel det som kalles http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy_of_quoting_out_of_context

 

http://no.wikipedia.org/wiki/En_folkefiende

 

 

Ibsen bruk av ordet "liberal" her er tydeligvis helt anderledes en dagens forståelse av samme ordet.

 

Ibsen_sitat.jpg

 

Etter mitt syn var Ibsen borgersakpets dikter, men allikevel synes jeg mange av hans formuleringer var gode, særlig den om frihet. Noen mener vel at noe av det mest revolusjonære Ibsen skrev var et dukkehjem. Hvilke parti er det som mest vil binde kvinnen til kjøkkenbenken?

Lenke til kommentar

Du kan jo selv vurdere +/- for partier som vil fjerne sexkjøpsloven. Her er noen artikler som stod å lese nylig om hva partiene vil med hensyn til sexkjøpsloven:

 

http://www.dagbladet.no/2013/09/05/nyheter/valg13/politikk/innenriks/sexkjopsloven/29095215/

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Hoyre-kandidat-vil-endre-hallikparagrafen-7301346.html

 

Nå har ikke jeg særlig behov for å kunne kjøpe sex, så er det også sagt. Men, man kan ha meninger om emnet for det om. F.eks. temaer som hva er best for den prostituerte, hvordan kan man bedre komme halliker til livs, og hvorfor skal politiet slite med ekstra oppgaver som folk kanskje synes er mindre viktige enn vold og andre fæle kriminelle handlinger.

 

Selvfølgelig er hallikvirksomhet fælt nok, ikke misforstå. Men rene kjøp/salg av sex i seg selv er ikke noe jeg tror folk oppfatter som noe virkelig ille noe, så lenge partene samtykker. Det er jo gråsoner med alt, og det gjelder jo også dette temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...