Gå til innhold

Anmeldelse: The Bureau: XCOM Declassified (PS3, Windows, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde å spille dette litt selv, men ble bare frustrert. De har mer eller mindre bare gjort X-Com mer klønete og langtrekkelig. Tror nok Marius har rett i at hvis du ikke tenker på spillet som X-Com så kan det fungere, men sammenlignet med Enemy Unknown fra i fjor så var det ganske skuffende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig en anmeldelse som yter spillet rettferdighet!
Jeg har spilt igjennom spillet, og har flere ganger lurt på om enkelte anmeldere har spilt et helt annet spill enn jeg.

Jeg har spillet på PC, og har ikke opplevd en eneste bug. Jeg spiller med Xbox-kontroll og har ikke hatt noe problemer med bevegelsene som enkelte nevner. Grafikken og physx-effektene er veldig gode og ikke minst utrolig stemningsfulle.

Måten man må ta kontroll over gruppen sin på er veldig godt løst, og ikke minst er spillet vanskelig. Her MÅ man ha tunga i rett munn når man gir ordre, og legger taktikker. Her hjelper det lite å spille det som en tredjepersons skyter, da dør du fort.

I tillegg inneholder "begynnelsen på slutten" en av de kuleste sekvensene jeg har sett i et spill, og jeg fikk faktisk frysninger på rygger da jeg skjønte hva som foregikk. Det har absolutt ingen spill klart å gi meg tidligere.

Enkelte klager over at slutten er forhastet, men her skjønner jeg heller ikke hva de snakker om (med mindre de gjorde gjorde helt feil valg i overnevnte sekvens og fikk rulleteksten noen timer for tidlig). Jeg elsket slutten! I tillegg til sekvensen jeg snakket om tidligere er slutten helt perfekt i spillet, og gir meg lysten til å spille igjennom slutten(e) flere ganger.

Karakterene i spillet kan virke litt grunne til å begynne med, men om man tar seg tiden til å snakke mer enn nødvendig med de, samt lese notater og høre på opptak får man et helt annet forhold til dem, som igjen kan vanskeliggjøre senere valg.

Enkelte snakker også om at spillet er "rett frem", og jeg kan si meg enig i det til å begynne med. Men for å finne alt av utstyr må man gå sine egne veier i mange oppdrag. Men når slutten kommer sitter man igjen med flere valg, og uskkerheten kryper sakte men sikkert frem.

Dette spillet koste jeg meg glugg ihjel med, og brukte ca 30 timer på gjennomspillingen. Jeg tror jeg har funnet alt av våpen og backpacks, men jeg er ganske sikker på at jeg gikk glipp av et par squad missions.

8/10

 

Ps. og husk da, at dette spillet strengt tatt ikke er en prequel, men heller en alternate timeline.

Endret av Dr. Mobius
Lenke til kommentar

Vil anbefale folk å se Kjeksens video av dette typiske 3PS-cover-konsollspillet. Ser ut som selve definisjonen på middelmådighet, men noe verre enn det vanlige AAA-rælet som slippes ser det ikke ut til å være, så Gamers karakter er vel som de pleier å gi til spill av samme kvalitet.

 

Resten av spillpressen må jo finne et par AAA-spill å hakke på i løpet av året for å late som de er troverdige, så da passet vel dette spillets trøblete utviklingshistorie og dårlige grafikk perfekt, siden det har ført til at hypen har uteblitt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=m2SrvXOTKaw

Lenke til kommentar

Spillet har helt klart sine positive sider, men som fan av XCOM, HATET jeg det at man ikke kan styre hvilken retning forskning skulle ta. Det hadde ikke gjort spillet dårligere dersom man hadde latt brukeren prioritere forskning etter eget ønske etc. Rollespillelementene er det som gjør XCOM-serien interessant. Som et rendyrket actionspill, har man tatt bort all substans / sjarm.

 

Videre er også mye av historien ødelagt av at man ikke får ta del i detaljene og dermed mangler spillet en god del av den gamle teksturen.

 

Dersom man skal se dette spillet opp mot Mass Effeckt, er kontrollene mye mer klønete, og til tider til og med irriterende.

 

Mass Effect er også mye bedre til å få fram historien.

 

Rent teknisk holder spillet heller ikke mål. Flere ganger ble jeg for eksempel sittende fast pga. tekniske problemer i spillet (som for eksempel at jeg ikke kunne gå ombord i helikopteret når jeg skulle evakueres.

 

Jeg hadde egentlig ikke så store forventinger til dette spillet da XCOM har forsøkt, og feilet, mange mange ganger. For meg ble dette allikevel en serie med skuffelser selv om det ikke feilet totalt.

 

Jeg hadde ikke gitt det mer enn 5/10

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig med artikkelforfatter.

Historien, grafikken og konseptet liker jeg i utgangspunktet veldig godt, men jeg føler jeg sloss med kontrollene, og har hatt mye problemer med grafikk-bugs.

Jeg spilte første halvtimen og trodde det var en del av storyen at hovedpersonen hallusinerte eller noe, og lurte på hvorfor det ikke ble nevnt, da diverse ting rundt over alt blinket i forskjellige farger. Skjønte først at noe var galt når det dukket opp "vegger" som kun syntes fra enkelte vinkler og et "tak" som strålte ut i fra en lampe på veggen.

 

Når det gjelder kontrollene, så spilte jeg med mus og tastatur, og det plaget meg veldig at jeg måtte "guide" miner og roboter rundt gjerder og andre ting man gjemmer seg bak, i stedet for å bare kunne peke over på andre siden, spesielt plagsomt hvis man har funnet en fin plass bak et langt gjerde, slik at man ikke når rundt fordi rekkevidden på mine/robot er begrenset, og tiden står jo ikke helt stille, så man blir gjerne truffet noen ganger mens man strever med å få pekt ut hvor man vil ha den mina/roboten.

 

For mus og tastatur er også "valghjulet" byttet ut med et grensesnitt der man velger person med A, S og D og kan bruke tall for å velge handling, problemet er bare at man også kan velge med musepekeren, så om du hadde valgt person A, men musepekeren var midt på skjermen, og du flyttet den en piksel, så blir du kastet tilbake til person S, noe som nok en gang er plagsomt når tiden ikke står stille og man ønsker å være så effektiv som mulig.

 

Jeg ble også litt plaget av hvordan agentene man hadde med seg til stadighet måtte være i nærheten av der du selv var, da jeg gjerne skulle kunne spredt teamet utover hele brettet for å omringe fiendene og skyte fra utsatte vinkler, men hver gang jeg prøvde på noe slikt så endte det med at agentene hoppet frem fra cover der jeg hadde plassert dem og krysset brettet midt mellom alle fiendene for å være nær meg.

Jeg opplevde også noen få ganger at om jeg hadde løpt for langt i forveien på vei mellom to kamp-steder, så ble agentene "teleportert" fremover for å ta meg igjen, og endte da opp midt i rommet, omringet av fiender, eventuelt kom løpende ut fra samme ende som fiendene.

Slike problemer ødelegger litt av poenget med permadød for min del, og gjør heller at jeg blir veldig god på å starte på nytt fra siste sjekkpunkt.

 

Kan også nevne at jeg ikke helt likte tastevalget til de forskjellige kontrollene for tastatur heller. Blant annet skal man måtte finne igjen 'o' for å aktivere oppgraderingsskjermen etter man nådde en ny rank. Akkurat det siste kan jo sikkert bindes til en ny tast, men du må fortsatt løpe/gjemme deg med samme tast, og du kan bare glemme å huke deg ned bak noe som ikke er satt av til å være dekning, da må du pent stå oppreist, særlig plagsomt er dette om man prøver å snike seg inn på et sted for å klare å ta noen fiender før de rekker å aktivere beskyttelse og gjemme seg bak noe.

 

Med alle de nåværende problemene vil jeg nok gi det 5/10

 

Om det derimot kommer ut en patch eller to som fikser nevnte problemer så kan det hende jeg ender opp nærmere det samme som artikkelforfatter.

 

Spørsmålet er vel da heller hvor lang tid det tar før jeg spiller det igjen med tanke på at det er en mer eller mindre fastsatt story der man må gjennom de samme banene i samme rekkefølge for hver gjennomspilling. Og om det var kjedelig å gå rundt i basen på første gjennomspilling, så er det ikke noe mindre kjedelig gang nr. 2 og 3, særlig siden man ikke kan løpe inne.

Lenke til kommentar

Spilt gjennom og ser virkelig ikke hvordan det er 8/10 spill. Gameplayet er Mass Effect, hverken mer eller mindre. Foruten at man har turtlenecks og ikke rustning når man blir skutt med plasma rifle.

 

Problemene mine med spillet er mange.

Gameplayet er ok/bra, men kun fordi det er en blåkopi av Mass Effect og gjør ikke noe nytt med formelen. Om man da ikke regner med at lagkameratene faktisk kan dø her.

 

Story'n og universet er ett mareritt å følge med på og det er blottet for stemning. Man blir angrepet av romvesen og må forsvare oss med stakkars dødelige våpen og er helt avhengig av å ta ibruk teknologien til våre noe fiender. Eller ikke? Man plaffer ned romvesen til venstre og høyre, ingen problem!

 

 

 

Man får en duppedings på handen som man får vite skal hjelpe med "fisticuffs!" og fange romvesen i live. Dette skjer ikke eller nevnes ikke igjen. Den blir også framstilt som en deus ex machina, som skal kunne gi deg tilgang til de nye kreftene. Uten at forskerne helt vet hvordan. Senere viser det seg at det er en ethereal som står bak disse, men hvorfor har alle lagkameratene tilsvarende magiske krefter?

 

I starten starter plutselig alle å snakke om Mosaiq som om det er snakk om gårsdagens fotballkamp, mens det eneste jeg som spiller vet er at romvesenet jeg "avhørte" nevnte det i en setning.

 

Man har ett øyeblikk hvor man ber en radio operatør om å finne en fiendebase i...oregon tror jeg? Hun ber meg komme tilbake mens jeg får update om å gå opp til kommandøren. Når jeg kommer opp forteller jeg hvor fiende basen er.

Kommandøren for basen blir også bygd opp som han har kritisk viktig info som vi er avhengig av for å vinne krigen! Når vi slår han blir han henrettet og ingen bryr seg og vi fortsetter som før?

Og ikke minst: En global invasjon, hvor romskip skyter ned på overflaten når det er i verdensrommet, sivile blir reddet ut fra kriseområder etc...men vet du hva? siden radio og tv var nede greide man å holde dette hemmelig!

Problemer som dette gjorde at jeg til slutt hoppet over all storyline jeg kunne for det virket så utrolig dårlig gjennomført og "valgene" jeg hadde påvirket ikke i det minste hva som skjedde rundt meg.

 

 


3/10 for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...