Gå til innhold

Stjålet bilde vant fotokonkurranse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir et bilde stjålet er det surt, spesielt hvis det brukes kommersielt hvor du faktisk burde fått godt betalt og kanskje bruke det som en plattform for senere jobber/inntekter.

 

Men hvis man ikke kan gjøre noe med det får man tenke på det gamle ordtaket:

"Kopiering er den høyeste form for kompliment" er min oversetting fra Engelsk av det gamle ordtaket "Imitation is the sincerest of flattery."

Lenke til kommentar

Det største problemet med copyright brudd er alle bildebyråene på nett som stjeler bilder fra blandt annet flicker, og selger dem til design- og reklamebyråer. Plutselig dukker bildet ditt opp i bilderammer i butikker, på veggen i bedrifter, osv, og ingen klarer å få noe svar fra byrået som solgte det.

 

Norske bedrifter pleier stort sett å betale godt når slikt skjer, selv om det ikke er deres egen feil, for det er billigere og mindre arbeid enn å takle et eventuelt søksmål.

Lenke til kommentar

Jeg pleier aldri å laste opp bilder i høyere oppløsning enn 2048 så da egner det seg ikke så godt til utskrifter etc. Har fått flere henvendelser om noen kan få bilder i høy oppløsning fordi bildet betyr noe for de, bla bla bla.

2048?

 

De fleste bildene mine som er på avveie har vært brukt i lite format, typisk under 500px, så jeg synes det er vanskelig å begrense størrelse sånn sett. Har vurdert vannmerke, men synes det ødelegger så mye av bildet. Signatur er en mulighet, men har ikke kommet så langt. For tiden legger jeg generelt ut veldig lite. Ingenting blir stjålet da, men få som ser bildene og.

 

Fine bilder du har, forresten. Ble sittende å bla litt nå. :)

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

2048?

 

De fleste bildene mine som er på avveie har vært brukt i lite format, typisk under 500px, så jeg synes det er vanskelig å begrense størrelse sånn sett. Har vurdert vannmerke, men synes det ødelegger så mye av bildet. Signatur er en mulighet, men har ikke kommet så langt. For tiden legger jeg generelt ut veldig lite. Ingenting blir stjålet da, men få som ser bildene og.

 

Fine bilder du har, forresten. Ble sittende å bla litt nå. :)

Takk for det. Mente 2048pixler på langsiden. Jeg vet ikke om noen av mine bilder har blitt misbrukt, men vet ikke heller hvordan jeg skal søke etter slikt. Jeg har delt noen bilder til Getty Images og vet at de har omtrent gitt bort bilder til Google for små summer og dermed er bildene allemannseie, usikker på om det har skjedd med noen av mine.

Lenke til kommentar

Takk for det. Mente 2048pixler på langsiden. Jeg vet ikke om noen av mine bilder har blitt misbrukt, men vet ikke heller hvordan jeg skal søke etter slikt. Jeg har delt noen bilder til Getty Images og vet at de har omtrent gitt bort bilder til Google for små summer og dermed er bildene allemannseie, usikker på om det har skjedd med noen av mine.

Du kan søkte via f.eks google (som jeg har funnet flest med): http://images.google.com/ Litt tungvint, så jeg pleier å søke på de som er hyppigst misbrukt for min del.

 

Du får også plugins til div nettlesere som forenkler dette en del.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...