Gå til innhold

Her fullføres verdens lengste eksperiment


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør så det samme eksperiementet med glass ;)

Etter det jeg forstår deformeres/ flyter ikke glass over hundrevis av år.

Tilbake I middelalderen klarte de ikke å lage helt flatt glass og når de monterte det satte de det tykkeste enden ned for best mulig styrke.

 

Siden de ble flinkere å lage glass over tid er det eldste glasset tykkere I bunnen :)

 

Lett å se at glass ikke flyter I såfall ville en glassplate som ligger kun støttet på to sider bue tydelig etter ett par år

Lenke til kommentar

Etter det jeg forstår deformeres/ flyter ikke glass over hundrevis av år.

Tilbake I middelalderen klarte de ikke å lage helt flatt glass og når de monterte det satte de det tykkeste enden ned for best mulig styrke.

 

Siden de ble flinkere å lage glass over tid er det eldste glasset tykkere I bunnen :)

 

Lett å se at glass ikke flyter I såfall ville en glassplate som ligger kun støttet på to sider bue tydelig etter ett par år

 

Jo, det menes det vil gjøre det. Men ikke på hundrevis av år. Mer som tusenvis. Derav " ;) "

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Tull og tøys, glass er flytende! Jeg ble mobbet i kjemieskolen fordi jeg var den eneste som påstod det, læreren var også imot meg, men sjekket det etterhvert opp og det viste seg at jeg hadde rett! :-)

 

Å si at det er helt sant er vel å ta hardt i, all den tid det ikke finnes et definitivt svar på hvorvidt det et fast materiale eller flytende.

Det man vanligvis strides om, er hvorvidt glass er en svært viskøs væske eller et amorft materiale, sistnevnte på bakgrunn av molekylstrukturen i glass er strukturløs i forhold til hva man vil se i f.eks krystaller.

 

Sånn sett har hverken du eller din lærer helt rett i deres påstander om hvorvidt glass er fast eller flytende.

Lenke til kommentar

Nettopp, Og det er derfor verden TRENGER ett lignende eksperiment med glass ;)

Ta en lang, small og tynn glassplate, si 4 meter lang, 10 cm bred og så tynn som mulig, fest den ene enden solid og mål hvordan den andre ennen beveger seg med en laser.

Dette er trolig den beste metoden for å finne bevegelse.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...