Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva om jeg ikke identifiserer meg for politiet?


Samuro

Anbefalte innlegg

Dette skjer:

Jeg er på byen, helt edru, gjør ingenting galt - men på grunn av omstendigheter rundt meg (demonstrasjon, slosskamp e.l.) så kommer politiet, og ber meg om å identifisere meg. Jeg ønsker ikke å identifisere meg for politiet, så jeg sier at jeg ikke har gjort noe, og har ingenting med den øvrige situasjonen, og jeg vil derfor ikke identifisere meg for politiet av private grunner.

 

Politiet har da rett, i følge politiloven § 8, til å pågripe meg i 4 timer.

 

Hva skjer så?

Jeg sitter der i 4 timer, identifiserer meg ikke, gir ingenting - og de må slippe meg løs. Hvilke konsekvenser får dette for meg, om jeg ikke har gjort noe galt for øvrig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Paragraf 333 i Straffeloven sier følgende:

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som for et Stevnevidne, en Polititjenestemand eller iøvrigt for nogen offentlig Myndighed negter at opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, naar Oplysning derom i den offentlige Tjenestes Medfør begjæres, eller som i saadant Tilfælde for eget eller andres Vedkommende opgiver falsk Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl, eller som medvirker til saadan Negtelse eller falsk Opgave.

Endret av oletangen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skjer så?

Jeg sitter der i 4 timer, identifiserer meg ikke, gir ingenting - og de må slippe meg løs. Hvilke konsekvenser får dette for meg, om jeg ikke har gjort noe galt for øvrig?

 

Som sitert ovenfor har du brutt straffelovens bestemmelser om identifikasjonsplikt. Politiet kan også visitere deg for å avdekke alle opplysninger som kan identifisere deg etter politiloven pgf 11.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sitert ovenfor har du brutt straffelovens bestemmelser om identifikasjonsplikt. Politiet kan også visitere deg for å avdekke alle opplysninger som kan identifisere deg etter politiloven pgf 11.

Ja, men hva kan skje etter disse fire timene? Det er jo det sentrale. Kan de holde ham lenger f.eks. ved å begjære varetekstfengsling for brudd på strl. § 333, elller er de bundet av fristen i politil. § for fenlgsing for å nekte å oppgi identitet?
Lenke til kommentar
Ja, men hva kan skje etter disse fire timene? Det er jo det sentrale. Kan de holde ham lenger f.eks. ved å begjære varetekstfengsling for brudd på strl. § 333, elller er de bundet av fristen i politil. § for fenlgsing for å nekte å oppgi identitet?

 

Tja. Straffeprosessloven pgf 173 hjemler pågripelse (og varetekt) selv når straffen ikke er mer enn seks måneders fengsel for den som ikke avstår fra den straffbare virksomhet, og det å nekte å oppgi sine personalia er iht straffeloven pgf 333 straffbart. Men slik varetektsfengsling krever forholdsmessighet (pgf 170a), må besluttes på et høyere nivå, og innebærer i tillegg at man får status som siktet. Det vil sjelden være forholdsmessig å varetektsfengsle noen for et forhold som isolert sett bare innebærer bøtestraff.

 

"Hva kan skje etter disse fire timene?" Du kan bli straffet med bøter, det kan skje etter disse fire timene. Men noen videre fengsling kan jeg ikke se for meg, med ett unntak: Er det skjellig grunn til å tro at du er utlending (her: "ikke norsk statsborger") kan du pågripes og varetektsfengsles i medhold av utlendingsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hvor er kompisen/kjæresten min som dere stakk av med for flere TIMER siden?!?!?!?!?!" Joda, jeg ser den. Men om de ikke finner identiteten kan man mao. i realiteten unndra seg straff. Helt til man er så heldig å møte på samme tjenestemenn i jobbsammenheng i forbindelse med avtaling av vakthold eller beredskap. :p

Lenke til kommentar

Du (om du ikke har lyst på konsekvensene av å nekte) "opgive Navn, Fødselsdato, Fødselsaar, Stilling eller Bopæl" se Almindelig borgerlig Straffelov §333

 

Så om du ikke har ID, har glemt personnummer, ikke husker din mors pikenavn eller ikke vet hvilket bispedømme du tillhører skulle det likevel gå bra om du husker navnet ditt, når du er født og hvor du bor....

Endret av M98kF1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...