Gå til innhold

Her er Nvidias nye grafikkprosessorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg elsker rebranding, nye klistremerker er langt bedre enn ny maskinvare!

Boost 2.0 krever litt redesign av power management på kortene.

Men uansett, i likhet med AMD sin 8000-serie så er dette i første omgang primært en rebranding med små tweeks.

 

Det kommer et par brikker i Kepler-serien senere i år som er en nye brikker (GK208 blir første av disse) men for gamere så er det snakk om mindre endringer. For oss som driver med GPGPU er det dog noen nye ting som ble introdusert på GK110.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Boost 2.0 krever litt redesign av power management på kortene.

Men uansett, i likhet med AMD sin 8000-serie så er dette i første omgang primært en rebranding med små tweeks.

 

"We’re told GPU Boost 2.0 is the same core hardware as GPU Boost 1.0, with software refinements allowing for more fine-grained control of the clocks."

http://www.anandtech...tails-and-specs

 

Interessant at artikkelen om rebrandingen av AMD hadde en helt annen overskrift og generell tone. AMD gjorde det helt klart i større skala, men nvidia har virkelig gjort det for den målgruppen som ofte ikke leser tester (i.e bare ser på versjonsnummer).

 

EDIT: Etterlyser en tabell med side-ved-side informasjon av frekvenser og antall kjerner osv. Her kaster dere bare ut noen tall uten noen form for referanse.

Endret av Slettet+2135415
Lenke til kommentar

Interessant at artikkelen om rebrandingen av AMD hadde en helt annen overskrift og generell tone. AMD gjorde det helt klart i større skala, men nvidia har virkelig gjort det for den målgruppen som ofte ikke leser tester (i.e bare ser på versjonsnummer).

Som artiklen du selv linker til sier så får man en 10-15% ytelsesøkning bare med Boost 2.0, det er jo en forbedring. Minner om at Nvidia sine laptop-kort i 600-serien (GK107) ikke har brukt boost.

 

Som AnandTech selv skriver:

Overall, performance of these new 700M parts should be up 15-25% relative to the previous models, thanks to higher GPU and memory clock speeds.

Så selv om det er samme brikke, så blir det en forbedring for "målgruppen som ofte ikke leser tester (i.e bare ser på versjonsnummer)".

 

I tillegg kommer også GK208 som er en ny GPU som minner veldig mye om GPU'en som skal integreres inn i neste ARM CPU fra Nvidia (Logan).

Lenke til kommentar

Som artiklen du selv linker til sier så får man en 10-15% ytelsesøkning bare med Boost 2.0, det er jo en forbedring. Minner om at Nvidia sine laptop-kort i 600-serien (GK107) ikke har brukt boost.

 

Som AnandTech selv skriver:

 

Så selv om det er samme brikke, så blir det en forbedring for "målgruppen som ofte ikke leser tester (i.e bare ser på versjonsnummer)".

 

I tillegg kommer også GK208 som er en ny GPU som minner veldig mye om GPU'en som skal integreres inn i neste ARM CPU fra Nvidia (Logan).

Hva er det du snakker om? 650M og oppover har definitivt GPU Boost. Dessuten har AMD annonsert akkurat det samme som Nvidia: samme brikker med høyere klokkefrekvenser, det blir et spørsmål om AMD får ufortjent kritikk eller Nvidia får ufortjent mangel på kritikk.

 

GK208 lurer jeg litt på hva Nvidia tenker å bruke til, en mindre brikke for billigere produkter er ikke dumt, men det må da være mer hensiktsmessig å gjøre som AMD og holde minnebussen på 128-bit og heller kutte antall ROPs? Hvor skal GK208 legge seg pris- og ytelsesmessig når neste generasjon integrert grafikk fra Intel og AMD ypper mot GK107?

Lenke til kommentar

Hva er det du snakker om? 650M og oppover har definitivt GPU Boost. Dessuten har AMD annonsert akkurat det samme som Nvidia: samme brikker med høyere klokkefrekvenser, det blir et spørsmål om AMD får ufortjent kritikk eller Nvidia får ufortjent mangel på kritikk.

Legg merke til at jeg skriver GK107. Legg også merke til at jeg ikke nevner AMD.

 

GK208 lurer jeg litt på hva Nvidia tenker å bruke til, en mindre brikke for billigere produkter er ikke dumt, men det må da være mer hensiktsmessig å gjøre som AMD og holde minnebussen på 128-bit og heller kutte antall ROPs? Hvor skal GK208 legge seg pris- og ytelsesmessig når neste generasjon integrert grafikk fra Intel og AMD ypper mot GK107?

Støtte for compute 3.5 og forbrede til CUDA på ARM (GPU-delen i Logan kommer til å minne mye om GK208) er en av tingene Nvidia har tenkt seg.

 

 

Edit: Det er vist en "mobile-versjon" av GPU boost i 600M serien også. Der lærte jeg noe nytt i dag også... :) Det er ikke laptop-GPU'er jeg primært holder på med!

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg skriver GK107. Legg også merke til at jeg ikke nevner AMD.

Du svarte på et sitat som sammenlignet handlingene til Nvidia med AMD, det blir derfor naturlig å fortsette sammenligningen.

Støtte for compute 3.5 og forbrede til CUDA på ARM (GPU-delen i Logan kommer til å minne mye om GK208) er en av tingene Nvidia har tenkt seg.

Javel, men i hvilke laptoper skal GT 735M og GT 730M plasseres? Ytelsen vil jo ligge et godt stykke bak GK107, og Intel påstår jo at Haswell skal kunne komme i nærheten av GK107 ytelsesmessig.

Lenke til kommentar

Javel, men i hvilke laptoper skal GT 735M og GT 730M plasseres? Ytelsen vil jo ligge et godt stykke bak GK107, og Intel påstår jo at Haswell skal kunne komme i nærheten av GK107 ytelsesmessig.

Har ikke peiling. Jeg driver veldig lite med grafikk.

Som jeg sa, så sa representanter fra Nvidia som jeg snakket med på GTC at en av de viktige oppgavene til GK208 var å forberede utviklerene til de nye Tegra-prosessorene som kommer i 2014. Dette skjer alllerede nå i slutten av April når Kayla-devkitene kommer. Satsningen på ARM er sentral for Nvidia sin strategi de neste 5 årene. En full Kepler-GPU på prosessoren i 2014 er første skritt. Nvidia sin egenbygde 64-bit ARM kjerne med en full Maxwell GPU i 2015 er neste skritt.

Intel sin GT3e vil kunne komme seg nærme GK107 i enkelte tester, men det er vel mulig at Nvidia ser for seg at GK208 kan ha en plass i ULV-produkter da strømforbruket er en del lavere en GK107, men det er ikke ting jeg har spurt om, da det fremdeles er GPGPU jeg primært jobber med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2135415

Javel, men i hvilke laptoper skal GT 735M og GT 730M plasseres? Ytelsen vil jo ligge et godt stykke bak GK107, og Intel påstår jo at Haswell skal kunne komme i nærheten av GK107 ytelsesmessig.

 

Bærbare med diskret grafikkort fra Nvidia selger som varm smør etter Kepler kom ut. Det jeg umiddelbart tenker på er at de slipper disse kortene for å ha tilstedeværelse i det segmentet, selv om det ikke nødvendigvis yter mye bedre enn den integrerte løsningen. Tar sannsynligvis en stund før Haswell når ned i de lavere segmentene uansett. Kanskje de har et overskuddslager med chips som ikke er bra nok for høyere ytelse.

 

Lurer på om det er noen OEMs som biter på. Det er vel dem som sitter med tapet om det ikke skulle selge.

Lenke til kommentar

Egil - det er enten "ddr3" eller "gddr5" :) Også basert på samme chipset som 640-650-660m kortene, gk107 chipen. Men vil ha noe bedre ytelse, og bedre strømbruk i snitt, etc.

 

Ikke så dumt å kjøre en slik "rebrand" runde nå, egentlig.. Masse laptop-chassis som vil kunne bruke en slik modul, men som normalt kommer med bare integrert grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...