Gå til innhold

Battlefield-studioet leker seg med Oculus Rift


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke beskrive hvor mye jeg ser frem til Rift. Leser man rapporter fra folk som har fått prøvekjørt det, så ser man at samtlige har blitt blown away. Nesten for godt til å være sant.

Meget spent på pris, men jeg vil nok være villig til å strekke meg meget langt hvis anmeldelsene av produktet blir så gode som det antas å bli.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Meget spent på pris, men jeg vil nok være villig til å strekke meg meget langt hvis anmeldelsene av produktet blir så gode som det antas å bli.

Må huske på at anmeldelsene hjelper fint lite om det er få spillstudioer som tar det i bruk.

 

Ser veldig kult ut på papiret, men tror folk vil gå lei veldig raskt, iallefall på PC om man bruker mus og tastatur.

 

Hjelper fint lite og snu deg 180 grader mens resten av utstyret (Les: Tastatur og mus), er bak deg.

 

Men vi får se.. skal ikke se bortifra at jeg også kjøper det om det er billig.. :)

Lenke til kommentar
Meget spent på pris, men jeg vil nok være villig til å strekke meg meget langt hvis anmeldelsene av produktet blir så gode som det antas å bli.
Må huske på at anmeldelsene hjelper fint lite om det er få spillstudioer som tar det i bruk.Ser veldig kult ut på papiret, men tror folk vil gå lei veldig raskt, iallefall på PC om man bruker mus og tastatur.Hjelper fint lite og snu deg 180 grader mens resten av utstyret (Les: Tastatur og mus), er bak deg.Men vi får se.. skal ikke se bortifra at jeg også kjøper det om det er billig.. :)

 

Smak og behag, og helt ettersom spill man kommer til å spille.

Lenke til kommentar

Smak og behag, og helt ettersom spill man kommer til å spille.

Hvilke spill ser du for deg? Til det meste av FPS-spill, så vil jeg si at man blir nok sannsynligvis lei av det ganske fort, men til bilspill hvor man sitter inni bilen etc, så er det en annen sak, da kan det nok bli litt kult.

 

Vi får se om prisen kan rettferdiggjøre produktet ;)

Lenke til kommentar

Må huske på at anmeldelsene hjelper fint lite om det er få spillstudioer som tar det i bruk.

 

Ser veldig kult ut på papiret, men tror folk vil gå lei veldig raskt, iallefall på PC om man bruker mus og tastatur.

 

Hjelper fint lite og snu deg 180 grader mens resten av utstyret (Les: Tastatur og mus), er bak deg.

 

Men vi får se.. skal ikke se bortifra at jeg også kjøper det om det er billig.. :)

 

Jeg kunne knapt ha vært mer uenig med deg. Dette tror og håper jeg vil være spillverdenens framtid. Man ser ikke på spillet, man er inne i det, hva mer kan man drømme om?

 

Når du nevner problemstillingen med at tastatur og mus fortsatt vil være foran deg, tror jeg du glemmer at man kun styrer "øyne" og synsvinkel med brillene, ikke resten av kroppen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du nevner problemstillingen med at tastatur og mus fortsatt vil være foran deg, tror jeg du glemmer at man kun styrer "øyne" og synsvinkel med brillene, ikke resten av kroppen.

Ja, akkurat derfor det fungerer til bilspill osv, men IKKE fps spill. Ja, det er kult de første minuttene, men det er neppe noen man ville brukt til vanlig i FPS spill. Da går jo ting mye raskere med datamusa enn om man må snu rundt på hodet i alle rettninger

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg tror fortsatt ikke du forstår. Det du egentlig sier er at det hadde vært bedre om hodene våre ikke hadde hatt mulighetene til å vris og vendes.

 

Vårt eget hode er spillkarakterens hode, mens mus og tastatur/kontrolleren er kroppen. Du MÅ ikke snu hodet i alle retninger, men det vil være en enorm fordel å ha muligheten, og det er jo nettopp dette som gjør disse VR-brillene til mer enn bare to skjermer som sitter veldig nærme øynene dine. Koordineringen vil komme naturlig.

 

Nå kan det jo også hende at du vil ha muligheten i spill til å låse fast synsvinkelen, allikevel har du fordelen med vesentlig større field of view.

 

Det gjenstår selvfølgelig å se om de lever opp til forventningene. Selv vil jeg være bekymret for latency fram til dagen jeg får prøve brillene selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, akkurat derfor det fungerer til bilspill osv, men IKKE fps spill. Ja, det er kult de første minuttene, men det er neppe noen man ville brukt til vanlig i FPS spill. Da går jo ting mye raskere med datamusa enn om man må snu rundt på hodet i alle rettninger

 

Jeg skal gi deg rett i forhold til vanlige FPS spill, men dersom man tenker på f.eks. ArmA serien, som allerede i dag støtter TrackIR, så kommer dette til å gi enda større innlevelse. Men akkurat som med TrackIR, kommer Rift sannsynligvis også til å kreve en del tilvenning.

 

Å løpe rundt som fotsoldat med hode-tracking er helt for jævlig de første dagene. Alt av kjøretøy derimot, blir umiddelbart nokså intuitivt. Etter å ha brukt TrackIR i flere år, er jeg fullstendig avhengig av det, og gleder meg ekstremt til Rift kommer.

Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg rett i forhold til vanlige FPS spill, men dersom man tenker på f.eks. ArmA serien, som allerede i dag støtter TrackIR, så kommer dette til å gi enda større innlevelse. Men akkurat som med TrackIR, kommer Rift sannsynligvis også til å kreve en del tilvenning.

 

Å løpe rundt som fotsoldat med hode-tracking er helt for jævlig de første dagene. Alt av kjøretøy derimot, blir umiddelbart nokså intuitivt. Etter å ha brukt TrackIR i flere år, er jeg fullstendig avhengig av det, og gleder meg ekstremt til Rift kommer.

Aner ikke hva TrackIR er (gidder ikke google det :p)

 

Men hvor nyttig kan det være på Arma? Om du kikker mot høyre (med hodet), følger da siktet etter eller blir det "låst" til posisjonen for du peker med musen?

Lenke til kommentar

Det vil ikke være noe problem ift FPS spill. Det blir usansynlig at IR-trackingen gjøre at siktet (crosshair) og våpen flytter seg sammen med hodet. Riktig implementasjon blir at man ser rundt seg og KUN beveger hodet til karakteren man styrer. Våpen og siktet peker forsatt i samme retning. Hva er poenget? Man får sterkere opplevelse av "immersion", eller at man er INNI selve spillet, ved at man kan se seg rundt.

 

Tenk deg at du står i en dør åpning i et BF3-map, med siktet rettet fremover. Du ser deg til høyre og venstre for å se om det er fiender der, mens du forsatt sikter rett frem.

Lenke til kommentar

Men hvor nyttig kan det være på Arma? Om du kikker mot høyre (med hodet), følger da siktet etter eller blir det "låst" til posisjonen for du peker med musen?

 

Som i det virkelige liv, så snur du da på hodet.

Våpenet er ikke limt fast i kinnbeinet ditt, så det forblir der du "holder" det med musa.

Lenke til kommentar

Tenk deg at du står i en dør åpning i et BF3-map, med siktet rettet fremover. Du ser deg til høyre og venstre for å se om det er fiender der, mens du forsatt sikter rett frem.

Det gjør jeg jo allerede med 3 skjermer :tease:

 

Uansett, man må huske på at absolutt alle spill må lage støtte for det. Selvom dette kommer ut, betyr det ikke at det vil bli veldig populært. Koster nok en del og få laget støtte til det på spill, så om ikke markedet er stort nok er det liten sannsynlig for akkurat det spillet får den støtten.

 

Men vi får se. håper på en utvikling iallefall :)

Lenke til kommentar

Et spill trenger ikke eksplisitt støtte Rift for å kunne dra nytte av ihvertfall deler av funksjonaliteten.

Så lenge et spill støtter bilde-rendering i stereoskopisk 3D, kan en modifisert skjermdriver ta seg av den nødvendige kurvinga av bildet. Dermed kan du i det minste få en 110 graders 3D skjerm ut av dette. Dette finnes allerede: Vireio Perception

 

Når det gjelder head-trackinga, så er det allerede en bra rekke med titler som støtter TrackIR, og selv om det vil være forskjeller i APIet, synes jeg det er positivt å se at et såpass begrensa nisjeprodukt som TrackIR har relativt utbredt støtte. Det tyder på at med litt backing, kan de få til en relativt bred støtte for Oculus Rift også.

 

På mange måter kunne jeg ikke brydd meg mindre om tradisjonelle FPS får støtte for Rift eller ikke, så lenge sim-miljøet får gleden av det. På den andre siden, er det veldig positivt for bredden at de også ser på mulighetene for BF3 og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Smak og behag, og helt ettersom spill man kommer til å spille.
Hvilke spill ser du for deg? Til det meste av FPS-spill, så vil jeg si at man blir nok sannsynligvis lei av det ganske fort, men til bilspill hvor man sitter inni bilen etc, så er det en annen sak, da kan det nok bli litt kult.Vi får se om prisen kan rettferdiggjøre produktet ;)

 

Ser for meg blant annet DayZ (standalone, kommer forsåvidt til å forsøke på mod også), Hawken, som du også nevner, -bilspill. flysimilator og de herunder. Arma3.

 

Men enig i det du sier at i standard-FPS spill (som CoD, for de som spiller det, BF o.l), så blir man nok fort noe lei, kanskje ikke i BF, med tanke på muligheter i div. vehicles. Men i de andre nevnte, vil jeg tro det slår an relativt bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...