Gå til innhold

Millioner av mobiler ligger ubrukt i skuffer og skap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eneste grunnen jeg kan se for at Telenor er med på å sponse dette er for å presse de som ellers ville tatt fram en gammel sliter fra skuffen når skjermen på smarttelefonen sprekker til å kjøpe en ny smarttelefon med en gang - og samtidig bygge opp en oppfatning av å være et miljøbevisst selskap.

 

Det mest latterlige jeg noen gang har hørt i tilknytning til denne saken er miljøpolitikeren som på radio uttalte at "komponenter fra innsamlede telefoner blir brukt om igjen i nye telefoner". Sannheten er vel snarere at et lass ubrukelige telefoner sendes som "U-hjelp" til f.eks. Afrika, hvor barn utsettes for stor helsefare i jobben med å brenne reint det lille som måtte være av metall i telefonene.

 

Jeg er også særdeles skeptisk til den påståtte restaureringen. Hvis rutinene for sletting av personlig data skal være tilfredsstillende for meg, vil restaureringsprossesen være langt dyrere enn prisen for en ny telefon med tilsvarende funksjonalitet.

Lenke til kommentar

@X-BT: Du kan jo gjerne komme med kilder på minst én av påstandene over. Slik innlegget ditt står skrevet fremstår som noe platt oppgulp jeg glatt hopper over. Med troverdige kilder hadde det blitt mer interessant.

 

Jeg ser vel heller tiltaket som beskrives i artiklen som svakt dokumentert - hva skjer egentlig med telefonene som leveres inn? Det er noe jeg vil ha svar på før det i det hele tatt kommer på tale å benytte ordningen.

 

Telenor tjener penger på at folk fornyer telefonene sine - det fører til økt bruk av mobilt Internett. Dette tiltaket bidrar til at folk raskere fornyer telefonparken ved at gamle telefoner ikke tas fram igjen når den nye går i stykker, ei heller selges på bruktmarkedet i Norge.

 

Jeg vet dessverre ikke eksakt hvilken nyhetssending hos Radio Norge kommentaren til politikeren var i, hørte det på vei til jobb for ca et år siden tenker jeg, så du må gjerne prøve å grave det frem selv. At gamle komponenter ikke gjenbrukes direkte i nye produkter er kjent for de fleste som har en viss peiling på produksjon av elektronikk - det lar seg rett å slett ikke gjennomføre - for høy pris på innsamling vs nyproduksjon og for lav yield ved gjenbruk av komponenter pga lav pålitelighet. Det som kan være fornuftig er gjenbruk av større deler som skjermer, deksler etc.

 

At ee-avfall fra Europa, også Norge, har blitt dumpet som u-hjelp i Afrika har det gått flere dokumentarer om. I farten fant jeg denne, men du bør være i stand til å finne flere: http://www.nrk.no/programmer/radio/radiodokumentaren/1.6826610

Lenke til kommentar

Den dokumentaren forteller fint lite om hva som skjer med de innsamlede telefonene denne saken handler om. Ei heller et flere år gammelt intervju på Radio Norge.

 

Jeg vil også gjerne vite hva som er alternativet ditt? Kaste mobiltelefonen rett i søpla og la den bli til fjernvarme?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...