Gå til innhold

Leter etter et litt mer "profesjonelt" videokamera..


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg er en gutt på snart 15 og skal konfirmeres til sommeren. Etter konfirmasjonen har jeg lyst til å kjøpe inn et nytt vieokamera, men ikke et lite håndholdt videokamera, jeg leter etter noe mer profesjonelt kamera, dette inkuderer ikke DSLR. Noen tips? Jeg editer på Mac, så noe som også enkelt kunne overføre filene til Mac hadde vært fint (SD-kort eller Fire-Wire). Jeg kommer til å bruke kameraet i slalombakken, men også litt ute i hagen og på tur.

 

Jeg leter også etter en billig rig, men som man også kan endre og legge til ting på. Og hvis dere finner noe tilbehør som linser, bagger, etc. gjerne legg til det og.

 

Tusen takk for alle tips :)

 

Edit: Husk at dett er er etter i Juni/Juli så hvis det kommer ut noe bra på den tiden eller senere link det og. :)

Endret av TheOnlySniffy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan fort bli fryktelig dyrt.

 

Er det noe sånt som dette fra Sony du er ute etter, eller skal du enda nærmere profesjonelt utstyr, som for eksempel noe fra Red?

 

Har sett på Red mange ganger før å drømt, men er ute etter noe slikt, en pakke med forskjellig utstyr, brukt eller ikke brukt har ikke så mye å si. Men det et sånt kamera jeg vurderer.

Lenke til kommentar

Er ikke det litt bortkasta penger om det er hovedsaklig i skibakken \ ute i hagen du skal bruke det?

 

Hvorfor er ikke DSLR et alternativ?

 

Du har jo utrolig mange muligheter med et DSLR også, + det tar gode bilder når du har behov for det.

 

Bilder som kanskje kan gi noe inspirasjon ang DSLR:

mwrjrp.jpg

dvrcba.jpg

ynqgnk.jpg

 

 

Bare google "DSLR Rig" på bilder så ser du veldig mye kult..

 

Eneste 'negative' med DSLR er at de ikke har like god autofokus som et vanlig videokamera når det kommer til filming, men siden du vil ha noe profesjonelt, så går jeg ut ifra at du fokuserer manuelt allikevel..

 

Noen spesielle grunner for at du ikke vil ha et DSLR? Er et hav av objektiver \ filter + annet tilbehør..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett på Red mange ganger før å drømt, men er ute etter noe slikt, en pakke med forskjellig utstyr, brukt eller ikke brukt har ikke så mye å si. Men det et sånt kamera jeg vurderer.

Det der er et video kamera med "35mm adapter". Et opplegg som "degraderer" video opptaket så det ser mer ut som 35mm film, eller DSLR video.

Ingen bruker det mer etter at det kom video i DSLR kameraer og mer profesjonelle digitale film kameraer fra Red, Sony og Canon. Altså utdatert teknologi.

 

Med mindre du som femtenåring har en sponsor som er villig til å sponse deg med kamera og utstyr fra 50000.- og oppover så er nok Merko's forslag det beste. Men de riggene trenger også et bra kamera i bunnen og da kan du vel få deg en rigg med mye utstyr for under 20000.-

 

Alternativet er en Panasonic GH3 uten rigg, eller et video kamera som Canon Legria G10 eller G25.

Et vanlig video kamera passer nok best i skibakken. :cool:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Er ikke det litt bortkasta penger om det er hovedsaklig i skibakken \ ute i hagen du skal bruke det?

 

Hvorfor er ikke DSLR et alternativ?

 

Du har jo utrolig mange muligheter med et DSLR også, + det tar gode bilder når du har behov for det.

 

Bilder som kanskje kan gi noe inspirasjon ang DSLR:

mwrjrp.jpg

dvrcba.jpg

ynqgnk.jpg

 

 

Bare google "DSLR Rig" på bilder så ser du veldig mye kult..

 

Eneste 'negative' med DSLR er at de ikke har like god autofokus som et vanlig videokamera når det kommer til filming, men siden du vil ha noe profesjonelt, så går jeg ut ifra at du fokuserer manuelt allikevel..

 

Noen spesielle grunner for at du ikke vil ha et DSLR? Er et hav av objektiver \ filter + annet tilbehør..

 

Ok, så hvilket DSLR ville du anbefalt? Også hvilket utstyr kan jeg kjøpe får å få ett generelt bedre kamera, og hvilken rigg anbefaller du? :)

Lenke til kommentar

Tenker ett budsjett på max 27,000 kr tile enten DSLR eller ett videokamera.

Jeg er fornøyd med Canons DSLR. Meget fornøyd med mitt Canon 550D som tar gode opptak, men mulig du vil investere i feks Canon 7D eller noe sånt?

 

Har ikke satt meg inn i DSLR så mye i det siste, så du bør nok utforske DSLR-forumkategorien.

 

Får et greit DSLR til 10-15.000, så kan du bruke resten på objektiv, tripod, shoulder-rig etc. mye ekstrautstyr.. :)

Lenke til kommentar

Hvis ambisjonene dine er som dette du skrev i førsteposten;

Jeg kommer til å bruke kameraet i slalombakken, men også litt ute i hagen og på tur.

Kjøp deg et video kamera som f.eks. Canon Legria HF G25 ett bra karbon video stativ og kanskje noe ekstra minne og batteri (blir fort utladet i sprengkulda i slalombakken).

 

En DSLR med full rigg å greier egner seg ikke til det du har tenkt å filme. Jeg vet at det ser kuult og proft ut, men det blir garantert bortkastete penger.

Hvis du blir veldig ivrig så har du da noe penger tilovers til andre ting som f.eks. lys o.l.

Start med et video kamera og se om du synes filming er like morsomt ettervert som du tror nå.

Et DSLR med rigg er noe du tar med deg i slalombakken en gang og aldri mer. Selv de som lager proff ski videoer (f.eks. de som vises på VG nett) bruker ikke slike rigger på DSLR som er avbildet i denne tråden.

 

Eneste alternativet som jeg ser du kan bruke som alternativ til DSLR er en Panasonic GH3 fordi der har du elektronisk søker så du faktisk kan se hva du filmer selv i sollys (noe du ikke kan med DSLR uten å investere i en dyr og dårlig EVF) og du har autofokus og kan skifte objektiver.

Du trenger heller ikke noen rigg til slikt kamera.

 

Som sagt før, DSLR med rigg egner seg bare til å filme dramatisk manuskrevne kortfilmer.

Bruk 10000.- på kamera og utstyr, spar resten.

Lenke til kommentar

Hvis ambisjonene dine er som dette du skrev i førsteposten;

 

Kjøp deg et video kamera som f.eks. Canon Legria HF G25 ett bra karbon video stativ og kanskje noe ekstra minne og batteri (blir fort utladet i sprengkulda i slalombakken).

 

En DSLR med full rigg å greier egner seg ikke til det du har tenkt å filme. Jeg vet at det ser kuult og proft ut, men det blir garantert bortkastete penger.

Hvis du blir veldig ivrig så har du da noe penger tilovers til andre ting som f.eks. lys o.l.

Start med et video kamera og se om du synes filming er like morsomt ettervert som du tror nå.

Et DSLR med rigg er noe du tar med deg i slalombakken en gang og aldri mer. Selv de som lager proff ski videoer (f.eks. de som vises på VG nett) bruker ikke slike rigger på DSLR som er avbildet i denne tråden.

 

Eneste alternativet som jeg ser du kan bruke som alternativ til DSLR er en Panasonic GH3 fordi der har du elektronisk søker så du faktisk kan se hva du filmer selv i sollys (noe du ikke kan med DSLR uten å investere i en dyr og dårlig EVF) og du har autofokus og kan skifte objektiver.

Du trenger heller ikke noen rigg til slikt kamera.

 

Som sagt før, DSLR med rigg egner seg bare til å filme dramatisk manuskrevne kortfilmer.

Bruk 10000.- på kamera og utstyr, spar resten.

 

Takk for tips :) Skal se litt rundt på DSLR kameraer, se på objektiver, osv for å finne det beste for meg :) . Men er det på noen måte jeg kan holde kameraet mitt "i live", mens jeg er i skibakken. Altså, på en måte å holde det tørt i regnvær, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Men er det på noen måte jeg kan holde kameraet mitt "i live", mens jeg er i skibakken. Altså, på en måte å holde det tørt i regnvær, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Gjennomsiktig plastpose. Det finnes også alle typer regntrekk å få kjøpt, men en plastpose gjør jobben like bra.

Lenke til kommentar

Eneste alternativet som jeg ser du kan bruke som alternativ til DSLR er en Panasonic GH3 fordi der har du elektronisk søker så du faktisk kan se hva du filmer selv i sollys (noe du ikke kan med DSLR uten å investere i en dyr og dårlig EVF) og du har autofokus og kan skifte objektiver.

 

Du kan fint kjøpe Eye View finder til DSLR uten at det skal koste så mye. Selv kjøpte jeg et til mitt 550D. Fungerer utmerket bra.

vqbgrj.jpg

diiimp.jpg

 

Kan veldig lett holde kameraet stabilt når man filmer, + se at ting faktisk er i 100% fokus.

Den blir festa med en sterk magnet, så du kan lett ta den av\på om du ønsker. :)

 

 

 

Takk for tips :) Skal se litt rundt på DSLR kameraer, se på objektiver, osv for å finne det beste for meg :) . Men er det på noen måte jeg kan holde kameraet mitt "i live", mens jeg er i skibakken. Altså, på en måte å holde det tørt i regnvær, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Flere "high end" DSLR kameraer tåler regn, ikke nødvendigvis 100% vanntette, men tåler mye regn.

Det er også noe du kan se etter om du ser på et DSLR kamera. :)

Ellers får du nok vanntette hus, men kanskje ikke så praktisk om det ikke er undervann du skal filme.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gå for Canon Legria HF30 eller XA25. Filme med speilrefleks er treige greier. Masse styr, tungt og uhåndterlig. Gir fine bilder, men ikke noe action kamera akkurat. Har filmet litt med D7000 men det ble en kort suksess. Video kamera er for video. speilrefleks er for bilder. Jeg går for XA25. Mer enn proft nok.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes det var digg å filme med DSLR jeg. Har brukt det både i skibakke og til annen filming, det er versatilt, og gir ekstremt bra bilder. Jeg brukte 5d mk2, som også tåler mye. Har hørt det har kommet kameraer som er mer egnet til filming enn 5d2 nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...