Gå til innhold

W8 installasjon og clean install..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

kan denne "windows.old" mappen slettes? Hva er vitsen med denne da den er totalt ubrukelig? Da er vell kanskje det beste og laste ned iso for å så gjøre en clean, clean install da..? og om alle mine gamle filer og programmer blir værende vil det jo ta opp utrolig mye plass..

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

kan denne "windows.old" mappen slettes? Hva er vitsen med denne da den er totalt ubrukelig? Da er vell kanskje det beste og laste ned iso for å så gjøre en clean, clean install da..? og om alle mine gamle filer og programmer blir værende vil det jo ta opp utrolig mye plass..

Jeg slettet den. Ikke møtt på noen problemer ennå.

Lenke til kommentar

Har forsåvidt bestemt meg for å gjøre en installasjon fra "bootable dvd"..

 

MEN jeg leser jo om en god del varierte erfaringer her..

 

Om man velger å laste ned iso filen fra upgraden til 249 vil jeg kunne boote fra denne og få valget om å formatere før jeg da legger inn windows 8? Og vil dette funke i tanke på at det er upgrade versjonen?

 

Greit å vite så jeg ikke begir meg ut på mer jobb en jeg behøver.. Ideelt er det jo å gjøre en slik installasjon uansett formoder jeg..

 

Håper på noen flere innspill her =)

Endret av superglenn
Lenke til kommentar

Når uttrykket "clean install" brukes så er det ofte i forbindelse med direkte oppstart fra DVD/minnepenn og installasjon på enten en helt tom disk eller partisjon, eller at man formaterer disken under installasjonen.

Å starte setup/prosessen fra en annen Windows versjon, blir derfor ikke helt en "clean install".

F.eks vil du kunne bruke en oppgraderingslisens når du starter setup fra en annen Windows versjon, men det vil ikke fungere om du starter pcen opp med en DVD/minnepenn for å så installere på en tom disk.

 

Men nesten en "clean install" er det jo, men ville sagt at det var en oppgradering.

Lenke til kommentar

Om man velger å laste ned iso filen fra upgraden til 249 vil jeg kunne boote fra denne og få valget om å formatere før jeg da legger inn windows 8? Og vil dette funke i tanke på at det er upgrade versjonen?

 

 

Du vil kunne boote fra den .iso filen ja. Det har jeg selv testet ut.

Jeg skal teste ut senere i kveld om jeg kan starte direkte fra DVD platen, for å så formatere en disk der f.eks Windows 7 ligger, og så se om jeg får aktivert lisensen etterpå.

Men det blir ikke før åtte ni tiden i kveld.

 

Å boote fra .iso filen for å så installere på en helt tom disk gikk fint, men aktiveringen fungerte ikke. Men det med at Windows 7 ligger på disken kan jo forandre det resultatet.

Lenke til kommentar

I går kveld kjøpte jeg og lastet ned Windows 8 Pro for 249kr, lagde så både ISO (for backup) og USB.

 

Bootet så fra USB, "nullstilte" SSD-en (inneholdt en ett år gammel installasjon av Windows 7 Professional) med DISKPART CLEAN ALL (mer info kommer) i steget hvor man velger hvor Windows 8 skal installeres. Etter noen minutter var Windows 8 på plass og aktivert.

Lenke til kommentar

Så slik jeg forstår det Pey'J, så vil jeg da kunne brenne ut iso'en jeg har lasta ned og boote fra denne for så å få valget om å formatere disken å så kunne legge inn windows 8 med windows 8 update key'en?

 

Trenger det litt inn med teskje idag da jeg akkurat er ferdig på jobb, utslitt og ønsker minst mulig trøbel da jeg kommer hjem å skal få satt igang med 8'ern =)

Lenke til kommentar

Du vil kunne boote fra den .iso filen ja. Det har jeg selv testet ut.

Jeg skal teste ut senere i kveld om jeg kan starte direkte fra DVD platen, for å så formatere en disk der f.eks Windows 7 ligger, og så se om jeg får aktivert lisensen etterpå.

Men det blir ikke før åtte ni tiden i kveld.

 

Å boote fra .iso filen for å så installere på en helt tom disk gikk fint, men aktiveringen fungerte ikke. Men det med at Windows 7 ligger på disken kan jo forandre det resultatet.

 

Bare sånn at jeg forstår deg riktig: jeg kan IKKE bruke minnepinnen jeg lagde i går til å installere W8 på en formatert harddisk? Jeg vurderer nemlig å formatere og installere på nytt for å se om det løser noen issues jeg har med GPU(ene).

Lenke til kommentar

Man kan bruke upgrade key som retail ved å bruke samme trikset som ved Windows 7 upgrade:

 

1. Installer Windows med din nøkkel.

2. Du kommer inn i windows uaktivert, siden nøkkelen kun kan brukes ved oppgradering.

3. Kjør "Regedit"

4. Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Setup/OOBE/

5. Endre "MediaBootInstall"-oppføringen fra 1 til 0

6. Åpne CMD i admin-modus og kjør kommandoen "slmgr -rearm"

7. Reboot

8. Om windows ikke er aktivert allerede; legg inn upgradenøkkelen på nytt via aktiveringsveiviseren.

 

"MediaBootInstall"-nøkkelen er den som sier til aktiveringsveiviseren om du har oppgradert fra windows eller om det er en ren installasjon.

 

Kilde: WinSuperSite (Method 2)

Endret av shabador
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Funker ikke, har akkurat prøvd. Setup/OOBE/ mangler i Windows 8, og en kan derfor ikke endre MediaBootInstall, siden den oppføringen ikke finnes.

 

271012_upgrade002.jpg

 

Edit: Tok vel litt feil, glemte å trykke på CurrentVersion. Da fant jeg oppføringen og kunne endre ja. Og etter omstart fungerte det fint å aktivere.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Funker ikke, har akkurat prøvd. Setup/OOBE/ mangler i Windows 8, og en kan derfor ikke endre MediaBootInstall, siden den oppføringen ikke finnes.

Det var.... snodig. Det fungerte hos meg. Nøkkelen var der og alt var fin-fint.

 

Nå ser jeg ikke innholdet i "CurrentVersion" siden du har den lukket på screenshottet, men antar du har sett der også. Kan jo evt. bare opprette nøklene.

 

EDIT: La ved en zip-fil med en registerfil som inneholder registernøklene jeg skrev om ovenfor.

MediaBootInstall.zip

Endret av shabador
Lenke til kommentar

Men tilbake til spørsmålet.. Da kan man altså brenne ut iso filen, få mulighet til å formatere disken for så å installere win 8 med win 8 upgrade som jeg har lastet ned? Eneste man da må gjøre er ordne med "win 7 trikset" ? =)

Ja. Har testet det selv.

 

EDIT: Vær obs på at i noen få tilfeller trenger man ikke bruke det trikset heller. Men OM Windows ikke er aktivert når du kommer inn, kan du bruke registerendringen.

Endret av shabador
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...