Gå til innhold

Wii U får regionlås (WiiU)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette suger for oss forbrukere, men det har en funksjon, og dreier seg dermed ikke om å "henge igjen i fortiden" eller noe lignende, selv om hatere gjerne vil omtale det slik. Funksjonen er selvsagt at siden valutakurser, lønninger og priser mellom regioner varierer, så tjener det Nintendos økonomiske posisjon best å selv kunne sette prisene i hver enkelt region. Nå er eksempelvis alt klart billigere i USA, og det vil derfor lønne seg å importere spill derfra, men for Nintendo vil det åpenbart være mer gunstig om vi kjøper spillene for europeiske priser her. Som sagt, det suger for oss, men det har en grunn som vel fra deres perspektiv er forståelig nok. Dette handler tross alt om å tjene penger.

Lenke til kommentar

Dette suger for oss forbrukere, men det har en funksjon, og dreier seg dermed ikke om å "henge igjen i fortiden" eller noe lignende, selv om hatere gjerne vil omtale det slik. Funksjonen er selvsagt at siden valutakurser, lønninger og priser mellom regioner varierer, så tjener det Nintendos økonomiske posisjon best å selv kunne sette prisene i hver enkelt region. Nå er eksempelvis alt klart billigere i USA, og det vil derfor lønne seg å importere spill derfra, men for Nintendo vil det åpenbart være mer gunstig om vi kjøper spillene for europeiske priser her. Som sagt, det suger for oss, men det har en grunn som vel fra deres perspektiv er forståelig nok. Dette handler tross alt om å tjene penger.

 

Selvfølgelig handler det om å henge igjen i fortiden. Det blir ikke noen mere gammeldags måte å prøve å tjene meere penger på, bare fordi de prøver å tjene penger på det. Det er en forretningsmodell og måte å tjene ekstra på som er i ferd med å gå ut på dato, og neppe tjener nintendo på sikt.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig handler det om å henge igjen i fortiden. Det blir ikke noen mere gammeldags måte å prøve å tjene meere penger på, bare fordi de prøver å tjene penger på det. Det er en forretningsmodell og måte å tjene ekstra på som er i ferd med å gå ut på dato, og neppe tjener nintendo på sikt.

 

AtW

 

Siden du ikke argumenterer for ditt syn, så gidder heller ikke jeg gjøre det. Du tar feil!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Forøvrig er ikke dette bare surt for de som ønsker å importere fra Japan. Hver generasjon dukker det opp spill i NA som ikke kommer hit, og omvendt, og det er forferdelig irriterende å ikke kunne spille disse. Likevel en forståelig avgjørelse dog.

 

Edit: Beaten med noen sekunder ser jeg.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ikke særlig overraskende akkurat. For min del har det ikke så altfor mye å si, men jeg skjønner at det er surt for de som ønsker å importere spill fra Japan.

... eller USA, som er litt meir kjipt.

Tja. Denne generasjonen har USA og Europa stort sett hatt tilgang til de samme spillene. Excitebots er det eneste USA-eksklusive spillet jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig handler det om å henge igjen i fortiden. Det blir ikke noen mere gammeldags måte å prøve å tjene meere penger på, bare fordi de prøver å tjene penger på det. Det er en forretningsmodell og måte å tjene ekstra på som er i ferd med å gå ut på dato, og neppe tjener nintendo på sikt.

 

AtW

 

Siden du ikke argumenterer for ditt syn, så gidder heller ikke jeg gjøre det. Du tar feil!

 

Spar meg, som om ditt innlegg la opp til noe som helt seriøsitet med tullball som "hatere", folk som ikke tåler kritikk mot ett selskap uten å komme med slikt vås er sjeldent opptatt av grundig argumentasjon, men om du vil ha det, så kan jeg godt utgreie for mitt syn;:

 

Konsoller er allerede nå ett konsept som sliter i motvind sånn teknologien utvikler seg, med konkurranse fra mobil osv. Det er allerede ett system som er i ferd med å falle litt imellom, mere tungvindt enn mobilplattformer, mindre fleksibelt enn PC. Regionlåser gjør ting både mere tungvindt og mindre fleksibelt, i enn verden der folk er vant til å kjøpe fra utlandet, så tror jeg det på sikt svekker posisjonen til produktet.

 

AtW

Lenke til kommentar

I denne generasjonen så det nesten ut til at vi som pal spillere for en gang skyld skulle få JRPG uten at US fikk de; Men disse sutrete amerikanerne kunne selvsagt ikke leve med det... Så enig med deg denne generasjonen (Arc Rise Fantasia er eneste spillet jeg kommer på at jeg har som ikke kom i Europa). Men tidligere generasjoner har det alltid straffet seg å være PAL-gamer

 

Lenke til kommentar

Spar meg, som om ditt innlegg la opp til noe som helt seriøsitet med tullball som "hatere", folk som ikke tåler kritikk mot ett selskap uten å komme med slikt vås er sjeldent opptatt av grundig argumentasjon, men om du vil ha det, så kan jeg godt utgreie for mitt syn;:

 

Konsoller er allerede nå ett konsept som sliter i motvind sånn teknologien utvikler seg, med konkurranse fra mobil osv. Det er allerede ett system som er i ferd med å falle litt imellom, mere tungvindt enn mobilplattformer, mindre fleksibelt enn PC. Regionlåser gjør ting både mere tungvindt og mindre fleksibelt, i enn verden der folk er vant til å kjøpe fra utlandet, så tror jeg det på sikt svekker posisjonen til produktet.

 

AtW

 

Enten jeg skrev "hatere" eller ei, så argumenterte jeg for at regionlåser - til tross for at det er noe jeg personlig hater - er fornuftig for Nintendo (og Sony og MS) - nettopp fordi de ønsker å ta så høy pris for sine produkter som de kan i ulike regioner. Dette er et argument, og til tross for flåsete språkbruk, så bør du om det skal være noe vits å svare, da svare med et argument der du enten viser hvorfor jeg tar feil, eller - som her - legger frem et annet argument for å vise ditt syn (med tilsvarende flåsete kommentarer, så der er vi vel plutselig like gode).

 

Anngående selve argumentet du kommer med, så er det mer et generelt argument om hvorfor konsoller ikke er fleksible nok til å overleve på sikt. Selve argumentasjonen er kanskje grei nok, men tallene viser et ganske annet bilde. Siden 2005 har det blitt solgt ca 220 millioner konsoller - mer enn i noen tidligere generasjon. Tar en i tillegg med at det i samme tidsrom er solgt ca 50 millioner PS2-konsoller, så virker det for meg som om dette argumentet at konsoller "er på vei ut" kommer noe tidlig. Regionlåser gjør definitivt konsoller mindre "fleksible" - spørsmålet er om denne mangelen på fleksibilitet egentlig er viktig nok til å hindre salget. Det ser ikke slik ut for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir jo nesten lagt frem som om det skulle være en nyhet, eller en forandring fra andre konsoller. De fleste konsoller bortsett fra PS3 og handholdte (PSP og DS) har regionlås. Dette har også vært vanlig på DVD og Blu-Ray-spillere også det.

 

PS3 er den eneste av TV-konsollene jeg kjenner til som ikke har regionlås, og her er den kun åpnet for spill, ikke filmer.

 

Det dukker sikkert opp noe tillegg som gjør den sonefri, eller om det er marked for det så er det sikkert noen butikker som har et par japanske utgaver tilgjengelig i butikker. Er vel heller ikke noe i veien for å kjøpe Wii U fra Japan heller.

 

Det står også i ingress at man bare kan glemme å importere japanske spill. Vil det si at japanske butikker ikke sender spill til utlandet/Norge?

 

Hadde håpet det var noe litt mer spennende å lese om denne konsollen enn at de ivaretar en praksiss som så og si har eksistert i evigheter. Synes det er synd, men for min del hadde det holdt med en liten notis om dette i en større artikkel om konsollen.

Lenke til kommentar

At nintendo henger igjen i fortiden på endel felter er vel ikke så overraskende...AtW

 

Hvis det er noen som er ledende i innovasjon, så må det være Nintendo. Tenk før du skriver.

AtW

 

Jurge92

 

Kan skrive navnet mitt i bunn og!

 

Om du også kan lese innleggene du svarer på, så er vi igang.

 

AtW

 

Spar meg, som om ditt innlegg la opp til noe som helt seriøsitet med tullball som "hatere", folk som ikke tåler kritikk mot ett selskap uten å komme med slikt vås er sjeldent opptatt av grundig argumentasjon, men om du vil ha det, så kan jeg godt utgreie for mitt syn;: Konsoller er allerede nå ett konsept som sliter i motvind sånn teknologien utvikler seg, med konkurranse fra mobil osv. Det er allerede ett system som er i ferd med å falle litt imellom, mere tungvindt enn mobilplattformer, mindre fleksibelt enn PC. Regionlåser gjør ting både mere tungvindt og mindre fleksibelt, i enn verden der folk er vant til å kjøpe fra utlandet, så tror jeg det på sikt svekker posisjonen til produktet. AtW
Enten jeg skrev "hatere" eller ei, så argumenterte jeg for at regionlåser - til tross for at det er noe jeg personlig hater - er fornuftig for Nintendo (og Sony og MS) - nettopp fordi de ønsker å ta så høy pris for sine produkter som de kan i ulike regioner. Dette er et argument, og til tross for flåsete språkbruk, så bør du om det skal være noe vits å svare, da svare med et argument der du enten viser hvorfor jeg tar feil, eller - som her - legger frem et annet argument for å vise ditt syn (med tilsvarende flåsete kommentarer, så der er vi vel plutselig like gode). Anngående selve argumentet du kommer med, så er det mer et generelt argument om hvorfor konsoller ikke er fleksible nok til å overleve på sikt. Selve argumentasjonen er kanskje grei nok, men tallene viser et ganske annet bilde. Siden 2005 har det blitt solgt ca 220 millioner konsoller - mer enn i noen tidligere generasjon. Tar en i tillegg med at det i samme tidsrom er solgt ca 50 millioner PS2-konsoller, så virker det for meg som om dette argumentet at konsoller "er på vei ut" kommer noe tidlig. Regionlåser gjør definitivt konsoller mindre "fleksible" - spørsmålet er om denne mangelen på fleksibilitet egentlig er viktig nok til å hindre salget. Det ser ikke slik ut for meg.

 

Tallene handler om fortiden, vi snakker om fremtiden. Som med alle spådomseksersiser så er muligheten for å ta feil i høyeste grad tilstede, men historiske tall fra 7 år tilbake og framover er ikke nødvendigvis noen god pekepinn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...