Gå til innhold

Sommer med The Settlers (Amiga, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal ikke sutre over klassikerstemplet denne gangen, selv om jeg mener toeren er mer polert på alle mulige måter. ;)

Dette har jeg diskutert ofte. Toeren er i mine øyne ikke i nærheten av like god som eneren. :-)

 

Toeren fremstår som en treigere utgave av det samme spillet, med noen nye tillegg som enten føles unødvendige (øl, f.eks - det har ingen fornuftig funksjon, utover å gjøre det mer tidkrevende å bygge opp en hær), eller som rett og slett ikke fungerer optimalt. Skip (og dermed muligheten til å kolonisere øyer, en av veldig få ting originalen mangler) hadde for eksempel vært en ganske stor forbedring, om de ikke hadde vært så bruker-uvennlige og begrensede som de er.

 

I tillegg mangler toeren det beste med originalspillet: muligheten til å spille på tilfeldig genererte kart. Dette var nemlig noe The Settlers gjorde på en glimrende måte, og de forhåndsdesignede kartene i toeren føles aldri like spennende, uforutsigbare og, vel, naturlige, som kartene i eneren (så lenge man var litt kresen under genereringen, og ikke godtok hva som helst).

 

The Settlers 2 fremstår egentlig litt som et spill Blue Byte måtte lage av markedsmessige hensyn, men uten at de egentlig klarte å rettferdiggjøre spillets eksistens i seg selv. De traff blink første gangen, og oppnådde nærmest perfeksjon. Ved å forsøke å utvide konseptet utvannet de det bare.

Lenke til kommentar

More buildings! :p Ser forsåvidt poenget ditt med tilfeldig genererte kart, men nevnte jeg... more buildings?! Synes ikke noen av de nye tingene føltes unødvendig heller, men jeg liker jo en del trege ting. Det følger forøvrig nå med en map generator til Settlers 2, i alle fall i GoG-utgaven.

 

Uansett så er originalen et glimrende spill, det kan vi i alle fall være enige om. ;)

Lenke til kommentar

Humret litt når du skrev at dere gikk ut og lot spillet stå på i noen timer for seg selv. Hadde det akkurat på samme måte med Transport Tycoon. Etter hvert gikk årene så tregt at jeg startet spillet før jeg gikk på skolen i håp om at det hadde gått noen år før jeg kom hjem. Til slutt gikk spillet så tregt at en dag nesten tok en dag. Ble aldri ferdig med spillet.

Lenke til kommentar

Kom du langt på campain? Jeg prøver meg ennå, men er bom fast på level 26 eller 27! :( Skal absolutt klare det før jeg ligger seks fot under.

Jeg kom til 23 eller 24 tror jeg. Så "jukset" jeg og skrev inn koden til siste oppdrag og fullførte det. Også det med litt juksing (aka "åh nei, der tapte jeg en viktig ridderbygning... reload!"), dessverre.

 

Jeg kunne godt tenke meg å ta opp tråden der jeg slapp, og fullføre det på ærlig vis. Begynte på nytt sist gang, og kom vel til brett nummer 8 eller 9 før jeg gikk over til et annet spill.

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Har lagt utrolig mye tid inn i diverse The Settlers-spill. 2'ern er, som mange andre, min favoritt innenfor serien, men også nummer 1, og nummer 3 har jeg veldig gode minner fra. Husker når 3'ern kom ut, og jeg hadde helt enorme forventninger, og overraskende nok ble jeg aldeles ikke skuffet - selv om det skiller seg en god del ut fra de forrige i serien. De hadde jo endret mesteparten, og det kunne minne litt om Age of Empires, noe som i mine øyne på den tiden ikke var noe negativt, da det også var et spill det ble lagt inn mye timer på. Har desverre ikke fått spilt de senere spillene i serien noe særlig, bortsett fra jubileumsutgaven av The Settlers 2.

 

The Settlers 2, HoMM 3, og AoE 2 er hva jeg brukte mesteparten av tiden min på som liten gutt. Gode minner!

Lenke til kommentar

det som irriterer meg endåg at settler serien har ikkje etter så mange år endelig fåt eit seriøst system om hvor militæreneter skal gå

 

det jeg hattet med setlers 1+2 var nok at fritids soldater gjekk på bakrommet på lageret og drakk øl i stedet for og gå til fronten der det trengte dem, selv med klunkete (ingen adgang systemene) så sto dei der som idioter

 

bortsett fra det....suverent spill, men pågrunn av den irritasjonen går jeg nok aldri tilbake til det

Lenke til kommentar

Settlers var et av de første spilla jeg spilte. Og jeg spilte det myyyee. I begynnelsen skjønte jeg ingenting. Så spilte jeg sandkasse over lengre tid, altså uten fiende. Tilslutt tok jeg med fiender også og ble ganske så flink.

Soundtracket må jo nevnes. Tror ikke det er en melodi som er mer brent fast i hukommelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...