Gå til innhold

Anbefaling: Minnekort må man ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk et meget godt tips fra Simen1; nettbutikken MyMemory.co.uk.

Jeg bestilte SanDisk 16GB Extreme SD kort med 45MB/s class 10 til kun 124kr inkl. frakt. Det tok 4-5 dager fra bestillng til kortet var i postkassen. Nå har jeg bestilt Hama SD kortholder og et ekstra kort, pris med porto er 220kr.

 

NB! For å slippe unna moms må dere ikke handle for mer enn 21,50 GBP.

Endret av kelux78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av et hopp i anbefalingen for CF-kort, fra 600 kroner til 5000 for det neste.

 

Jeg bruker heller flere minnekort på 16gb enn ett på 64gb. Når et av de blir defekte taper jeg færre bilder. Hvis kameraet blir stjålet mister jeg færre bilder.

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

Kan også være greit og nevne at man må formatere kortene i kameraet som skal bruke de, og gjøre det titt og ofte.

Mange som ikke gjør dette og får problemer med overføring av bildefilene etter en stund.

 

Det kommer i morgendagens minnekortguide. ;-)

 

Dagens artikkel skulle bli en streit anbefaling, som mens jeg skrev den tok form av en lang guide med anbefalinger på slutten, så jeg ble nødt til å dele den i to artikler.

 

Litt av et hopp i anbefalingen for CF-kort, fra 600 kroner til 5000 for det neste.

 

Du kan så si, men så anbefaler jeg jo rimeligere saker i avsnittet etter de 5000 kr kortene også da.

Lenke til kommentar

Jeg syntes artikkelen manglet mye viktig.

 

En ting som er verdt å nevne er stabilitet. De rimeligere merkene har mye større feilrate enn dyrere kort fra Sandisk og Lexar, og skulle det feile, så er det stor sjanse for at du mister alle bildene for alltid.

 

Har alltid brukt Sandisk (tror jeg hadde Lexar en gang i tiden også), og aldri hatt problemer (bank i bordet). Har imidlertid sett mange med rimeligere kort som gråter sine tapre tårer når kortet har kortsluttet.

 

Dyrere produsenters kort er stort sett også en del raskere enn rimelige produsenters kort med samme spesifikasjoner.

 

Samtidig er det verdt å nevne, at selv om du ikke tar video, så lønner det seg med et raskt kort da kameraet kan bli ekstremt mye tregere både ved oppstart, klart til å ta nytt bilde og til å vise bildene med et tregt kort fremfor for eksempel klasse 10. For ikke å snakke om at overføringen går mye raskere med et raskt kort også.

 

Og for all del; IKKE kjøp minnekort fra Ebay eller asiatiske butikker. De aller fleste kortene derfra er fake/pirat som går i stykker en av de første gangene du bruker de... hvis de i det hele tatt fungerer i utgangspunktet. Vær i det hele tatt skeptisk til butikker i utlandet og useriøse norske forhandlere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan også være greit og nevne at man må formatere kortene i kameraet som skal bruke de, og gjøre det titt og ofte.

Mange som ikke gjør dette og får problemer med overføring av bildefilene etter en stund.

 

Hva bygger du denne påstanden på?

 

Jeg har brukt diverse typer minnekort over lang tid, aldri formatert i kameraet, unntaksvis i PC'en, men jeg har aldri hatt problemer med overføringen.

Lenke til kommentar

Hva bygger du denne påstanden på?

Det står faktisk i ganske mange kamera-manualer. Det er desverre slik at FAT spesifikasjonen er så løst definert at det gis ikke garantier for at kortet vil virke 100% i andre enheter enn den som formaterer det.

 

Jeg har brukt diverse typer minnekort over lang tid, aldri formatert i kameraet, unntaksvis i PC'en, men jeg har aldri hatt problemer med overføringen.

Da har du hatt flaks. Formatering av kort på Windows, med Windows sitt formateringsprogram anses som det siste du bør gjøre.

Lenke til kommentar

Kjøpte før i tiden såkalte rimeligere kort fra ymse produsenter og hadde fra tid til annen problemer med at kortene sluttet å funke og at data var korrupte. Jeg utførte da riktignok aldri formatering. Formaterte etterhvert i kameraet og problemen ble færre. Gikk så over til kun å bruke SandiskExtreme-kort både SD/CF. Har faktisk aldri formatert noen av kortene i hverken kamera eller på annen måte, før inntil nylig. De bare virket og virket, helt til plutselig en dag hvor jeg opplevde at et kort ikke ville leses inn via kortleser... (CF-kort). Fikk dog overført via kabel mellom kamera og PC. Formaterte kortet i kameraet og etter det har det funket greit igjen. Så nå formaterer jeg kortene regelmessig i kameraet etter at jeg har overført bilder via kortleser..... Tar jo uansett veldig lite tid og jeg oppfatter det som en "billig" måte å sikre seg mot problemer...... :hmm:

Lenke til kommentar

Bruker Sandisk Extreme, 60mb/sekunds-kort, på 7D, og det gir muligheten til lange serier uten problemer. Bruker størrelsen 16GB og 32GB.

 

Er litt rotehue så jeg antar faren for å miste kort er større enn faren for å bli frastjålet kort (eller at kortet går i stykker), så jeg foretrekker store kort.

 

Etter at jeg har lagt over bildene på PC-en kjører jeg alltid Time Machine så jeg har bildene to steder, og så formaterer jeg kortet. Selv om jeg kun tar 10 bilder formaterer jeg kortet i kameraet før jeg tar det i bruk igjen. Er jeg på ferie sørger jeg alltid for å backe opp bildene hver kveld (eller når muligheten byr seg).

 

Har til gode (bank i bordet!) å oppleve problemer med minnekortet.

 

Jeg ville ikke tatt sjansen på å bruke annet enn velrenommerte merker.

Lenke til kommentar

En viktig ting å huske på er at hastighetene som produsentene oppgir ofte er feil. Et class 4-kort kan yte som et class 10-kort, og class-standarden måler bare minimum skriveytelse. Utover dette kan kortene variere mye.

 

Dette er faktisk utrolig viktig, og jeg må bare lure på hva anbefalingene i artikkelen baserer seg på? Hva er de faktiske overføringshastighetene? Hvem som helst kan sammenligne priser og hastighetsklasser, men du må ha tilgang til å teste alle kortene for å faktisk vurdere dem opp mot hverandre. Å komme med anbefalinger uten testdata i bunn er temmerlig verdiløst IMO. Det er også ikke bare skrivehastigheter som er viktige, men å ha en høye lesehastighet kan også være nyttig, spesielt med minnekort med stor kapasitet.

Lenke til kommentar

Kan også være greit og nevne at man må formatere kortene i kameraet som skal bruke de, og gjøre det titt og ofte.

Mange som ikke gjør dette og får problemer med overføring av bildefilene etter en stund.

 

Hva bygger du denne påstanden på?

Jeg bygger denne påstanden på de titalls trådene her på forumet iløpet av de siste årene hvor "trådstartere" har fått korrupte bildefiler, ved og anbefale å formatere kortene i kameraet har disse problemene forsvunnet, samt at kameraprodusentene anbefaler og formatere minnekortene i spesifikke kamera, går utifra at de sier dette basert på kompetanse.

 

Jeg har brukt diverse typer minnekort over lang tid, aldri formatert i kameraet, unntaksvis i PC'en, men jeg har aldri hatt problemer med overføringen.

 

Hva bygger du din påstand på, så jeg skal uten videre akseptere at du ikke har hatt problemer ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...