Gå til innhold

Erfaringer med YongNuo YN-468II Blits til Canon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Skal skaffe meg min første "blitz" til Canon EOS 1100D. Har sett på Canon sine modeller, men dei blir veldig dyre. Min 1100D støtter heller ikkje trådlaust uten å bruke noko Hotshoe utstyr så tenkte meg at det ikkje er vert å kjøpe noko dyrt frå Canon. Tenkte meg å skaffe meg heller ein billig tredjepart blits frå Deal Extreme.

 

Har sett litt på YongNuo YN-468 II på DX til 96 dollar (rundt 550 kr + toll) og syns det ser veldig billig ut for alt den har å tilby.

 

Det eg har tenkt å bruke det til blir vel alt frå portrett til mørke gatebilete.

 

Her er alt den har å tilby, og siden eg er ny på blits området, så er det mykje her eg ikkje har særleg peiling på :), lurar også på om alt den har å tilby kan bli brukt på min billige Canon EOS 1100D.

 

 

 

"Features:

 

- eTTL

- Adjustable power setting: The flash power can be adjusted from 1/1 to 1/128.

- MULTI mode: Is the strobo flash mode.

- Optical slave modes S1 and S2: If the triggering flash uses TTL it will recognize the metering. flash and fire on the second flash.

- Rear-curtain sync.

- Exposure compensation and bracketing: In the TTL mode, you can make compensation of flash brightness within the range of +- 3EV,with the precision of 1/3EV.

- Manual/Automatic light head zoom: The zoom position of the light head can be set manually amount 24/35/50/70/85mm beside the automatic function using focus information by the camera.

- AF help light: This is more pleasant than some cameras build in AF help flashing.

- Wide angle diffuser: This feature is quite useful for wide angles below 24 degrees.

- Bounce card: A bounce card is used in portrait photography to highlight the eyes.

 

More Features:

 

- Guide Number 33 (at 35mm).

- Circuit Design: IGBT.

- Zoom Range: 24, 35, 50, 70, 85mm.

- Vertical Rotation Angle: -7~90 degree.

- Horizontal Rotation Angel: 0~270 degree.

- Color Temperature: 5600K.

- Flash Control: TTL auto flash / Manual level 8 light quantity output control with 0.3 stop increment.

- Additional features: FEB, FEC, FEL, Auto Zoom, Rear-curtain sync, overheat protection, stand-by"

 

 

Der er "spesifikasjonane". Som eg sa, så veit eg ikkje kva alt betyr. Lurar på om nokon kan forklare: eTTL, MultiMode, Manual/Automatic light head zoom, AF Help Light.

 

Syns dåkke dette er eit "bra kjøp" for 96 dollar + toll/mva? Før eg kjøper meg denne så lurar eg også på om andre har erfaringar med denne modellen?

 

Link: http://dx.com/p/yn-4...more-4-aa-37534

 

Edit: Om dette blir eit kjøp, bør eg skaffe også oppladbare AA batterier? Tipper sånne blitsar sluker batteri.

Endret av MPC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva i pokker skal du med en Opel--blitz :)

 

Kjøpe tredjeparts blitser er helt greit hvis du liker og justere blitsen manuelt, selv om det står ttl/ettl på disse blitsene så er det ikke et fullverdig auto-system, de gir riktig styrke basert på brennvidden som er brukt samt avstanden, men for å teste blits-bruk samt lære seg manuell bruk fungere de billigeste like godt som de dyreste tredjeparts-blitsene.

Anbefaler alle og kjøpe originalt hvis man skal ha en point-shoot blits siden dette forenkler alt, fortrinnsvis Canon 430EX II

En annen ting man også burde tenke på er at om man bytter ut kamerahuset med en nyere modell kan det hende at blitsen ikke virker og man må sende den avgårde for og få byttet firmwaren i blitsen, og oppgraderer du om et par års tid kan det også hende at kameraet du da kjøper har innebygget speedlight-transmitter.

 

Opplade batterier er helt greit hvis du er påpasselig og husker på og alltid ha oppladete batterier siden det er styrken som avgjør hastigheten til blits-oppladingen og den blir relativ fort svakere på oppladbare batterier, jeg bruker lithiumbatterier som har full styrke helt til de er oppbrukt men de koster endel mer en alkaliske batterier fordelen er at de har 4 til 10 ganger lengere levetid.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Gøy å kalle Blits for Blitz :p

 

Batteria som eg såg på til denne blitsen var Eneloop NiNH batterier, har hørt at dei er veldig brae. Nokon erfaring der?

 

Takk for svar angåande blitsen! Venter litt til for å sjå om andre vil skrive litt meir om dette før det blir eventuelt kjøp. Tipper at om eg vil bruke "wireless" uten å bruke "slave modusen" så må eg skaffe meg transmitter og receiver utstyr? Uansett, blir gøy å teste dette til kreativt bruk :) Har følt meg litt trekt tilbake pga blitsen på 1100Den så det blir godt å få ny :)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Eneloop er konge.

 

Jeg kjøper alle Eneloop batteriene mine HER, gode priser og kjapp levering fra Korea.

 

Diverse blits og blitsutstyr kjøper jeg HER, gode priser og jeg har aldri betalt mva.

Hvis du går for en helmanuell blits vil jeg anbefale YN560-II, det er den nyeste. Den har LCD disp. Meget enkel i bruk, kjapp ladetid med eneloop batteriene.

Billig diffuser til YN560-II.

Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk har fobi mot tredjeparts biltser hele tiden? Må være noe som går.

 

ETTL fungerer utmerket på min YN-468 (versjon 1) hvertfall. Selvfølgelig, canon sin 430EX2 er bedre på mange områder, men spør deg selv hva er behovet ditt? Og til hvilken pris? Har fiklet litt med 430EX2 og min erfaring er at canon sin er mer avansert og bedre på styrke, men kanskje litt mer knotete å betjene(mindre knapper).

 

Skal du ha en enkel billig blits som støtter full auto, kan du ikke gå feil med 468. Som sagt litt dårligere på styrke enn orginale canon blitser, men igjen det kommer ann på behovet ditt.

 

http://www.thephoblo...ight-for-nikon/

 

http://speedlights.net/2011/10/28/yongnuo-yn-468ii-e-ttl-flash/

 

Skal du ha "off camera" styring. Kjøp deg noen trådløse sendere/mottakere fra phottix. Både blits og disse til sammen er uansett billigere enn 430EX2 alene.

 

468 har 2 slave moduser. Den ene er optisk(manuell) Det vil si at blitsen trigger om den oppdager lyset fra en annen blits, typisk blitsen på kameraet, eller en annen blits. Veldig kjekt, og raskt å stille inn. Svakheten er at dette kanskje ikke fungerer utendørs i sterkt lys. (men da er vi over på trådløse triggere som nevnt tidligere)

 

Som du nevner Nautica er nok orginale blitser bedre til "general shooting" og vil gi et riktigere resultat i krevende situasjoner. Men det er kun et knappetrykk unna for å stille opp/ned blitskompensasjonen på blitsen.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Takker for svar! Har bestilt alt no.:-)

 

:) Kan også nevne at det står skrevet at byggekvaliteten er blitt bedre på versjon 2, og at knappene er forbedret. Dette var kanskje noe av det som var spesielt negativt med versjon 1. Men dette skal altså være ordnet opp i. Fikk nesten lyst til å kjøpe en selv. Men tror jeg heller går for YN-565 hvis jeg skal ha en til. Ser overhodet ingen grunn til å kjøpe Canon bare på grunn av navn og merke. Men så foretrekker jeg å bruke naturlig lys for det meste. Når jeg bruker blits har jeg som regel god tid til å knote ett minutt eller to ekstra. Skal du drive mye med avansert bruk/høy hastighet ser jeg derimot fordelen med noe mer avansert.(men da kommer også 430EX2 til kort)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Ja, las mykje om Mark 1 modellen, skulle først kjøpe den men fant ut at den ikkje støttet 1100D, folk likte vist ikkje batteri haldaren. :p

 

Mark 2 modellen som eg har no bestilt ser mykje tynnare ut.. På ebay sida til YN så skriver dei at dei har hørt på kva kundane ville ha på Mark 2 modellen :). Så får håpe den er bra.

 

Las også at Mark 1 modellen sin "capacitor" blei av og til fort øydelagd så folk har måtte skiftet den sjølv for å bruke blitsen igjen, får håpe at Mark 2 modellen sin "capacitor" er betre, har ikkje lyst å erstatte sånne ting på "motherboarden". :p

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk har fobi mot tredjeparts biltser hele tiden? Må være noe som går.

 

 

Det er ikke snakk om fobier, men bruksmønstret for eventuell kjøper burde belyses før man kjøper blits som alt annet fotoutstyr.

Skal man bruke de sammen med foreksempel radiotriggere behøver man ikke kjøpe de "dyre" automatikk-blitsene, bruker man full auto og i utgangspunktet ikke har peil på fotografering er originalt oftest enklest.

Man burde også nevne at tredjeparts utstyr så som blitser sannsynligvis ikke vil virke ved oppgradering til et kommende kameramodell grunnet proprietær programmering av Canon.

Eller synes du at man skal si at det er ingen problemer innbundet med kjøp av tredjeparts utstyr åkkesom uansett omstendighetene ?

 

Skal du ha en enkel billig blits som støtter full auto, kan du ikke gå feil med 468.

 

Hva legger du i full auto, ttl gi full auto. e-ttl gir i tillegg mulighet til evaluerende eksponering, som foreksempel tar hensyn til bruk av filter.

Kjenner ikke til 468 så skal ikke uttale meg for bastant angående den utgaven, men yongnuo har tidligere hevdet at blitsene støtter full e-ttl når de faktisk bare har støtter ttl. men de har sikkert fått knekt "koden" til Canon og kan lage fullverdige blitser, hvis man også har mulighet til oppgradering av firmware fra pulten hjemme er det bare topp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Fatter ikke hvorfor folk har fobi mot tredjeparts biltser hele tiden? Må være noe som går.

 

 

Det er ikke snakk om fobier, men bruksmønstret for eventuell kjøper burde belyses før man kjøper blits som alt annet fotoutstyr.

Skal man bruke de sammen med foreksempel radiotriggere behøver man ikke kjøpe de "dyre" automatikk-blitsene, bruker man full auto og i utgangspunktet ikke har peil på fotografering er originalt oftest enklest.

Man burde også nevne at tredjeparts utstyr så som blitser sannsynligvis ikke vil virke ved oppgradering til et kommende kameramodell grunnet proprietær programmering av Canon.

Eller synes du at man skal si at det er ingen problemer innbundet med kjøp av tredjeparts utstyr åkkesom uansett omstendighetene ?

 

Skal du ha en enkel billig blits som støtter full auto, kan du ikke gå feil med 468.

 

Hva legger du i full auto, ttl gi full auto. e-ttl gir i tillegg mulighet til evaluerende eksponering, som foreksempel tar hensyn til bruk av filter.

Kjenner ikke til 468 så skal ikke uttale meg for bastant angående den utgaven, men yongnuo har tidligere hevdet at blitsene støtter full e-ttl når de faktisk bare har støtter ttl. men de har sikkert fått knekt "koden" til Canon og kan lage fullverdige blitser, hvis man også har mulighet til oppgradering av firmware fra pulten hjemme er det bare topp.

 

Når jeg brukte ordet "fobi" så var det vel ikke den leksikalske betydningen jeg siktet til. Hensikten var å poengtere at også tredjeparts produsenter lager helt greie blitser som støtter automatikken i kameraet. 468II kan også være en greit innsteg inn i blitsverdenen. Den har det meste og man finner fort ut hva man savner.

 

Når det gjelder nye kamerahus er jeg usikker på dette, men leser at YN468(versjon 1) støtter 7D, 600D og 5D3 uten problemer. Så snakket rundt at disse ikke støtter nyere kamerahus synes jeg også er litt ute på viddene enkelte ganger.

 

Klart man bør tenke seg om når man kjøper tredjeparts utstyr, men som jeg skrev tidligere. Det bør sees i sammenheng med pris og hvilket behov man har. Jeg prøvde kun å få frem et balansert inntrykk.

Endret av to88he
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

No har eg fått flashgunnen, og den virker veldig bra, men som sagt har eg ikkje erfaring med andre enn denne. Virker som den skal, og TTL modusen ser ut til å klare å justere seg bra det også. Heldig med at tollen stoppa ikkje pakken i posten :) DX skreiv at verdien på pakken var 14.00 dollar, noko som ikkje stemmer xD. Har også fått prøvd slave modusen, og den ser ut til å fungere også. Blir mange eksperimenter denne helga :)

 

TRRMonty1.JPG

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...