Gå til innhold

Kraftig oppdatering for EOS 7D


Anbefalte innlegg

Wifi og GPS koster iallefall sånn ca peanuts. Og en skikkelig buffer. Det er jeg kompetent til å være enig i.

 

Ref 30 bilder/sec med 24mp, så blir det faktisk en drøy datastrøm - om vi sier at 24mp tilsvarer ca 35mb RAW så vil kameraet produsere omtrent 1 gigabyte med data i sekundet. Selv ganske dyre SSD-disker oppnår ikke slike hastigheter - 500 megabytes/sec er ganske vanlig men ikke så mye mer enn det. For minnekort er 100 megabytes/sec dagens maks-hastighet. Og da har vi ikke diskutert mekanikken rundt 30 lukker-flips i sekundet...

 

Støyfritt til ISO8000 er mulig, gitt lav nok oppløsning :hrm: Akkurat på sensor-fronten tror jeg produsentene faktisk kniver om å være best. Canon ledet en stund, men for tiden er det Nikon som gjør det skarpest.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

30 bilder per sekund til bufferen hadde vært fint så lenge det er mulig å justere ned hastigheten i flere trinn. Det vil resultere i at man får et bredere valg enn før: Lynrask kort serie vs middelrask middellang serie eller treg og lang serie. Med nåværende og eldre kamera har vi bare hatt det siste og til dels nest siste valget.

 

Det er vel overføring fra sensoren til prosessoren og eventuelt varmgang som er flaskehalsene? Noen av de raskeste på båndbredde for tida er Sony SLTA77 med 12 bps 24 Mp (288 Mpps) og Aptina med sin nye 1" sensor med 10 Mp 30 fps (300 Mpps)

 

Speilvipping på nivå med vingeslagene til en kolibri er nok praktisk uoverkommelig, så her må de finne på en annen løsning: Når seriebildehastigheten settes høyere enn x bps så forblir speilet flippet opp til serien er slutt. Man mister optisk søker og må ty til live view. Tradisjonell fase-AF mister man også, men fase-AF på sensoren er jo noe Canon driver og innfører nå, så det er ikke umulig 7D mkII får det også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det eneste som mangler nå er de at firmwareoppdaterer autofokusen, så er vi der! Da slipper jeg å kjøpe 5D3. ;)

Jeg fikk prøve autofokusen 5DIII i felten via en kompis som har kjøpt et, og vi begge følte at det var nesten ingen nevneverdig forskjell mot 7D. Husene var da satt opp til fugler og fluktfoto med senterpunkt i clusterform.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg fikk prøve autofokusen 5DIII i felten via en kompis som har kjøpt et, og vi begge følte at det var nesten ingen nevneverdig forskjell mot 7D. Husene var da satt opp til fugler og fluktfoto med senterpunkt i clusterform.

Har prøvd det såvidt til sport og syns det var en stor forskjell. Om dette bare var innbilning vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Har prøvd det såvidt til sport og syns det var en stor forskjell. Om dette bare var innbilning vet jeg ikke.

På hvilken måte mener du? Hvordan var autofokusen satt opp?

 

Vi brukte mitt Sigma 150-500 på begge og vedkommende hadde selv hatt 7D tidligere, og trodde/mente på forhånd han og at 5DIII ville gi bedre treff. Men der fikk han en overraskelse når vi kjapt byttet på kameraene. Selv hadde jeg og trodd at det ville være noe merkbar forskjell, men i praksis så må den forskjellen ha vært liten siden ingen av oss merket særlig til dette utover variasjoner av naturlig art som påvirket begge husene (som f.eks skiftende lys).

 

Men, klart det var ingen vitenskapelig test, dog skjedde forsøket under naturlige forhold som vel er det nærmeste man kommer slik det vil være når man skal bruke kameraet. Og mulig at resultatene kunne blitt annerledes med andre objektiver - objektiver er som "kjerringer flest" - dvs uforståelige noen ganger.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd det såvidt til sport og syns det var en stor forskjell. Om dette bare var innbilning vet jeg ikke.

På hvilken måte mener du? Hvordan var autofokusen satt opp?

Akkurat konkret hvordan den var satt opp er jeg litt usikker på - så langt ned i menyene kom jeg aldri. Var selvfølgelig med AF-servo og AF-ON, samt bruk av ett fokuspunkt som på 7D-en min. Jeg syns den var litt mer "på" enn 7D-en min. Samme objektiv (70-200 mm f/2.8L IS I), men følte jeg fikk en litt bedre treff-rate enn med 7D.

Lenke til kommentar

Samme objektiv (70-200 mm f/2.8L IS I), men følte jeg fikk en litt bedre treff-rate enn med 7D.

Som jeg nevnte kan det jo tenkes at forholdene blir litt annerledes med andre objektiver, Sigma 150-500 som vi brukte er nok ikke verdens kjappeste (dog ingen sinke heller). Men med sentrumsfokusering burde ikke forskjellene uansett bli allverdens ville jeg trodd. På den andre siden er jo 7D 3 år nå så noe fremskritt må vel Canon ha gjort på den tiden skulle en tro.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå er det enda en oppdatering tilgjengelig for 7D.

 

firmware 2.0.5.

 

  • Fixes a phenomenon in which the image files cannot be transferred using the FTP protocol via USB cable after the Canon EOS 7D camera has established a wireless connection to the Wireless File Transmitter WFT-E5A.

Firmware Version 2.0.5 is for cameras with firmware version 2.0.3. If the camera’s firmware is already Version 2.0.5, it is not necessary to update the firmware. Once the camera is updated to version 2.0.5, it cannot be restored to a previous firmware version.

 

Ikke dårlig og fortsatt oppdatere et 4 år gammel kamera.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det enda en oppdatering tilgjengelig for 7D.

 

firmware 2.0.5.

 

  • Fixes a phenomenon in which the image files cannot be transferred using the FTP protocol via USB cable after the Canon EOS 7D camera has established a wireless connection to the Wireless File Transmitter WFT-E5A.

Firmware Version 2.0.5 is for cameras with firmware version 2.0.3. If the camera’s firmware is already Version 2.0.5, it is not necessary to update the firmware. Once the camera is updated to version 2.0.5, it cannot be restored to a previous firmware version.

 

Ikke dårlig og fortsatt oppdatere et 4 år gammel kamera.

Vel verdt å oppdatere kvalitetsvarene, ja! :dremel::yes:

Lenke til kommentar

Nå er det enda en oppdatering tilgjengelig for 7D.

 

firmware 2.0.5.

 

  • Fixes a phenomenon in which the image files cannot be transferred using the FTP protocol via USB cable after the Canon EOS 7D camera has established a wireless connection to the Wireless File Transmitter WFT-E5A.

Firmware Version 2.0.5 is for cameras with firmware version 2.0.3. If the camera’s firmware is already Version 2.0.5, it is not necessary to update the firmware. Once the camera is updated to version 2.0.5, it cannot be restored to a previous firmware version.

 

Ikke dårlig og fortsatt oppdatere et 4 år gammel kamera.

Den oppdateringen har neppe jeg bruk for, hadde håpet på autofokus ved f8, men det er vel spart på til mk2 antar jeg.

 

Men canon er gode på oppdateringer, det skal de ha. Enkelte andre produsenter har noe å lære der.

 

Tor

Lenke til kommentar

Unnskyld min uvitenhet, men det finnes vel ikke dumme spørsmål.

 

Når du skriver hadde håpet på autofokus ved f8, mener du da at autofokusen på kamera slutter å virke når blenderen er f8 og mindre ?

Kan svare så slipper du vente på TorV.

 

Det han mener er at om du setter på et objektiv( eller en kombinasjon av objektiv og TC) der største blender er mindre enn f/5.6 så virker ikke AF. F.eks. bruker jeg en 300mm F/4 og en 2xEkstender, og største blender blir da f/8. Da er AF ikke lenger mulig.

 

Les mer her: http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/whats_news_eos7d_article.shtml

Each and every point, including those located farthest from the center, is a standard-precision cross-type sensor, which can be used with any lens (or lens plus extender combination) with effective maximum apertures of f/5.6 or faster
Lenke til kommentar

Kan svare så slipper du vente på TorV.

 

Det han mener er at om du setter på et objektiv( eller en kombinasjon av objektiv og TC) der største blender er mindre enn f/5.6 så virker ikke AF. F.eks. bruker jeg en 300mm F/4 og en 2xEkstender, og største blender blir da f/8. Da er AF ikke lenger mulig.

 

Les mer her: http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2011/whats_news_eos7d_article.shtml

Du kan fokusere i live-view. Uhyre treigt, men det går :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...