Gå til innhold

Billig bærbar med Brazos fra Packard Bell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veil 2999 kr betyr nok ennå litt lavere reelle priser i nettbutikker. La meg tippe 2495 kr. Man får selvsagt ikke all verden, men for mange er nok dette nok. Man får gjort lekser, skrevet søknader, nettbank, epost, musikk, spilt av film, lagre og vise foto og sånne normale aktiviteter. Det man ikke får er en spillmaskin, videoredigerings-PC og sånt.

Lenke til kommentar

Men når skal mini laptop produsere lære av sine feil, kommer heletiden med noe nytt uten det faktisk er bedre.

 

Jeg syns følgene burde være standard med nye minilaptop i dag:

  • Minst 1 USB3 port + HDMI
  • Minst støtte for 4 GB DDR3 Sodimm
  • 12", 10" skjerm med minst 1440x900 oppløsning
  • ATI HD7500m eller nvidia GT 620m chip.
  • Crusial 64 GB SSD eller Samsung 830 128 GB SSD.

De maskinene som kommer nå er knapt bedre en forrige modeller.

Men prisen er litt stiv se på HP Pavilion G6-1325ea (Engelsk versjon prisen der er ikke så ille, den er vertfall bedre APU løsning. Men jeg finner ikke en minilaptop som har minst 64 GB SSD.

 

Det er få gode minilaptop under 2000 kr ofte får man maks 1 GB ram i de tilfellene. Så kanskje like greit at 4 GB ram er standard i minstefall?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Dette er ikke en mini-PC, men en low end "stasjonær" bærbar PC. Fokuset er pris, ikke grafikkytelse, vekt, eller lagringsytelse. For den tiltenkte målgruppen er det helt ok med APU, 3 kg, 15,6-tommer skjerm og HDD. Skal man ha minibærbar spillmaskin med rask langringsytelse så må man se på andre maskiner, i andre prisklasser.

Lenke til kommentar

Brazos i en nettbok er jeg litt skeptisk til. Min 1215B koker over rett som det er; før BIOS-oppdatering (som hjalp bittelitt, i den grad en softwarefiks kan ordne opp i et hardwareproblem) var det på ingen måte uvanlig at den rundet 90 grader. ASUS antok (!) vel at den ville holde samme temperatur som 1215N, en Atom-modell med samme kabinett.

 

Ellers er jeg greit nok fornøyd med ytelsen, prisen tatt i betraktning. For en som bare trenger en surfePC til hjemmebruk er sikkert denne helt grei, og størrelsen tatt i betraktning koker den sikkert ikke over på samme måte.

Lenke til kommentar

Okapi: Blir den ustabil eller er du bare bekymret for det høye tallet?

 

Før BIOS-oppdatering slo den seg av rett som det var. Tok en liten stund før jeg fant ut av hva som var problemet, men såvidt jeg kan se skjer det når den passerer 95 grader. Etter oppdateringen falt normaltemperaturen med 10-15 grader, så nå holder den i underkant av 75 ved normal bruk. Fortsatt altfor høyt, etter min mening. Jeg antar som sagt problemet her er ASUS og kabinettet deres og ikke Brazos som sådann, men man begynner jo å lure litt. Skulle tro AMD hadde gjort det klart at sakene deres utvikler noe mer varme enn en Atom-prosessor.

 

Har du sjekket om det er dårlig kjølepasta og eventuelt utbedret det?

 

Det har jeg ikke, men jeg har funnet ørten forumtråder og blogginnlegg som beskriver overoppheting på den modellen. Er vel en dårlig design, rett og slett.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...