Gå til innhold

Guide: Slik bytter du til SSD på Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke ramaskrik ved lansering av de nye macbookene nettop på grunn av at minne ikke lot seg bytte, og hdd var veldig vanskelig å få bytte?

 

Var det kun "Retina-Macbook"?

 

Retina MacBooken er den eneste det er noe særlig nytt ved, og det er den som er helt forferdelig å oppgradere.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Synes det er litt rart at dette bare er en guide for Mac, alle PCer er forskjellige, så hvis dere skal gjøre det på denne måten må dere jo nesten ha en guide for hver eneste PC. Det er ikke noe spesielt ved hardwaren til en Mac, så guden skulle heller vært for å oppgradere til SSD generelt i en PC.

Endret av Olestokk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Var det ikke ramaskrik ved lansering av de nye macbookene nettop på grunn av at minne ikke lot seg bytte, og hdd var veldig vanskelig å få bytte?Var det kun "Retina-Macbook"?
Retina MacBooken er den eneste det er noe særlig nytt ved, og det er den som er helt forferdelig å oppgradere.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Synes det er litt rart at dette bare er en guide for Mac, alle PCer er forskjellige, så hvis dere skal gjøre det på denne måten må dere jo nesten ha en guide for hver eneste PC. Det er ikke noe spesielt ved hardwaren til en Mac, så guden skulle heller vært for å oppgradere til SSD generelt i en PC.

 

+1

Lenke til kommentar

Var det ikke ramaskrik ved lansering av de nye macbookene nettop på grunn av at minne ikke lot seg bytte, og hdd var veldig vanskelig å få bytte?

 

Var det kun "Retina-Macbook"?

 

Hei,

 

I Retina-MacBooken kan du ikke oppgradere stort, men det er kun den modellen det gjelder. De andre MacBook Pro-modellene kan du enkelt skru opp selv, uten å bryte garantien. (dette står nevnt i teksten under "Før du begynner")

 

 

Synes det er litt rart at dette bare er en guide for Mac, alle PCer er forskjellige, så hvis dere skal gjøre det på denne måten må dere jo nesten ha en guide for hver eneste PC. Det er ikke noe spesielt ved hardwaren til en Mac, så guden skulle heller vært for å oppgradere til SSD generelt i en PC.

 

Hei,

 

Godt spredd rundt om i guiden finner du lenker til artikkelen der vi guider deg igjennom den samme prosessen for de fleste andre Windows-baserte maskiner: http://www.hardware.no/artikler/slik-bytter-du-ssd-og-minne/109006

 

MacBook-en har fått sin egen guide fordi vi så på det som hensiktsmessig, både fordi det er mye å tjene på ytelse, mye å spare i kroner, egne funksjoner i operativsystemet, og null form for variasjon i hvordan det ser ut på innsiden. Her er det helt konkret, mens den andre guiden for Windows-maskiner tar for seg det utallet med variasjoner de byr på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei,

Vil anbefale folk å se på samsung 830 SSDene til bærbare.

Det ser ut som de i teorien er tregere enn vertex 3 (pga mindre peak på båndbredde), men i mange testtyper yter de bedre.

 

Videre sies det at samsung 830 ikke har samme blåskjermproblemer som diverse sanforce har slitt med, samt 830 skal visst ha veldig lite strømforbruk når den idler. Videre er den tynnere og vil derfor passe i de fleste maskiner.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er mest imponerende med saken er hvor god plass til harddisk det er i Macen. Jeg har selv en 1,3 cm høy harddisk (1TB) i MacBook Pro'en min. Den samme harddisken har jeg prøvd å få inn i andre maskiner uten hell, men i den tynne Mac'en gikk det knirkefritt med mye spillerom.

Lenke til kommentar

Treg etter noen år med bruk? Macen min ble treg etter bare noen måneder

 

I følge "alle" jeg kjenner som bruker Macbook så må dette være løgn....

Spesielt siden de fleste av dem sammenligner med PCen de hadde før, som ble drit-treig nesten med en gang.

(Og såvidt hadde ram nok til å starte windows i utgangspunktet....)

Lenke til kommentar

MacBook-en har fått sin egen guide fordi vi så på det som hensiktsmessig, både fordi det er mye å tjene på ytelse, mye å spare i kroner, egne funksjoner i operativsystemet, og null form for variasjon i hvordan det ser ut på innsiden.

 

Eg høyrde berre "'Mac' eller 'Apple' i overskrifta gjer fleire klikk enn ellers".

Lenke til kommentar

Treg etter noen år med bruk? Macen min ble treg etter bare noen måneder

 

I følge "alle" jeg kjenner som bruker Macbook så må dette være løgn....

Spesielt siden de fleste av dem sammenligner med PCen de hadde før, som ble drit-treig nesten med en gang.

(Og såvidt hadde ram nok til å starte windows i utgangspunktet....)

Ja, du har et godt poeng.

De fleste maceiere med dårlig pcerfaring hadde ikke ilke dyr PC som den MAC-en de kjøpte.

Jeg skjønner jo det er lettere å bli "lurt" til å kjøpe en dårlig/utrangert PC, når man møter opp i en butikk som egentlig har spesialisert seg på støvsugere, men også selger pc-er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjorde samme operasjon her om dagen, på min MacBook Pro 13" early-2011. Inn med 16 GB Crucial ram, og en 256GB Crucial M4 SSD.

 

Jeg valgte å ta en fullstendig reinstallasjon av OSX Lion. Etter ca 2 timer med venting uten at noe særlig skjedde, ga jeg opp og søkte rundt på Google.

 

Det viser seg at firmware 000F, som disken leveres med, ikke fungerer særlig bra på MBP 13", i hvert fall ikke tidlig 2011-modell som jeg hadde. Dermed måtte jeg laste ned firmware 0309, og nedgradere disken til denne, før jeg fikk noe særlig hastighet.

 

Jeg hadde tidligere en Intel X-25M 160GB. Ytelsesforskjellene i benchmark etter jeg skiftet over til Crucial M4 var STORE! :)

 

Men, under bruk plages jeg likevel av at maskina av og til lugger i noen sekunder av gangen, med "beachball". Det er gjerne når jeg gjør litt mer diskkrevende operasjoner, men jeg skjønner ikke hvorfor den skal lugge når jeg har en såpass kraftig SSD og hele 16 GB ram... :\

 

Alt i alt er jeg ikke 100% fornøyd ennå. Maskina lugget ikke på samme måte med den gamle Intel SSD'en. Får bare håpe Crucial slipper en ny firmware som kan rette noen av disse flokene jeg opplever.

Lenke til kommentar

Treg etter noen år med bruk? Macen min ble treg etter bare noen måneder

 

I følge "alle" jeg kjenner som bruker Macbook så må dette være løgn....

Spesielt siden de fleste av dem sammenligner med PCen de hadde før, som ble drit-treig nesten med en gang.

(Og såvidt hadde ram nok til å starte windows i utgangspunktet....)

 

Da lurer jeg på hva slags PC alle maceiere du kjenner har hatt. Om du kjøper en PC til 3000 med 512mb RAM og Intel Atom prosessor er det bare å forvente at den er treg.

 

Bare for å gi deg noe å sammenlikne med, så kjører min HP Pavilion G6 som jeg kjøpte for 3500 kr ifjor både Photoshop, Dreamweaver, CS:S og Diablo 3 mye bedre enn venninna mi sin 2010 MacBook Pro 15 til 12000,- (klarer forøvrig ikke å kjøre D3 med decent FPS i det hele tatt)

Endret av Audun0505
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...