Gå til innhold

Guide: Slik bytter du til SSD på Mac


Anbefalte innlegg

Treg etter noen år med bruk? Macen min ble treg etter bare noen måneder

 

Da er det påtide å avslutte noen av de hundre programmene du har åpne i bakgrunnen. Har en 4år gammel MBpro som fremdeles fungerer ypperlig og har rundt 3 timer batteritid ennå! Har byttet til Samsung 7 serie nå for å kunne spille litt i tillegg, men er fremdeles ekstremt imponert over hvor lenge MB'en holdt, med bruk hver eneste dag og oppladinger hver eneste dag. Og fremdeles like rask den dag i dag som da den var ny

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen anbefaling på 512gb ssd disk til Late 2009 Macbook pro?Har funnet minne.. Dessverre skuffende 4 gb

 

På de litt eldre macbook pro med unibody, da også mid 2009, er det er eldre sata-kontrollere i maskinen (3 Gbit/s, røft regnet rundt 300 MB/s). Mange SSD disker har høyere lese/skrive-hastigheter og da er det ikke like mye ytelse å hente på å skifte som man kanskje skulle tro sammenlignet med de nyere modellene. Tenk på det før du betaler mye for en dyr ssd ;)

Endret av HOVI
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
MacBook-en har fått sin egen guide fordi vi så på det som hensiktsmessig, både fordi det er mye å tjene på ytelse, mye å spare i kroner, egne funksjoner i operativsystemet, og null form for variasjon i hvordan det ser ut på innsiden.
Eg høyrde berre "'Mac' eller 'Apple' i overskrifta gjer fleire klikk enn ellers".

Vil anta at det er mange som har samme maskin som HW ope/repa-rerte her. Da er det fint med en egen guide. Men dette har Nilsen allerede kommentert. Synes nå det er bra at slike artikler kommer. Selv om jeg ikke har Mac. Kvalitet > kvantitet for all del, men dette er da vel en kvalitetsartikkel! :D

 

Mulig jeg missforstod kommentaren din...

Lenke til kommentar

Burde dere ikke ha anbefalt en SSD med en litt mer "stabil" kontroller?MacBook Pro 15 "Rentina" Terdown, som ikke lar seg oppgradere

 

Den bruker MPCI for å koble til harddisken og har allerede SSD, så en oppgradering skal nok ikke være nødvendig med det første på den fronten, men ser ut som det er mulig å bytte harddisken dersom en tar seg god tid.

Lenke til kommentar
Var det ikke ramaskrik ved lansering av de nye macbookene nettop på grunn av at minne ikke lot seg bytte, og hdd var veldig vanskelig å få bytte?Var det kun "Retina-Macbook"?
Retina MacBooken er den eneste det er noe særlig nytt ved, og det er den som er helt forferdelig å oppgradere.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Synes det er litt rart at dette bare er en guide for Mac, alle PCer er forskjellige, så hvis dere skal gjøre det på denne måten må dere jo nesten ha en guide for hver eneste PC. Det er ikke noe spesielt ved hardwaren til en Mac, så guden skulle heller vært for å oppgradere til SSD generelt i en PC.

 

Macbook er macbook. Og fremgangsmåten er den samme i samtlige maskiner siden de byttet til den nye unibody chassiet. Jeg velger å tro at det finnes flere macbooks der ute enn det finnes [random modell fra random produsent].

Lenke til kommentar

Da lurer jeg på hva slags PC alle maceiere du kjenner har hatt. Om du kjøper en PC til 3000 med 512mb RAM og Intel Atom prosessor er det bare å forvente at den er treg.

 

Bare for å gi deg noe å sammenlikne med, så kjører min HP Pavilion G6 som jeg kjøpte for 3500 kr ifjor både Photoshop, Dreamweaver, CS:S og Diablo 3 mye bedre enn venninna mi sin 2010 MacBook Pro 15 til 12000,- (klarer forøvrig ikke å kjøre D3 med decent FPS i det hele tatt)

Det har ingenting med maskinen å gjøre. Det har med at ASUS, HP, Acer og alle de idiotene fyller maskinen med drittprogrammer og bloatware. Alt dette vil en kompetent bruker fjerne, ved å slette, formatere og legge inn på nytt. En vanlig bruker derimot, vil ikke gjøre det og oppleve at en ny PC er drittreg fordi den er full av dritt fra produsenten, slik at de skal tjene ekstra penger.

 

En clean Windows7 PC blir ikke treg, men det er nesten ikke mulig å oppdrive noe slikt for vanlige dødelige.

 

Det er _ingenting_ bloatware på Mac. Og at mac blir treg? Vell, jeg har ikke merket noe på AMcbooken min på jobb, ei heller på _iBooken_ min som jeg har hatt privat i 7 år nå :) Den lever i beste vellgående og har krevd minimalt med vedlikehold.

 

Og for å se på sammenligningen mellom din til 3500 og hennes til 12000. Jeg får heller ikke skiutstyret mitt inn i en Lambo til 3,5 milioner, men det går helt fint inn i en Toyota Corolla til 15 000kr. Alt til sitt bruk, og macbooks har aldri vært en maskin for folk som vil spille.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Har satt inn Samsung 840 Pro i MAC'n. Maskinen ble endelig verdt å kalle PRO som i Mac Book Pro. Da den gamle disken kun var på 5400 RPM til tross for at det er 2012 utgaven. Det var lett å installere, den hentet selv Mountain Lion fra nettet under installasjonen og resten gikk av seg selv med en Wizard.

Møtte på et skremmende problem, maskinen fant ikke disken ved oppstart. Det kom kun et blinkende spørsmålstegn ved oppstart. Takk til CMD+ALT+P+R som løste dette problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Var det ikke ramaskrik ved lansering av de nye macbookene nettop på grunn av at minne ikke lot seg bytte, og hdd var veldig vanskelig å få bytte?Var det kun "Retina-Macbook"?
Retina MacBooken er den eneste det er noe særlig nytt ved, og det er den som er helt forferdelig å oppgradere.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Synes det er litt rart at dette bare er en guide for Mac, alle PCer er forskjellige, så hvis dere skal gjøre det på denne måten må dere jo nesten ha en guide for hver eneste PC. Det er ikke noe spesielt ved hardwaren til en Mac, så guden skulle heller vært for å oppgradere til SSD generelt i en PC.

 

Blir litt oppgitt noen ganger av å lese disse kommentarfeltene. Hver gang en ny artikkel dukker opp, så er det nesten gitt at noen enten klager på en helt ubetydelig greie, eller at et eller annet er "galt" med artikkelen. Samme her. Dette er en guide for Mac spesielt, hvor også artikkelen nevner hvordan du åpner maskinen, hvordan TRIM aktiveres i OS X osv. Dette er ting spesifikt for Mac. Utrolig hva folk skal klage på til en hver tid. Selvfølgelig hvis en artikkel er regelrett dårlig skrevet, så skal man selvfølgelig kunne si i fra, men denne konstante pedantiske småpirkingen (både her og på mac1.no) går meg på nervene...

Lenke til kommentar

 

Hei planlegger å installere min nye samsung 830, men jeg har OS X system 10.5.8 og har hørt at trim ikke støter denne platformen - vil jeg gjøre en stor tabbe ved å installere ssd-en?

Last ned Trim Enabler.

3

 

Du jeg har prøvd å laste den ned før, får som sagt ikke åpnet den siden min platform ikke støtter den - ville bare vite hvor viktig trim var. Men har undersøkt og satser på å ta sjansjen, vil bare at maskinen skal overleve i 1-2 år til

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei!

 

Kom over denne guiden etter den gamle harddisken i Macbook Pro'en min sluttet å fungere og jeg bestemte meg for å kjøpe meg en OCZ Vertex 460 som var en av deres anbefalninger.

 

Først hadde jeg problemer med å få opp den nye SSD-en i disk utility, men etter å ha resetet PRAM finner jeg den. Så fikk jeg denne feilmeldingen utallige ganger da jeg prøvde å formatere den.

 

 

Disk Erase failed

Disk Erase failed with the error:

Unable to write the last block of the device.

 

 

Etterhvert lot den seg plutselig seg formatere. Etter jeg fikk gjort dette valgte jeg at OS X skulle installeres på den nye SSD-en. Etter klargjøring for installering da maskinen skrur seg av og på for å begynne installasjonen så finner ikke OS X Installer SSD-en?

 

Hjelp!

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...