Gå til innhold

Samsung-nettbrett forbudt i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge det norske referatet så er det 2 ankepunkter som nevnes av Koh,

 

1: Samsung skal ikke få lov til å oversvømme markedet, og

2: Ikke bryte med opphavsretten.

 

At Samsung ikke skal bryte opphavsretten er vel like riktig for dem som alle andre, men dette med å oversvømme markedet, kan vel neppe være straffbart.

Om det er proteksjonisme ute å går, så er ikke det uvanlig fra amerikansk hold, og at Apple er en værsting når det gjelder advokatpushing er nok like vanlig.

Lenke til kommentar

Dette betyr ingenting. La Samsung og Apple slite ut hverandre. Om deres produkter blir håpløst dyre å kjøpe p.g.a. at de tømmer kassa i advokatutgifter så har vi mer enn nok andre produsenter som er klare til å fylle hullene. Kansje ser vi snart nettbrett fra Nokia og Ms som er bedre. Dette er jo bare underholdning for de som gidder å engasjere seg. Det skumle i slike saker er det vi ikke vet. Nemlig korrupsjon. Den florerer i verden. Om de rikeste av de rike vil nekte oss det beste nettbrettet så kan de enkelt gjøre det. Ta høyde for at du må nøye deg med det nest beste. Kommunisme er den eneste løsningen. Et demokrati vil foralltid være utsatt og påvirkelig av den sterkestes rett.

Lenke til kommentar

Dette betyr ingenting. La Samsung og Apple slite ut hverandre. Om deres produkter blir håpløst dyre å kjøpe p.g.a. at de tømmer kassa i advokatutgifter så har vi mer enn nok andre produsenter som er klare til å fylle hullene. Kansje ser vi snart nettbrett fra Nokia og Ms som er bedre. Dette er jo bare underholdning for de som gidder å engasjere seg. Det skumle i slike saker er det vi ikke vet. Nemlig korrupsjon. Den florerer i verden. Om de rikeste av de rike vil nekte oss det beste nettbrettet så kan de enkelt gjøre det. Ta høyde for at du må nøye deg med det nest beste. Kommunisme er den eneste løsningen. Et demokrati vil foralltid være utsatt og påvirkelig av den sterkestes rett.

Nå utgjør nok ikke advokatutgiften til Samsung en promille en gang. Å dette tærer neppe på hverken Apple eller Samsung sine ansatte i sin helhet.

 

Kommunisme er ikke en dårlig løsning, men den har vel aldri fungert :p

Lenke til kommentar

@J_Gagarin

Som Neppe nevnte før meg så har kommunisme aldri fungert og det er en god grunn for akkurat det. Om jeg husker korrekt så går kommunismen ut på å gi makt til staten og en leder inntil samfunnet har bygd seg opp igjen, dette fører da til at en person har makten som igjen i de fleste tilfeller fører til et diktatur da det som regel er makt gale folk som vil strekke seg etter den posisjonen. Det finnes ingen perfekte styresett, da vi alle må leve med flere meninger på alle hold i samfunnet (med mindre du er ute etter en verden med bare 1 person da). I dag er et av de bedre alternativene et sosialdemokratisk samfunn slik vi finner i Norge i dag, det er ikke et ideelt samfunn men det er noe av det nærmeste vi kommer blant eksisterende styresett i dag.

 

Dette ble litt "off topic" da, men måtte bare nevne det. Tilbake på temaet det er snakk om:

 

Det eksisterende samfunnet i USA er helt latterlig for øyeblikket, hvor enhver kan få det som de vil bare de hyler nok. Ser ikke helt hvorfor ikke Samsung bare trekker alle varer fra USA og satser større på andre regioner i verden.

Lenke til kommentar

Det skyldes nok at USA er et av verdens største markeder, som man ikke trekker seg ut av frivillig. Apple og Microsoft, som begge er amerikanske multinasjonale selskaper, beskytter sine interesser langt ut over det normale og det virker som at ledelsen, spesielt hos Apple er fullstendig paranoide med hensyn til sine egne patenter. Det er selvsagt bare i USA det er mulig at det får slike konsekvenser, men jeg tipper at en høyere domstol omgjør vedtaket i løpet av få dager. Pengene disse selskapene bruker på advokater er for ingen ting å regne sett i forhold til gevinsten i et marked på størrelse med USA.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Resultatet av apples heksejakt på konkurerende produsenter som lager produkter som "ser ut som" deres egne, bare fordi de er i samme format (eller samme kategori, nettbrett = tynn ramme og ti tommer skjerm, doh!?), er ikke mindre enn ødeleggende for den teknologiske utviklingen, - som til syvende og sist gjerne uansett leder til en fusjon eller formatstandardisering etter en stund. Hadde de fokusert mer på partnerskap og alliansebygging, hadde de sluppet å risikert ansikt, produksjonsavtaler og kunder (og dermed inntekt). Kan de ikke bare skjønne at det ikke var de som oppfant nettbrettet?

Lenke til kommentar

Så ikke at det var nevnt i artikkelen, men så vidt jeg har fått med meg så er ikke Galaxy Tab 10.1 i salg i USA?Tab 10.1 er en gammel versjon av nettbrettet og er tatt ut av produksjon, så Samsung er nok mer irritert på presedensen dette setter enn produktmessige konsekvenser.

 

Det står vel i artikkelen "Salgsforbudet gjelder ikke de nyeste nettbrettene fra Samsung, som Galaxy Tab 2, dermed får neppe avgjørelsen så veldig stor betydning for Samsung.".

 

Forøvrig må jeg si at Galaxy Tab 2 er mye penere, spesielt i hvit :-) Samt minnebrikkestøtten er jo fin å ha.

Lenke til kommentar
Så ikke at det var nevnt i artikkelen, men så vidt jeg har fått med meg så er ikke Galaxy Tab 10.1 i salg i USA?Tab 10.1 er en gammel versjon av nettbrettet og er tatt ut av produksjon, så Samsung er nok mer irritert på presedensen dette setter enn produktmessige konsekvenser.
Det står vel i artikkelen "Salgsforbudet gjelder ikke de nyeste nettbrettene fra Samsung, som Galaxy Tab 2, dermed får neppe avgjørelsen så veldig stor betydning for Samsung.".Forøvrig må jeg si at Galaxy Tab 2 er mye penere, spesielt i hvit :-) Samt minnebrikkestøtten er jo fin å ha.

 

Ser den, så enten var jeg blind når jeg leste artikkelen eller så har de oppdatert den :)

 

Lenke til kommentar

Jeg har latt meg overbevise om at problemet med patentsystemet er patenter som sådan. Nå hersker det en tro på at ideer kan eies, men konseptet eiendom er bare ødeleggende hvis det er snakk om ikkematerielle ting. Konseptet privat eiendom fungerer ikke på ideer.

 

Du lurer kanskje: "Men ville ikke bedrifter miste insentivet til å innovere og produsere nye produkter hvis det ikke fantes intellektuell eiendomsrett?" Kort sagt: Nei, tvert imot. De ville innovert mye mer. Ta en kikk på f.eks. dette foredraget (én av mange videoer på YouTube om emnet):

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...