Gå til innhold

Optikkadapter for Pentax Q


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man gode lysforhold eller stativ så kan adapteren gi supertele med en forholdsvis beskjeden tele. Har du f.eks en Nikon 70-300mm til f.eks Nikon D7000 liggende så vil denne gi tilsvarende et ca 250-1100mm objektiv på Nikon D7000.

 

Ellers så finnes det allerede adapter til Pentax K-fatningen. Man kan også bruke flere adaptere (fra f.eks Pentax K til Pentax 645 mellomformat) og dermed få tilgang til ennå flere objektiver.

 

Men uansett adapter så blir det nok mest for lek og gøy. Adapterene og vanlige objektiver vil være unødvendig store for det nette systemkameraet. Jeg ville klart foretrukket optikk som er bygget for den lille bildesirkelen. Jeg tror det ville gitt mer mening med en adapter til micro four thirds og til C-mount.

Lenke til kommentar
Jeg tror det ville gitt mer mening med en adapter til micro four thirds og til C-mount.

 

Jeg har adapter til C-mount og har brukt Pentax sin 8-48/1,0-1,2 ved flere anledninger. Selv dette objektivet som ikke er så ille i størrelse blir håpløst vanskelig å håndtere håndholdt. Stativ er et must. Og da forsvinner jo også en del av hensikten. Har en først kommet på stativ så kan en like greit bruke det store kameraet og objektivet :-)

 

Min bruk av Q og 8-48/1,0 har stort sett vært til video. Q er faktisk ganske bra på akkurat det punktet.

Lenke til kommentar

Videoen vil bli ekstremt skjelven, ekstremt krevende å fokusere og ganske uskarp av to grunner: Diffraksjonsbegrensning og annen uskarphet fra optikken siden pikslene er så små.

 

For stillbilder må du ha ekstremt stødig stativ, vindstille og null svikt i bakken/gulvet der stativet står, og selvutløser.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den videoen ser uvirkelig bra ut. Lurer på hvordan de har klart det der.

 

Ja, men er det slik du sier? Har du prøvd kombinasjonen selv i virkeligheten? Eller andre lignende kombinasjoner? Eller er det bare teoretisk gjetting?

Nå kan de jo hende at dette er "skrudd" skikkelig fast. Og at lufta er fri for forstyrrleser.

Jeg så et annet opptak med Sigma 500mm og Nikon 1 V1, og det var heller ikke dårlig. Men ikke så stor brennvidde.

Lenke til kommentar

En lignende kombinasjon. Pentax K-5 + Celestron NexStar 4SE (1325mm f/13)

 

Både med okkular og med kameraet hengende på blir månen mye mer uklar på grunn av luftforstyrrelser.

 

Pentax Q + 500mm gir 1,4 ganger kraftigere tele og likevel er luftforstyrrelsene dramatisk mindre. De må ha stått temmelig høyt over havet og hatt temmelig rolig luft for å få så klar og stillestående luft.

Lenke til kommentar

En lignende kombinasjon. Pentax K-5 + Celestron NexStar 4SE (1325mm f/13)

 

Både med okkular og med kameraet hengende på blir månen mye mer uklar på grunn av luftforstyrrelser.

 

Pentax Q + 500mm gir 1,4 ganger kraftigere tele og likevel er luftforstyrrelsene dramatisk mindre. De må ha stått temmelig høyt over havet og hatt temmelig rolig luft for å få så klar og stillestående luft.

 

Ok, ja men da går det kansje an alikevel. Kansje jeg prøver dette en dag. Ellers kan jeg bruke kameraet med et mindre objektiv. Det blir jo litt sånn for morro.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...