Gå til innhold

Samsung viser frem ny prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Godt fokuset er på ytelse per watt. Vi trenger mobiler som varer lengre.

I så fall burde fokuset vært på watt, ikke ytelse per watt. For eksempel hadde det hjulpet lite på batteritiden dersom ytelse per watt hadde doblet seg samtidig som antall watt hadde doblet seg. Det hadde betydd fire ganger så høy ytelse, men halvert batteritid.

 

Jeg tipper SGS3 får litt (10-30%) lengre batteritid, og rundt 2-2,5 ganger så høy ytelse som SGS2.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Linken til pressemeldingen fungerer ikke. Dessuten kan jeg ikke se ut fra pressemeldingen at prosessoren kanskje kommer i neste galaxy-telefon. Det virker ganske sikkert spør du meg:

Already in production, the Exynos 4 Quad is scheduled to be adopted first into Samsung's next Galaxy smartphone that will officially be announced in May. Samsung's Exynos 4 Quad is also sampling to other major handset makers.
Lenke til kommentar

Det er ytelse per watt som teller og driver utviklingen framover, så får man begrense ytelsen/effekten til det nivået man trenger/vil ha.

Når ARM CortexA15 har ca 40% større ytelse enn A9 og i tillegg produseres på 28nm istedet for 40nm prosess så får man samme effektforbruk A15 på 2GHz som for 1.5GHz A9. Dvs. 87% mere ytelse for samme effekt, men alternativt kan man klokke den på 1.07GHz og få samme ytelse på 54% av effekten (for bare prosessorkjernen, det er mye annet som trekker effekt også).

Lenke til kommentar
Godt fokuset er på ytelse per watt. Vi trenger mobiler som varer lengre.
I så fall burde fokuset vært på watt, ikke ytelse per watt. For eksempel hadde det hjulpet lite på batteritiden dersom ytelse per watt hadde doblet seg samtidig som antall watt hadde doblet seg. Det hadde betydd fire ganger så høy ytelse, men halvert batteritid.

Poenget er at prosessoren går i dvalemodus så fort den er ferdig med oppgavene sine, og da er strømtrekket neglisjerbart i forhold til når den kjører.

Gitt at begge prosessorene gjør de samme oppgavene så vil den prosessoren med bedre ytelse pr/watt totalt sett bruke mindre energi.

Endret av ovrebekk
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...