Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Undervisningsvideoer for matte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Veldig bra tiltak! Skulle man hatt det optimalt kunne man hatt spilllignende funksjoenr hvor man kunne få forsøkt å løse oppgavene selv og så fått kommentarer på hva man gjorde feil. Det ligger også en lignende tjeneste på søkemotoren http://www.wolframalpha.com/ hvor man kan legge inn oppgaver og få vist utregningen.

Lenke til kommentar

Enormt bra !

 

En veldig bra måte å bruke slike videoer på, det er jo å starte opp med å spille litt til man ser hva problemstillingen går ut på, og så forsøker man å løse på egen hånd. Når man så står fast så kan man spille litt videre på videoen til man får noen videre hint ..

 

Man kan neppe lære noen matematikk uten trening og egeninnsats, og med et slikt videoopplegg, så kan man få til det. Man løser først oppgavene med "videohjelp" og etter hvert så får man det til på egen hånd.

 

Er det lov å spørre om hva slags "recorder", "intelligent tavle", eller hva det er som er brukt for å lage videoene ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takk for positiv respons!

 

For å svare på spørsmål og tiltale:

 

@Ankh; ja, jeg har også vært flittig å bruke Wolfram Alpha i egen utdanning. Jeg har også kontaktet Stephen Wolfram og blitt oppfordret til å bruke deres ressurser i videoer. Dette kan være veldig bra for å visualisere funksjoner grafisk, for eksempel, men jeg har ikke implementert dette ennå.

 

@arne22; å løse oppgaver selv er alfa og omega. Jeg har selv lært mye av å lage disse videoene. Man lærer det på et dypere nivå når man blir påtvunget å iterere tankeprosessen høylytt. Det anbefales! Og det anbefales selvsagt også å gjøre oppgavene selv først, og sjekke løsningsforslag etterpå. Det føles også så mye bedre når man har gjort det på egen hånd. Kanskje man også oppdager flere forskjellige måter å gjøre samme jobben på.

 

Og ja, det er selvsagt lov å spørre! Jeg bruker en Wacom Bamboo Fun Pen & Touch. Et litt trasig navn, men produktet er verd det. Jeg bruker Camtasia for å gjøre opptak av skjermbildet, og tegneprogrammet er SmoothDraw. Det er en slags Paint, men den samarbeider med tegnebrettet i forhold til trykksensitivitet, så linjene varierer i styrke avhengig av hvor hardt jeg presser med penna. Dette gjør skrifta vesentlig penere.

 

@banansplitt opphøyd i TM; min bakgrunn er svært beskjeden, og i stor grad basert på genuin interesse for matematikk. Jeg var aldri den skoleflinke eleven på grunnskolen og VGS (elektro). Jeg jobba i Forsvaret i 4 år etter VGS, og avbrøt den karrieren til fordel for utdanning. Gikk Forkurs for Ingeniørfag forrige skoleår, og det var der jeg fikk interessen for matematikk. Hadde kanskje litt mer disiplin etter militær ansettelse, så jeg gjorde det forholdsvis bra i matte og fysikk, som er de fagene jeg interesserer meg for. Går nå Dataingeniør ved HiST.

 

Så som sagt, min matte-utdannelse er svært beskjeden, og mer drevet av interesse enn formell undervisning.

 

Jeg er veldig streng på at jeg ikke lager videoer med mindre jeg føler at jeg virkelig kan stoffet. For som Einstein sa, så kan man ikke stoffet godt nok hvis man ikke får til å forklare det enkelt. Og en av mine favoritt-sitater:

 

"Any fool can know. The point is to understand."

 

Med dette så kan folk velge selv om de ønsker å benytte seg av ressursene jeg lager. Jeg prøver tross alt ikke å selge noen ting. Alt er gratis :)

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var mye arbeid må jeg si! To veldig gode poeng ved det du har gjort:

 

1) du er veldig flink i matematikk OG til å forklare på en god/enkel måte.

2) du har veldig mange temaer og dekker mye elementært

 

Presentasjonsformen er brukbar, ser du gjør slik de har det på Khan Academy. Selv foretrekker jeg det slik Patrick JMT gjør det, da er det whiteboard og tusj. Når han skal ha nytt ark visker han ut det gamle. Eller så skriver han på a4.

 

Et lite tips som jeg selv har erfart når jeg har sett lignende videoer er at det beste er å starte med den type oppgave skrevet på skjermen fra første sekund. La oss si du skal forklare integrasjon. Skriv ned stykket du skal integrere med en gang. For hvis jeg trenger hjelp med et spesielt tema/stykke så vil jeg surfe igjennom en del videoer før jeg finner det som passer. Hvis oppgaven står skrevet først slipper man å spole så mye for å se om man har funnet riktig video.

 

Jeg kunne gjerne ønske å sett videoer for høyere matte som Matte1, 2, 3 og 4. Også statistikk.

Endret av Griffar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig gode poeng, Griffar. I de fleste tilfeller, der en video er ren oppgaveløsing, så står oppgaven på skjermen fra første sekund. Det vises for eksempel i de videoene hvor jeg gjennomgår eksamensoppgaver.

 

Når jeg gjennomgår konsepter, så liker jeg det å "starte med blanke ark", og både bokstavelig og billedlig fylle arket med kunnskap. Det gir den følelsen av å starte fra begynnelsen, og ikke ta gammel kunnskap for gitt.

 

Når det gjelder hvilke emner jeg dekker, så er det basert på en mengde spørsmål.

1. Hva slags videoer virker populære? Hva etterspørres?

2. Hvilken kunnskap tar jeg for gitt i de videoene jeg har?

3. Hvilke emner vet jeg folk snubler på i skolegang?

4. Kan jeg eget pensum godt nok til å utfordre meg selv til å lage videoer av det?

 

Svarene:

1. Det første jeg observerte var at ordet "derivasjon" i tittelen virket å tiltrekke seg oppmerksomhet. Noen av de første videoene jeg laget var eksamenssett fra R1 og Forkurs. Hver gang derivasjon var tema, så fikk de videoene flere treff enn alt annet. Derfor satset jeg på å lage videoer hvor jeg gjennomgår derivasjon fra grunn av.

 

Jeg ser fortsatt etter slike trender, og jobber ut fra det.

 

2. Jeg sitter ikke og forklarer grunnleggende aritmetikk som addisjon og subtraksjon hver gang det dukker opp. Noe må man ta for gitt, ellers blir hver video veldig kjedelig og lang. Men jeg noterer at jeg har tatt noe for gitt, og det jeg har tatt for gitt, går inn på lista over ting jeg skal dekke.

 

Eksempelvis når jeg forklarer derivasjon fra bunnen av, så tar jeg utgangspunkt i at studenten kan om likningen til en rett linje. Derivasjon er bare en videreutvikling av det konseptet, kombinert med enkel grenseverdi-regning. Og nå har jeg kommet til det punktet hvor rette linjer er neste kapittel i Forkurs-spillelista, og grenseverdier kommer også etterhvert i den lista. Sånn sett så dekker jeg sporene mine ganske greit.

 

3. Dette er mer spekulasjon, og "trial and error". Men jeg har dekt så mange forskjellige emner nå, at jeg kan se hva folk er ute etter, og jobbe etter det.

 

4. Jeg jobber for tiden hardt med Lineær Algebra-lista. Jeg har dette faget selv på skolen for tiden, og jeg lærer stoffet titalls ganger bedre når jeg jobber med det på en sånn måte som jeg gjør når jeg skal lage videoer av det. På den måten håper jeg å forbedre egen karakter i faget, og samtidig bidra til at medelever og neste års kull kan dra nytte av det.

 

 

 

Selv liker jeg også PatrickJMT, men foretrekker selv den hel-digitale måten. Den sorte bakgrunnen merka jeg selv er veldig lett på øynene, og fargene er litt mer estetisk tilfredsstillende. Dette er dog personlig preferanse, og jeg ser helt klart fordeler med begge. Jeg har selv også brukt PJMT sine videoer, men når jeg bestemte meg for å lage videoer selv, så var det Khan Academy sin form-faktor som lokket best.

 

Angående Matte 1, 2, 3, 4 og statistikk så er alt dette ting jeg har stoooor lyst til å gjennomgå, og kommer sannsynligvis også til å gjøre det, men jeg har mange spillelister jeg jobber med, og jeg krever av meg selv at jeg kan stoffet ganske godt også, før jeg underviser det. Jeg har i tillegg ikke hatt noen av disse kursene du nevner, så jeg kommer også til å måtte bruke mye tid på å lære stoffet selv. Dette er dog noe jeg har VELDIG lyst til å gjøre, fordi jeg liker følelsen av selv-læring, og det er derfor jeg kan garantere at jeg kommer til å gjøre det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du burde vurdere å bli matematikklektor eller lignende på videregående eller høyere. Du har jo en enorm vilje og evne til å lære bort.

 

Det lureste du har gjort er nok å fokusere på det nivået fordi du har videoene på norsk. Da jeg gikk på videregående hadde jeg nok ikke likt å se slike på engelsk. Men når man fortsetter med matematikk så brytes denne språkbarrieren ned, ikke minst fordi lærebøkene er på engelsk. Å konkurrere på internasjonalt plan ville kanskje ikke gjort at du hadde kommet så langt siden konkurransen er så stor, men på nasjonalt plan er du helt klart konge. Rart ikke flere matematikklærere gjør slikt. Antagelig fordi de ikke får betalt for det.

 

Når jeg søker etter videoer for hjelp så ønsker jeg å finne et størst mulig utvalg. At du har det på youtube er derfor kjempebra. Jeg skal anbefale dette til lillebroren min, han går på videregående nå.

 

Å jobbe med matte på en presentasjonsmåte høres veldig smart ut ja.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Ja, for å utdype litt om hvordan jeg kom igang, så ble jeg bare veldig inspirert av KhanAcademy-videoene, og jeg liker ikke å sløse inspirasjon.

 

Litt av viljen kom fordi jeg anbefalte Khan Academy til medelever, men de nevnte nøyaktig det du nevner; språkbarrieren. Det å følge med på matten, samtidig som man må oversette engelsk var et problem for mange. Ergo; mattevideoer.net.

 

Jeg kan se for meg å bli lektor dersom jeg kan la elever bruke videoer som "lekse", og fokusere på oppgaveløsing på skolen, når de er blant medelever og lærere. På den måten får læreren brukt mer tid til å sitte sammen med elevene og hjelpe dem der hver enkelt står fast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra men har en kommentar til videoen Brøkregning 1.

 

Når du ganger med 2 tegner du tre nye deler og skraverer 2 av dem, det kan jo egentlig også tolkes som man har 4/6 og ikke 4/3.

 

Kan nok virke litt forvirrende for de som faktisk ikke kan dette når de setter seg ned og skal lære seg dette.

 

Ellers var dette ett knallbra konsept og meget bra utført....

Lenke til kommentar

Veldig bra men har en kommentar til videoen Brøkregning 1.

 

Når du ganger med 2 tegner du tre nye deler og skraverer 2 av dem, det kan jo egentlig også tolkes som man har 4/6 og ikke 4/3.

 

Kan nok virke litt forvirrende for de som faktisk ikke kan dette når de setter seg ned og skal lære seg dette.

 

Ellers var dette ett knallbra konsept og meget bra utført....

 

Det kunne kanskje vært bedre med sirkeldiagram, men så er det ikke KUN det grafiske om utgjør leksjonen. Jeg sier jo underveis hva illustrasjonene betyr.

 

Men gyldig poeng, none-the-less. ;)

Lenke til kommentar

Fantastisk! Ble nektet å ta forkursmatten på påbygg nå og tenkte faktisk å ta noe som privatist. (T-matten er jo såre enkel..)

 

Helt supert å kunne få hjelp fra sånne vidoer. Og så flink du er til å forklare! :)

 

Er virkelig imponert her nå!

Lenke til kommentar

Fantastisk! Ble nektet å ta forkursmatten på påbygg nå og tenkte faktisk å ta noe som privatist. (T-matten er jo såre enkel..)

 

Helt supert å kunne få hjelp fra sånne vidoer. Og så flink du er til å forklare! :)

 

Er virkelig imponert her nå!

 

Ja, T-matten virker som et slags intro-kurs til VGS-matte, men det er jo helt klart viktig. Det er fint å ta T-matte hvis man ikke allerede har hatt en del matte på VGS-nivå.

 

Takk for tilbakemeldinga! Godt å høre at videoene faller i smak :)

Lenke til kommentar

Har laget en liten "reklame" på min "hobbyside" for elektrofaget. Håper at det kommer over noe trafikk.

 

Ellers: Forsøkte å lage noen slike videoforelesninger ved hjelp av en liten Aiptek "skriveplate", men det var temmelig misslykket. (Dvs forholdvis uleselig.)

 

Hvis dette skal kunne fungere, hvor kostbar "Bamboo" er det man skal opp i ? Jeg ser at Komplett både har en liten modell til ca 700 Kr og en middels til 1700 Kr. Link.

 

Er det noen av disse som man kan satse på hvis man skal skal forsøke å få til video ?

(Ikke matte men elektrofag, selvfølgelig.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har laget en liten "reklame" på min "hobbyside" for elektrofaget. Håper at det kommer over noe trafikk.

 

Ellers: Forsøkte å lage noen slike videoforelesninger ved hjelp av en liten Aiptek "skriveplate", men det var temmelig misslykket. (Dvs forholdvis uleselig.)

 

Hvis dette skal kunne fungere, hvor kostbar "Bamboo" er det man skal opp i ? Jeg ser at Komplett både har en liten modell til ca 700 Kr og en middels til 1700 Kr. Link.

 

Er det noen av disse som man kan satse på hvis man skal skal forsøke å få til video ?

(Ikke matte men elektrofag, selvfølgelig.)

 

Du kan egentlig stole på Wacom-tablets generelt. Jeg kjøpte et til 1000kr-ish, og det gjør jobben godt nok. Hvis du setter på 720p på en av videoene, så får du et inntrykk av hvordan det blir.

 

 

Tusen takk! Har aldri vært god med ligninger og x osv. Så ca 3 minutter av en av vidoeene. Du forklarer utrolig bra! Skal se på mere imorgen. :)

 

Godt å høre at videoene faller i smak. :) Likninger er en utrolig viktig del av matematikk, så det er noe som burde læres dypt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...