Gå til innhold

Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En flott søndagsartikkel!

 

Jeg tok meg til og med en lesepause for å slenge, NWN, Fallout I + II, Planescape: Torment, og BG II i handlekurven hos GOG.

 

Forhåpentligvis kan de nye stuntene gi muligheter for "skikkelige" rollespill igjen, selv om rollespill av nyere dato også har gitt meg underholdning, men gjerne også skuffelser.

 

Dragon Age: Origins er et eksempel hvor historien og verden var tiltalende, men å spille mage var rett og slett uhorvelig kjedelig. Hvilken mage med respekt for seg selv kan få spells?

 

Sorc'en min kunne flere på lvl 3 i NWN for rakkern!

 

 

-Deluze

  • Liker 2
Lenke til kommentar

God helglesning, denne.

 

Jeg tok meg til og med en lesepause for å slenge, NWN, Fallout I + II, Planescape: Torment, og BG II i handlekurven hos GOG.

Makan til luksusutvalg! Nesten så jeg må dra frem en av dem igjen snart.

 

Har jo Arcanum på gang nå da. Ikka halvgæern erstatning akkurat.

Lenke til kommentar

Virkelig luksus det ja! Og derfor er jeg ikke veldig plaget av den utviklingen rollespill har hatt, for uansett hva som skjer fremover er det en rekke spill som har akkurat det jeg ønsker (og f. eks. NWN tar nesten aldri slutt med tanke på antall klasser og muligheter).

 

Arcanum så spennende ut, men ble kun notert for fremtidig kjøp denne gangen.

 

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel! Du verden som jeg savner disse spillene.

 

Litt rart at det ikke finnes et marked noe sted akkurat nå for rollespill. Eventyrspill av den tradisjonelle typen er jo fremdeles veldig stort i Tyskland.

 

Age of Decadence må nevnes som spillet som kan redde rollespillene. Håper virkelig det kommer ut i år. Et kickstarterprosjekt fra Obsidian hadde også vært helt fantastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra artikkel! Du verden som jeg savner disse spillene.

 

Litt rart at det ikke finnes et marked noe sted akkurat nå for rollespill. Eventyrspill av den tradisjonelle typen er jo fremdeles veldig stort i Tyskland.

 

Age of Decadence må nevnes som spillet som kan redde rollespillene. Håper virkelig det kommer ut i år. Et kickstarterprosjekt fra Obsidian hadde også vært helt fantastisk.

 

Tusen takk for det!Jeg vet at tradisjonelle rollespill er ekstremt populære i Russland, men spillmarkedet der borte sliter jo med mye piratkopiering og lite intern utvikling med nevneverdige budsjetter. The Age of Decadence ser definitivt veldig spennende ut, så det skal bli gøy å se hvordan ting utvikler seg fremover.

 

AvidGamer: Jeg tar veldig gjerne imot tips til store rollespill med omfattende dialogtrær og fokus på betydningsfulle personlige valg fra senere tid om det er noe jeg har gått glipp av. Det er vanskelig å få oversikt på alt :)

Endret av Odesseiron
  • Liker 2
Lenke til kommentar

rpg sjangeren døde vel ikke, bare evolvert til den formen den har i dag.

 

vår generasjon er vant til å tenke på isometriske og ofte turbaserte rpg og for oss er de det "ekte" rpg. Derimot de mere oldschool pen&paper spillere ser på isometriske rpg spill som en svært begrensende tabletop og er dermed ikke kan kalles ekte rpg for dem.

 

 

Spørsmålet er: skal rpg fokusere mere på stats til personen i spillet, skal den fokusere mere på interaksjonen med npc, skal den fokusere på valgfriheten?

 

"RPG" er en veldig brei oppfatning og jeg er sikker på at det var debatter for hvordan den skulle være lenge før de første pc spill ble laget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet noen om spill som (Mount and blade, Warband)

(Monster hunter)

(the sims 2)

(breath of fire 3-4)

(japansk fantasi og religion)

(Mat spill)

(Dev Team iphone) ,

 

Taktiske spill, mindre action og mere fokus på og opgradere og ha stor her,

 

Jeg finner ikke spill hvor man bygger opp ting og så angriper, eller trenger ikke vere krig, bare noe med simulator eller RPG

 

Det beste jeg har funnet dette året er Mount and Blade Warband, men det klikker på steam så kan ikke fortsette

 

Spillene trenger ikke ha sammenheng

Lenke til kommentar

Japanske rollespill er ikke rollespill.

 

Heh, det mest geniale er at siden artikkelen er merket som "kommentar", så kan skribenten være mye mere subjektiv enn ellers.

 

Jeg er selv av lignende mening, det er et semantikkproblem, siden jrpg passer mye bedre i adventure sjangeren med rpg elementer i karakteroppbygging.

 

For de som liker jrpg, så spiller det sikkert liten rolle hva sjanger det blir oppfunnet for den.

Lenke til kommentar

Men la det altså være sagt at artikkelen aldeles ikke handler om kvaliteten på rollespill i 2012, jeg er veldig fornøyd med det som har kommet de siste årene og årets utgivelser ser fryktelig robuste ut. Dette handler simpelthen om utviklingen til vestlige rollespill og hvilke prioriterer sjangeren har til dags dato. Japanske rollespill har tradisjonelt sett ikke hatt fokus på betydningsfulle valg, store dialogtrær eler tunge konsekvenser - derfor er de ikke relevante for denne problemstillingen.

Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel! Enig i det meste som står her også. Selv spiller jeg mye japanske rollerspill (JRPGS) og de har også forandret seg veldig med tiden. Både på godt og vondt. Final Fantasy 13 er og forblir det største spill-nedsiget i livet mitt. aha, og når det gjelder "falske" valg må vel persona 3 og 4 stå frem som de beste eksemplene. I løpet av historien spiller det egentlig ingen rolle hva du sier i hvilken situasjon. (Ikke missforstå, jeg kjøper en VITA bare for P4 remaken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...