Gå til innhold

Guide: Ikke kast din gamle PC!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kaster jo selvfølgelig ikke PCer med en gang, sturer de under senga eller inni et skap, og der blir de noen år før jeg tar til fornuft og kaster litt etterhvert :) Har heldigvis tatt vare på mye hardware, og det har kommet til gode flere ganger, brukte et 8 år gammelt skjermkort i et par mnd nå pga. mitt 3 år gamle døde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg heiv en gammel P3 og en P4 på el-returen i fjor, men for å si det som det er, så hadde jeg ikke plass til dem, og ingen jeg spurte ville ha dem. Jeg har fortsatt 3 komplette maskiner, pluss nok deler til enda en, men jeg orker ikke å sitte rundt med en masse maskiner, hehe. Har ikke tid til å bruke alle sammen, det holder med to pluss en reserve.

Lenke til kommentar

Jeg heiv en gammel P3 og en P4 på el-returen i fjor, men for å si det som det er, så hadde jeg ikke plass til dem, og ingen jeg spurte ville ha dem. Jeg har fortsatt 3 komplette maskiner, pluss nok deler til enda en, men jeg orker ikke å sitte rundt med en masse maskiner, hehe. Har ikke tid til å bruke alle sammen, det holder med to pluss en reserve.

 

Bor du i Bergen så kan jeg komme og hente de jeg.

Lenke til kommentar

Vell, her i huset kommer maskinvaren inn og forlater i utslitt og ødelagt tilstand.

Med andre ord, maskinene går nedover brukskjeden og kastes ikke, de får nytt liv og ny rolle.

Og ved døden blir de skrotet om de ikke kan fikses (Ødelagte kondensatorer på ett hovedkort) og det er mange roller de brukes som.

Nr 1 som stadig vokser og som har behov er servere, har flere oppgaver enn maskinvare akkurat nå så mange planer står på "hold"

 

Siste runde på skalaen er noe som stadig vokser også er behovet for retro maskiner.

Har en socket A maskin for bruk med Win 98 som surrer og går, og kompisene kaller det for "Twink PCen" :D siden den er bygget med det beste av maskinvare som er å oppdrive for å kjøre eldre spill til Win 98.

Grunnen til at denne rollen vokser er at Microsoft stripper en masse kode som eldre men som jeg kaller relevante spill idag bruker, i tillegg til at de går berserk når de ser mer enn 1-2Gb RAM (Juiced nekter å starte, Flashpoint krasjer mens den sutrer over at den ikke har nok RAM, og rapporterer mengden som ett negativt tall.)

Så med andre ord, så må flere maskiner bygges for dette "behovet".

Lenke til kommentar

Min "pensjonerte" HP laptop fikk nytt liv etter minne og SSD oppgradering. Nå fungerer den som HTPC.

 

Har X antall stasjonære maskiner stuet vekk også. Har funnet nytt liv til 3 maskiner den siste tiden. Her i gården står gjenbruk høyt.

 

Min stasjonære er forøvrig en Elretur maskin den også. En dame leverte inn sin HP da hun var møkk lei alle "problemene" hun hadde med den og hadde kjøpt seg ny.

 

Viste seg at den maskinen hadde en Intel Core 2 Quad Q9300, Bluray brenner og diverse annet snaks.

 

Pelte alt ut av det ekle HP kabinettet og inn i mitt eget kabinett. En liten bios oppdatering parret med god ram, grafikk kort og PSU var alt som skulle til for å gi den et nytt liv. Fungerer som gull

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Ville gitt "en arm og en fot" for et godt gammeldags mekanisk keyboard... Bruker et IBM SK-8811 nå, eneste dumme er at de har bomma på plassering av Home, End, osv. Men det er det eneste jeg har fått tak i så langt.

 

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRwMaA4rkaWiXTL3bSCaIby2S2MVIyY-oSfA5vyeKmY8qZKL5X96oLG88Hctw

eneste keyboard jeg har brukt de siste 12 årene, har ødelagt 2 stk og håper det siste holder evig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...