Gå til innhold

Superduper superzoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
X-S1 har dessuten bra med knapper for direkte tilgang til viktige funksjoner og er helt klart rettet mot fotoentusiaster.
X-S1 er forventet leveringsklart i april 2012 med veiledende pris på 6500 kroner.

 

Imponerende spesifikasjoner men å si at dette kamera er rettet mot oss som har tatt fotograferingen opp et par hakk vet jeg ikke om blir det riktige å si.

 

Størrelsen og pris ligger i samme segment som et speilrefleks, men det gjør sikkert ikke objektivet og sensoren på kvalitet, men det hadde vært moro og fått en sammenligning opp mot Tamron 18-270 II siden det blir det objektivet som kommer nærmest.

 

En storselger blir det nok uansett om "vi" kjøper det eller ikke :)

Lenke til kommentar
X-S1 har dessuten bra med knapper for direkte tilgang til viktige funksjoner og er helt klart rettet mot fotoentusiaster.

Imponerende spesifikasjoner men å si at dette kamera er rettet mot oss som har tatt fotograferingen opp et par hakk vet jeg ikke om blir det riktige å si.

 

Størrelsen og pris ligger i samme segment som et speilrefleks, men det gjør sikkert ikke objektivet og sensoren på kvalitet, men det hadde vært moro og fått en sammenligning opp mot Tamron 18-270 II siden det blir det objektivet som kommer nærmest.

 

At det blir en storselger er mulig, men prisen er ganske høy for en superzoommodell. Ser forøvrig at det forventes lansert tidligere (fabruar) andre steder, og dpreview har fått spesifiksjoner, vekt under en kilo så det blir litt lettere enn S100 FS.

 

Hva du skal regne som entusiastkamera eller ikke kan diskuteres, men jeg mener at de mest avanserte modellene i sin klasse er rettet mot entusiaster, i hvert fall når vi kommer til avanserte kompakter og oppover. Å være entusiast/ekstra interessert betyr ikke nødvendigvis at man er interessert i/har råd/kan dra på et avansert systemkamera til enhver tid, og heller ikke at høy Iso er superviktig eller at store forstørrelser er målet. Jeg mener Fujifilm X10 er et entusiastkamera, hvorfor skulle ikke X-S1 være det? Sensor og elektronikk er omtrent det samme, hovedforskjellen er mer zoom og selvsagt størrelse og X-S1 er selvsagt rettet mot et annet bruksområde.

 

Jeg har ikke testet X-S1 mot noe som helst, men jeg har sammnelignet Tamrons 18-270 (første versjon) mot en rekke superzoommodeller det siste halvannet året. Generelt klarer ikke 18-270 på 7D (vel 400mm ekvivalent) å konkurrere på "rekkevidde" på full tele med de kraftigste superzoomene under ideelle forhold. Jo høyere Iso må opp desto mindre blir imidlertid forskjellen, og dårlig kontrast håndteres også bedre av speilrefleksen.

Lenke til kommentar

Et friskt pust i lageret til Fujifilm!

 

Tror som Trondster sier at målgruppen for dette kameraet er de som ønsker et kamera til alt, men som samtidig ønsker noe mer enn et kompaktkamera. For de som ikke bruker annet enn kitobjektivet og som skal ha et objektiv til alt er nok denne midt i blinken

 

Nå skal det avslutnigsvis sies at det man tydelig ser at dette ikke er et speilrelfeks kamera om en studerer bilder som er tatt med kamera. Men i tomrommet kompaktkamera og dslr har denne nok sin plass :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
Imponerende spesifikasjoner men å si at dette kamera er rettet mot oss som har tatt fotograferingen opp et par hakk vet jeg ikke om blir det riktige å si.

 

Å, jeg vet ikke det. Etter at jeg spanderte E-3 m/12-60, 35 samt 70-300 synes jeg faktisk at dette er en smule tungt å dra på ved turer i skog og mark, ferie o.l. Det blir brukt en del "stasjonært", dvs. f.eks. på hytta til dyr, fugler og annet pent på besøk, men jeg orker som sagt ikek dra på 1.5 Kg hus/glass + 70-300 på skuldra overalt. Da blir det heller å sette på 70-300 og ha det skuddklart i hånda på tur, samt LX5 i lomma til landskap. Men jeg vurderer å dra frem gode gamle 05-modell FZ30 ultrazoomen til like turer. Det var ganske så fleksibelt med alt-i-ett, lyssterkt glass og manuelle ringer som på SLR'ene, samt en brøkdel av vekten. Det tok slett ikke dårlige bilder det heller, tross alderen.

Så når både HS20 og dette nye har kommet ser jeg jo at det har skjedd litt teknisk siden '05, både skjerm, søker og annet, og da kan det godt bli fristende med et nyere ultrazoom som supplement til speilrefleksen. Jeg er iallfall ikke kommet opp på nivået der kun SLR gjelder...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Noe å anbefale for de som bare skal ha en 18-200 på speilrefleksen sin og uansett aldri vil komme til å bytte optikk...

 

Med andre ord noe å anbefale halvparten av de som kjøper speilrefleks.

Lenke til kommentar

Men - dette er første superzoomen jeg hjertelig vil anbefale. For en som vil ha fleksibilitet, men samtidig vil ha både bildekvalitet og lang rekkevidde - så ser dette ut til å være til de grader midt i blinken.

 

Er spent på Fujis kommende X-kamera med utskiftbar optikk - hittil har i alle fall X-serien vært en höjdare.. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...