Gå til innhold

Til himmels med Telio og Call Norwegian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en uting!

 

Jeg flyr ganske mye i jobben og kommer nok bevist til å styre unna Norwegian nå. Jeg er egentlig veldig fornøyd med slik ting er i dag, at flyet er en "mobil-fri" sone. Wi-Fi er greit, fordi det blir det ikke noe støy av. Er allerede irriterende nok med tullinger som skriker i telefonen på toget/bussen.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1320238651' post='18528042']

Dette er en uting!

 

Jeg flyr ganske mye i jobben og kommer nok bevist til å styre unna Norwegian nå. Jeg er egentlig veldig fornøyd med slik ting er i dag, at flyet er en "mobil-fri" sone. Wi-Fi er greit, fordi det blir det ikke noe støy av. Er allerede irriterende nok med tullinger som skriker i telefonen på toget/bussen.

 

Jeg reiser mye selv, og må si jeg merker minimalt til problemet med at folk gauler i telefonen, på fly er det så mye bakgrunnstøy uansett. I tillegg framstår regelen som tåpelig, og noe som får meg til å miste respekt for flyselskapenes sikkerhetsregler. Når det er sagt så er nett en god del viktigere å ha enn telefoni i seg selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men på Norwegians flyvninger med Wi-Fi ombord kan man vel bare bruke Skype e.l.?

Har ikke testet på Norwegian, men Lufthansa, American Airlines, Continental og United blokerer iallefall VoIP applikasjoner.

 

Løsningen SAS jobber med å installere blokkerer også VoIP, kan selvsagt komme rundt dette med VPN men da begynner det å bli tungvindt og komplisert.

 

I tillegg framstår regelen som tåpelig, og noe som får meg til å miste respekt for flyselskapenes sikkerhetsregler.

Hvilken regel tenker du på mobilbruk på flyet?

Det har minst like mye med operatørene nede på bakken å gjøre.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1320282534' post='18531669']

Men på Norwegians flyvninger med Wi-Fi ombord kan man vel bare bruke Skype e.l.?

Har ikke testet på Norwegian, men Lufthansa, American Airlines, Continental og United blokerer iallefall VoIP applikasjoner.

 

Løsningen SAS jobber med å installere blokkerer også VoIP, kan selvsagt komme rundt dette med VPN men da begynner det å bli tungvindt og komplisert.

 

I tillegg framstår regelen som tåpelig, og noe som får meg til å miste respekt for flyselskapenes sikkerhetsregler.

Hvilken regel tenker du på mobilbruk på flyet?

Det har minst like mye med operatørene nede på bakken å gjøre.

 

Jeg tenker på maset med å slå av mobilen på fly. Den har i liten grad med operatørene å bakken å gjøre, det er bare en unnskyldning man har slengt på i ettertid når det viser seg at det selvfølgelig ikke har noe å si.

 

AtW

 

AtW

Lenke til kommentar

syns wifi holder i massevis, blir vel mye støy i mobilmikrofonen?

 

Hei! De nye flyene til Norwegian er såpass støysvake at du kan føre en mobilsamtale uten å måtte rope. Vi førte samtale over Skype med video fra iPhone i fly til PC på bakken uten å bruke headsett. Det gikk faktisk greit, men særlig privat blir det ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker på maset med å slå av mobilen på fly. Den har i liten grad med operatørene å bakken å gjøre, det er bare en unnskyldning man har slengt på i ettertid når det viser seg at det selvfølgelig ikke har noe å si.

 

AtW

 

AtW

Hei!

 

Du må fremdeles skru av mobilen helt ved avgang og landing. I lufta skal telefonens mobilsender (GSM/3G) være deaktivert, mens du kan bruke Wi-Fi. GSM skal visst nok under tilstrekkelig mange uheldige omstendigheter kunne forstyrre navigasjonssystemene ombord.

 

Espen Irwing Swang

Endret av mobilen.no
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker på maset med å slå av mobilen på fly. Den har i liten grad med operatørene å bakken å gjøre, det er bare en unnskyldning man har slengt på i ettertid når det viser seg at det selvfølgelig ikke har noe å si.

 

AtW

 

AtW

Hei!

 

Du må fremdeles skru av mobilen helt ved avgang og landing. I lufta skal telefonens mobilsender (GSM/3G) være deaktivert, mens du kan bruke Wi-Fi. GSM skal visst nok under tilstrekkelig mange uheldige omstendigheter kunne forstyrre navigasjonssystemene ombord.

 

Espen Irwing Swang

 

Ja, det vet jeg, og jeg mener fortsatt det er en dustete regel, det sier seg litt selv, om det virkelig var ett sikkerhetsproblem, hvorfor stoler man på at 300 idioter husker å gjøre som de skal? Det vil uunngåelig være noen som glemmer det. (forøvrig nøyer de seg ikke med bare med telefoner under letting og landing)

 

Atw

Lenke til kommentar

Var ikke dette på mythbusters? Og myten om at gsm sendere forstyrrer flysystemene ble busted såvidt jeg husker.

 

Skulle akkurat til å skrive det. Jeg tror dette var på mythbusters, men er mulig det var på et annet program. Men jeg mener det er kun GSM på 450 mhz(eller var det 900 mhz?) som forstyrrer instrumentene, dvs ikke de nye standardene som EDGE og UMTS.

Lenke til kommentar

syns wifi holder i massevis, blir vel mye støy i mobilmikrofonen?

 

Hei! De nye flyene til Norwegian er såpass støysvake at du kan føre en mobilsamtale uten å måtte rope. Vi førte samtale over Skype med video fra iPhone i fly til PC på bakken uten å bruke headsett. Det gikk faktisk greit, men særlig privat blir det ikke.

 

Nu er vel ikke de nyeste flyene noe mere støysvake enn de andre 737-800 som norwegian eller for den saks skyld sas har. Etter mine egne erfaringer så er det vel heller mere støy i 737, enn andre flytyper i samme størrelse, ect md-80, md-90, airbus 321.

 

rubme

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker på maset med å slå av mobilen på fly. Den har i liten grad med operatørene å bakken å gjøre, det er bare en unnskyldning man har slengt på i ettertid når det viser seg at det selvfølgelig ikke har noe å si.

 

AtW

 

AtW

Hei!

 

Du må fremdeles skru av mobilen helt ved avgang og landing. I lufta skal telefonens mobilsender (GSM/3G) være deaktivert, mens du kan bruke Wi-Fi. GSM skal visst nok under tilstrekkelig mange uheldige omstendigheter kunne forstyrre navigasjonssystemene ombord.

 

Espen Irwing Swang

 

Ja, det vet jeg, og jeg mener fortsatt det er en dustete regel, det sier seg litt selv, om det virkelig var ett sikkerhetsproblem, hvorfor stoler man på at 300 idioter husker å gjøre som de skal? Det vil uunngåelig være noen som glemmer det. (forøvrig nøyer de seg ikke med bare med telefoner under letting og landing)

 

Atw

 

 

Grunnen til at mobilen skal være avslått ved avgang og landing er for at akkurat de 300 idiotene som du kaller de, skal få med seg mest mulig av sikkerhetsdemonstrasjonen slik at de faktisk vet hvor nødutgangene, livvestene, oxygenet ect er lokalisert. Dustete regel eller ei, men oppmerksomheten flyselskapene får fra en mobilfri kabin ved avgang og landing har reddet mange liv opp gjennom åra.

 

rubme

Endret av rubme
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...