Gå til innhold

– Digitalt salg overgår fysisk salg (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig? Jeg har slutta med å kjøpe spill digitalt. Altfor, altfor dyrt. Når nye spill koster 3-400 i butikk og 500 online sier det seg selv hva jeg velger. Når det med minst kostnader er mye, mye dyrere, er det ikke noe jeg ønsker å betale for. Dessuten er det faktisk ganske knotete å f.eks. laste ned alt igjen fra Steam dersom man må formattere. Tar noen dager istedenfor en time...

Lenke til kommentar

Ikke overraskende.

Nå er det på tide utgivere ser at det er der majoriteten av pengene ligger (ihvertfall for PC-spill), slik at vi kan få tjenester som ikke er kundefiendtlige med streng DRM og diverse aktiveringer.

Det er mange spill jeg har latt være å kjøpe (sluttet helt å kjøpe fysisk) pga prisen (og spesielt nå som jeg ser hva 2011 har levert av AAA-titler).

 

At det skal koste nesten dobbelt så mye å fjerne et mellomledd (fysisk butikk) er for meg merkelig.

Lenke til kommentar

Dellers: Fra prisperspektivet skjønner jeg deg men jeg må si jeg kunne ikke vært mer uenig i ditt andre utsagn. Kan ikke skjønne hvorfor man skal laste ned alt igjen hvis man tenker seg litt om på forhånd og legger Steam installasjonen på en annen partisjon/disk enn der operativsystemet ligger. Hvis man gjør det slik så behøver man bare å installere Steam på samme sted som forrige gang (Eventuelt installere steam på OS disk og lage en virtuell mappetilkobling til common mappen som er litt vanskeligere).

 

Får håpe det digitale markedet blir forbedret etterhvert når det gjelder priser (PC). Ser nye aktører på det digitale markedet kommer i ny og ne og det er bare gunstig for oss forbrukere.

 

Antar at konsoller er med i disse tallene og at de dominerer tallene for det fysiske spillsalget ganske greit.

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å handle spill online da STEAM gikk over fra dollar til euro. Det gjorde jo spillene på STEAM svindyre. Noe de fortsatt er. Vet det finnes mange andre plasser å handle spill digitalt på, men man kommer ikke unna at man faktisk sparer penger på å kjøpe spillet i butikk. Så da gjør jeg selvsagt det.

Lenke til kommentar

men man kommer ikke unna at man faktisk sparer penger på å kjøpe spillet i butikk. Så da gjør jeg selvsagt det.

 

Som du sjølv sa - det er mange andre stader enn Steam ein kan kjøpe frå, og dei aller fleste er ganske mykje billegare enn butikk. Me får t.d. D2D-prisar frå UK-avdelinga, så nye spel kan gjerne vere 200-250 kroner.

Lenke til kommentar

Jeg sluttet å handle spill online da STEAM gikk over fra dollar til euro. Det gjorde jo spillene på STEAM svindyre. Noe de fortsatt er. Vet det finnes mange andre plasser å handle spill digitalt på, men man kommer ikke unna at man faktisk sparer penger på å kjøpe spillet i butikk. Så da gjør jeg selvsagt det.

Steam er enda billig om du kjøper på tilbud, f.eks er Portal 2 krazy billig atm. Og hvorfor bruker du ikke andre nettsjapper når du vet at de er billigere?

 

Hilsen Torleif

Endret av Torleif.
Lenke til kommentar

Poenget med Steam er at det er et veldig godt program. Begynner man å kjøpe et her og et der får man ikke alt på ett sted, hvilket er ganske teit. En del spill krever Steam uansett, så det er ganske irriterende at man må holde noen spill utafor. Det optimale for min del ville vært Steam med normale priser, nå blir det enten tom lommebok eller bare rot...

Lenke til kommentar

Atw er inne på et viktig poeng. Så lenge markedsundersøkelser for spill kun ser på salg fra fysiske retail-sjapper vil PC-en komme veldig dårlig ut. Dette skyldes delvis at digital distribusjon for lengst er blitt "pop" på PC-platformen (i motsetning til konsollene), og delvis fordi retail-sjappene over lang tid har redusert hylleplass til PC-titler.

 

De som kjenner til Long tail-prinsippet forstår jo umiddelbart at det er penger å hente for digitale distributører i PC-spill og et bredt utvalg (ikke bare store titler). Spørsmålet er om de store utgiverne for øynene opp for digitalt salg og pc-platformen, eller om de fortsatt ser på fysisk salg som eneste mulige salgskanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...