Gå til innhold

På jakt etter nytt bilderedigeringsprogram?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på jakt etter et program for å bytte hoder... Er dette noe å satse på da? Tar mye familiebilder, og det hender at jeg skulle ønske jeg kunne hente et smilende og ikke blunkende fjes ifra et bilde over i neste i serien.

 

Photoshop virker litt vel voldsomt for meg. For ikke å snakke om svinedyrt.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et program for å bytte hoder... Er dette noe å satse på da? Tar mye familiebilder, og det hender at jeg skulle ønske jeg kunne hente et smilende og ikke blunkende fjes ifra et bilde over i neste i serien.

 

Photoshop virker litt vel voldsomt for meg. For ikke å snakke om svinedyrt.

 

Hva med Photoshop Elements? Veldig mye rimeligere.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et program for å bytte hoder... Er dette noe å satse på da? Tar mye familiebilder, og det hender at jeg skulle ønske jeg kunne hente et smilende og ikke blunkende fjes ifra et bilde over i neste i serien.

 

Photoshop virker litt vel voldsomt for meg. For ikke å snakke om svinedyrt.

 

Du har muligheten til dette i både GIMP og paint.net også, ikke trenger du å betale for de heller :-)

 

Begge er programmer som gir deg muligheten til å jobbe i lag, med de fordeler det gir.

Lenke til kommentar

Er det berre å overføra pengar via VISA, PayPal, etc., eller må ein oppgje summar over NOK200,- til Tollmyndigheitene?

 

Dei får uansett ikkje kontorllert "pakken" når den blir lasta ned frå nettet...

 

 

Jeg mener å tro det er slik at man ikke betaler tollavgifter på programvare.

Lenke til kommentar

Man skal vel etterhvert ha tungen i rett munn når det gjelder hvilke program som er hva.

 

Selv om de fleste redigeringsprogram etterhvert har fått innbygd bibliotek og bibliotekprogram har fått innbygd redigeringsmuligheter så utskiller det seg nok allikevel tre kategorier.

Redigeringsprogrammer (ofte med enkle bibliotek)

Bibliotekprogrammer (ofte med enkle redigeringsmuligheter)

Arbeidsflytprogrammer (kraftig bibliotekfunksjon og relativt kraftige redigeringsfunksjoner)

 

 

ACDSee Pro, Lightroom, etc er arbeidsflytprogrammer. Deres største styrke ligger i bibliotekfunksjonene, men de har samtidig så kraftige og gode redigeringsfunksjoner at man skjeldent har behov for å åpne fotografiet i eksterne redigering/manipuleringsprogram.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd AcdSee versjon 14, men har mistanke om at det er en oppdatering man kan hoppe over. Jeg fant ikke noe i listen som jeg syntes krevde oppdatering, men kanskje jeg tester på likevel.

Det jeg skulle ønske kom var persongjenkjenning tilsvarende som med Picasa og PS Essentials.

Lenke til kommentar
Er det berre å overføra pengar via VISA, PayPal, etc., eller må ein oppgje summar over NOK200,- til Tollmyndigheitene? Dei får uansett ikkje kontorllert "pakken" når den blir lasta ned frå nettet...
Jeg mener å tro det er slik at man ikke betaler tollavgifter på programvare.

Tollfritt ja, men ikke mva-fritt. "Tollgrensa" på 200 kr er egentlig en grense for betaling av mva, ikke toll. Men jeg tror ikke det har vært praktisert mva på nedlastbare produkter før. Så vidt jeg vet skal Sigbjørn Johnsen innføre det snart.

 

PS. Acdsee sluttet jeg med for mange år siden av flere grunner.

1. fordi jeg syntes det ble litt vel bloated.

2. fordi jeg ikke gadd å piratopiere det lengre

3. .. og ikke gadd å betale ..

4. når det var gode og gratis alternativer.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på utviklinga av Acdsee etter ca 2005 så dere må gjerne opplyse meg om hvorfor det skal være verd å betale for Acdsee i stedet for å bruke Faststone, Irfranview eller lignende.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Er det berre å overføra pengar via VISA, PayPal, etc., eller må ein oppgje summar over NOK200,- til Tollmyndigheitene? Dei får uansett ikkje kontorllert "pakken" når den blir lasta ned frå nettet...
Jeg mener å tro det er slik at man ikke betaler tollavgifter på programvare.

Tollfritt ja, men ikke mva-fritt. "Tollgrensa" på 200 kr er egentlig en grense for betaling av mva, ikke toll. Men jeg tror ikke det har vært praktisert mva på nedlastbare produkter før. Så vidt jeg vet skal Sigbjørn Johnsen innføre det snart.

 

PS. Acdsee sluttet jeg med for mange år siden av flere grunner.

1. fordi jeg syntes det ble litt vel bloated.

2. fordi jeg ikke gadd å piratopiere det lengre

3. .. og ikke gadd å betale ..

4. når det var gode og gratis alternativer.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på utviklinga av Acdsee etter ca 2005 så dere må gjerne opplyse meg om hvorfor det skal være verd å betale for Acdsee i stedet for å bruke Faststone, Irfranview eller lignende.

 

Takker for momsopplysningen.

 

Joda, jeg skal fortelle deg hvorfor det er verdt å bruke kjøpeprogrammer istedenfor gratisprogrammer. Eh,,, uh,,, hum,,, jeg er sikker på jeg hadde noen gode argumenter,,, ;-)

 

Vel, argumentene er der, men mange av dem beror på smak/behag og behov, i forhold til det som normalt ligger i forskjellene mellom bibliotekprogram og arbeidsflytprogram.

FastStone er ett suverent bibliotekprogram og jeg anbefaler det ofte til andre, men i forhold til mitt behov er ACDSee Pro enda mer suverent og vel verdt pengene. Inngangsbilletten kan virke stiv, men som registrert Pro4 bruker fikk jeg 85% avslag på Pro5.

ACDSee hadde, som de fleste brukere oppdaget, ett par "uheldige" utgaver men nå er de på virkelig godt spor igjen.

 

En tips til de som knipser raw: Huk bort "use embedded jpg", da genereres riktig visning av filene og man slipper "forandringen" når filen åpnes i redigeringsmodus/program.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med på utviklinga av Acdsee etter ca 2005 så dere må gjerne opplyse meg om hvorfor det skal være verd å betale for Acdsee i stedet for å bruke Faststone, Irfranview eller lignende.

Du tar tydeligvis for få bilder, eller så gjør du lite med bildene ut fra kamera ;)

 

De viktigste grunnene til at jeg bruker et program som ACDsee Pro er:

 


  •  
  • Katalogfunksjonen som lar meg finne bilder med felles egenskaper på tvers av mappene de ligger i.
  • Mange muligheter for tagging og gruppering av bilder (på tvers av mappene de ligger i).
  • RAW modul for å hente ut det best i RAW filene mine
     

 

ACDsee har også en del editeringsmuligheter - men jeg liker egentlig bedre å bruke PS Elements editoren - tror det har med at brukergrensesnitttet er task-orientert istedet for at alle verktøyene er tigjengelig fra menyer og verktøykasse.

 

RAW editoren har en del features som jeg liker - f.eks. Lightning modulen som kan brukes som en lettvekts-HDR, eller en finjustert highlight recovery/fill light. Rettting av horisonten er løst bedre enn en del andre program jeg kjenner.

 

Det eneste jeg savner i RAW delen, er modul for "kunstneriske" effekter som vignettering* og sort/hvit konvertering - dette må jeg over i editeringsdelen for å få til.

 

Utskrifter har jeg ikke prøvd enda; den delen var ubrukelig i v3.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...