Gå til innhold

Er 1RM i knebøy skadelig?


InToRv

Anbefalte innlegg

Kjører nå 60kg 4x10, skal opp på 62.5 neste trening. Har ikke testa 1RM..

 

Du kan drite langt i 1RM på squats, du kommer til å ødelegge deg selv, samtidig som du da fucker resten av dagen (Ettersom du ikke klarer å løfte noe særlig mer på bena den dagen + at du utsetter deg for meget store muligheter for skader. 1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser. Om noen spør, og du virkelig vil bevise for dem at du er sterk, så kan du legge på 50% av det du trener 4x10 på, så har du 1rm sånn ca)

 

Derimot, 4x10 hørtes jævelig mye ut på squats, hva med å prøve å gå ned på 3x6 elns? Jeg vil tro du både får en mye raskere progresjon, og bedre teknikk gjennom løftene, ettersom du ikke er så sliten etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører nå 60kg 4x10, skal opp på 62.5 neste trening. Har ikke testa 1RM..

 

Du kan drite langt i 1RM på squats, du kommer til å ødelegge deg selv, samtidig som du da fucker resten av dagen (Ettersom du ikke klarer å løfte noe særlig mer på bena den dagen + at du utsetter deg for meget store muligheter for skader. 1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser. Om noen spør, og du virkelig vil bevise for dem at du er sterk, så kan du legge på 50% av det du trener 4x10 på, så har du 1rm sånn ca)

 

Derimot, 4x10 hørtes jævelig mye ut på squats, hva med å prøve å gå ned på 3x6 elns? Jeg vil tro du både får en mye raskere progresjon, og bedre teknikk gjennom løftene, ettersom du ikke er så sliten etc.

 

En kompis som satt opp hoveddelen i programmet (derav knebøyen). Husker ikke hvorfor det var 4x10, men det funker for meg, teknikken føler jeg at sitter.

Lenke til kommentar

Joda, de fleste klarer 4x10 på 65kg, det burde jeg vel lagt til. Derimot tror jeg du veldig fort kommer til å stagnere når du når 80kg+, samtidig som jeg er ganske sikker på at du vil stagnere raskere på 4x10 enn 3x6 etc, men du får se på det selv, dette er kun min oppfattning (Jeg brukte 1 år på 40 til 100kg på knebøy 5x5)

Lenke til kommentar

Kjører nå 60kg 4x10, skal opp på 62.5 neste trening. Har ikke testa 1RM..

 

Du kan drite langt i 1RM på squats, du kommer til å ødelegge deg selv, samtidig som du da fucker resten av dagen (Ettersom du ikke klarer å løfte noe særlig mer på bena den dagen + at du utsetter deg for meget store muligheter for skader. 1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser. Om noen spør, og du virkelig vil bevise for dem at du er sterk, så kan du legge på 50% av det du trener 4x10 på, så har du 1rm sånn ca)

 

Derimot, 4x10 hørtes jævelig mye ut på squats, hva med å prøve å gå ned på 3x6 elns? Jeg vil tro du både får en mye raskere progresjon, og bedre teknikk gjennom løftene, ettersom du ikke er så sliten etc.

 

Hva i alle dager er det du har spist til middag? Du kommer overhode ikke til å ødelegge deg ved å kjøre 1RM i noen øvelser. Hvorfor tror du det konkurreres i 1RM i blant annet styrkeløft og vektløfting? Det er såklart en større risiko ved å løfte nær maks, men det er ikke værre enn å ha spottere på siden og bak, god teknikk, og starte med respektive vekter for å deretter øke opp mot maks 1RM. Folk som deg skulle ikke vært på forum der man søker hjelp, du må jo ha blitt feillært fra du fikk morsmelka di. Og at du sier at man kan legge på 50% av 4x10'n for å finne 1RM er jo helt baklengs tankegang om man bruker hue litt.. Tips: Ikke snakk om temaer du har lite peiling på.

Endret av Midtby
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som jeg skulle sagt det selv Midtby...her var det mye vranglære ! God gammeldags "hørt på gymmen" tankegang. Knebøy er teknikk, teknikk, teknikk...og det er det dessverre svært få på de vanlige senterne som behersker.

 

Hva med å oppsøke en styrkeløft eller vektløfter klubb og lære det skikkelig? Anbefaler og Starting Strength av M. Rippetoe som gir et veldig bra innblikk i alt av baseøvelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører nå 60kg 4x10, skal opp på 62.5 neste trening. Har ikke testa 1RM..

 

Du kan drite langt i 1RM på squats, du kommer til å ødelegge deg selv, samtidig som du da fucker resten av dagen (Ettersom du ikke klarer å løfte noe særlig mer på bena den dagen + at du utsetter deg for meget store muligheter for skader. 1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser. Om noen spør, og du virkelig vil bevise for dem at du er sterk, så kan du legge på 50% av det du trener 4x10 på, så har du 1rm sånn ca)

 

Derimot, 4x10 hørtes jævelig mye ut på squats, hva med å prøve å gå ned på 3x6 elns? Jeg vil tro du både får en mye raskere progresjon, og bedre teknikk gjennom løftene, ettersom du ikke er så sliten etc.

 

Hva i alle dager er det du har spist til middag? Du kommer overhode ikke til å ødelegge deg ved å kjøre 1RM i noen øvelser. Hvorfor tror du det konkurreres i 1RM i blant annet styrkeløft og vektløfting? Det er såklart en større risiko ved å løfte nær maks, men det er ikke værre enn å ha spottere på siden og bak, god teknikk, og starte med respektive vekter for å deretter øke opp mot maks 1RM. Folk som deg skulle ikke vært på forum der man søker hjelp, du må jo ha blitt feillært fra du fikk morsmelka di. Og at du sier at man kan legge på 50% av 4x10'n for å finne 1RM er jo helt baklengs tankegang om man bruker hue litt.. Tips: Ikke snakk om temaer du har lite peiling på.

 

Du kommer med et argument som er helt bak mål, og når du prøver å si noe smart etter det, så blir det bare vås. Det sammen med at du faktisk får støtte av enda en tulling under deg, er hvorfor dette forumet suger balle til å lære seg god trening. Ser også at mannen over meg anbefaler Riptoe, husker jeg rett, så var han den første som snakket om at å prøve seg på 1RM er helt ubrukelig, for alle de argumentene jeg skrev over.

 

Men dere skal få fortsette gutte klubben deres uten meg, makan til ignoranse og uvitenhet skal man lete lenge etter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er litt morsomt at du hevder at man ødelegger seg selv ved 1 RM i squats, uten å begrunne hvorfor, for så å påstå at andre er ignorante og uvitende. Hjelper lite at du nå konstaterer at Midtbys argumenter er bak mål og avfeier dem som vås, men igjen så kan du ikke begrunne hvorfor.

 

Du kaster stein i glasshus, det er du som oppfører deg ignorant og uvitende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjører nå 60kg 4x10, skal opp på 62.5 neste trening. Har ikke testa 1RM..

 

Du kan drite langt i 1RM på squats, du kommer til å ødelegge deg selv, samtidig som du da fucker resten av dagen (Ettersom du ikke klarer å løfte noe særlig mer på bena den dagen + at du utsetter deg for meget store muligheter for skader. 1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser. Om noen spør, og du virkelig vil bevise for dem at du er sterk, så kan du legge på 50% av det du trener 4x10 på, så har du 1rm sånn ca)

 

Derimot, 4x10 hørtes jævelig mye ut på squats, hva med å prøve å gå ned på 3x6 elns? Jeg vil tro du både får en mye raskere progresjon, og bedre teknikk gjennom løftene, ettersom du ikke er så sliten etc.

 

Hva i alle dager er det du har spist til middag? Du kommer overhode ikke til å ødelegge deg ved å kjøre 1RM i noen øvelser. Hvorfor tror du det konkurreres i 1RM i blant annet styrkeløft og vektløfting? Det er såklart en større risiko ved å løfte nær maks, men det er ikke værre enn å ha spottere på siden og bak, god teknikk, og starte med respektive vekter for å deretter øke opp mot maks 1RM. Folk som deg skulle ikke vært på forum der man søker hjelp, du må jo ha blitt feillært fra du fikk morsmelka di. Og at du sier at man kan legge på 50% av 4x10'n for å finne 1RM er jo helt baklengs tankegang om man bruker hue litt.. Tips: Ikke snakk om temaer du har lite peiling på.

 

Du kommer med et argument som er helt bak mål, og når du prøver å si noe smart etter det, så blir det bare vås. Det sammen med at du faktisk får støtte av enda en tulling under deg, er hvorfor dette forumet suger balle til å lære seg god trening. Ser også at mannen over meg anbefaler Riptoe, husker jeg rett, så var han den første som snakket om at å prøve seg på 1RM er helt ubrukelig, for alle de argumentene jeg skrev over.

 

Men dere skal få fortsette gutte klubben deres uten meg, makan til ignoranse og uvitenhet skal man lete lenge etter.

 

Hvis du sitter inne med så mye riktig info og vi tydeligvis ikke kan noenting, så er det vel bare å legge til rette litt informasjon... Jeg har da trent såpass lenge, lest mye av høyt profilerte trenere + løftere og er aktiv i den lokale vektløfterklubben til hvertfall å ha litt peiling på hva jeg prater om.

 

Hva er egentlig argumentene dine? At 1rm bare er drit og du ødelegger kroppen? Er det et argument? Med god teknikk ødelegger du ikke kroppen noe mer på 1 repp enn på 10 repp.

 

Ps! Siden du tydeligvis ikke vet hvem Rippetoe er, så var han en seriøs konkurranseløfter når han selv var aktiv...så at han har pratet mot 1rm tviler jeg veldig sterkt på...

Lenke til kommentar

Det sammen med at du faktisk får støtte av enda en tulling under deg, er hvorfor dette forumet suger balle til å lære seg god trening.

 

Ja kan du ikke prøve samme regla på et annet forum med litt høyere cred da? F.eks her har du jo en gylden mulighet. En stakkars uviten sjel som driver med 1RM i knebøy, du kan jo gjerne opplyse han så han ikke ødelegger seg selv?

Lenke til kommentar

InTorv, har mopedportalen fått treningsforum nå??

 

Men det er jo klart at alle her bør høre på orakelet som ikke hadde motivasjon nok til å fortsette med planen han hadde for å nå målsetningene sine.

 

Mål kan endres, med samme oppnåelse. jeg tror da også jeg skrev hvorfor.

 

Jeg skrev spesefikt hvorfor en som løfter 65kg ikke skal prøve seg på 1rm, hvordan det kan være så vanskelig å forstå, er ihvertfall forbi min fatte evne. Jeg tror også jeg skrev hvorfor jeg ikke ville anbefalt han å prøve 1RM?

Lenke til kommentar

At du "kommer til å ødelegge deg selv" seg og at "1RM er bare dræt, på absolutt alle øvelser." er ikke akkurat en god begrunnelse.

 

Men nedjusterer du utsagnet ditt til å gjelde kun inntil en viss vekt? Hvor mye må man isåfall løfte før man kan begi seg ut på 1RM uten å ødelegge seg?

Lenke til kommentar

Men det finnes da klasser i styrkeløft for de som veier det og. Hvordan forklarer du det, og det hadde vært fint om du backer såpass "kontroversielle" påstander med litt empiri kanskje?

 

Jeg vet ikke om du kun leser det du vil lese, eller rett og slett bare argumenterer som du vil. Jeg har fra min første post snakket til en som, for det første løfter ganske så lav vekt, med alt for mange repetisjoner (Om noen ikke har fått det med seg, dette er mine meninger og erfaringer angående trening, hva enn dere gjør når dere trener, bryr meg fint lite om dere ikke ber om råd)

 

Et lite spørsmål til dere alle, dere virker jo så rasjonelle og vel talte; Hvordan ville dere trent for å bli sterkest mulig i knebøy, evnt få best mulig progresjon over 6 måneder? Ta gjerne med hvorfor. Etter det, så kan dere forklare meg nytten av å kaste bort en dag ved å teste 1RM, og fortelle meg hvilken fordeler dette gir, ovenfor en vanlig planlagt økt som sikter på langsiktig progresjon.

 

Ett lite bonus spørsmål; Hvordan har deres progresjon (På treningsprogrammene som tydeligvis er helt motsatt av mitt) vært de siste 6-12 månedene?

 

/En liten note; Ta og tenk over spørsmålene og reflekter litt over deres egen trening, evnt trenings forståelse (i mangel på bedre ord)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere alle, dere virker jo så rasjonelle og vel talte; Hvordan ville dere trent for å bli sterkest mulig i knebøy, evnt få best mulig progresjon over 6 måneder? Ta gjerne med hvorfor. Etter det, så kan dere forklare meg nytten av å kaste bort en dag ved å teste 1RM, og fortelle meg hvilken fordeler dette gir, ovenfor en vanlig planlagt økt som sikter på langsiktig progresjon.

 

Tja, jeg ville kanskje sett på Jim Wendlers 5/3/1 program, hvor det legges opp til 1RM hver fjerde uke?

Lenke til kommentar

Men det finnes da klasser i styrkeløft for de som veier det og. Hvordan forklarer du det, og det hadde vært fint om du backer såpass "kontroversielle" påstander med litt empiri kanskje?

 

Jeg vet ikke om du kun leser det du vil lese, eller rett og slett bare argumenterer som du vil. Jeg har fra min første post snakket til en som, for det første løfter ganske så lav vekt, med alt for mange repetisjoner (Om noen ikke har fått det med seg, dette er mine meninger og erfaringer angående trening, hva enn dere gjør når dere trener, bryr meg fint lite om dere ikke ber om råd)

 

Et lite spørsmål til dere alle, dere virker jo så rasjonelle og vel talte; Hvordan ville dere trent for å bli sterkest mulig i knebøy, evnt få best mulig progresjon over 6 måneder? Ta gjerne med hvorfor. Etter det, så kan dere forklare meg nytten av å kaste bort en dag ved å teste 1RM, og fortelle meg hvilken fordeler dette gir, ovenfor en vanlig planlagt økt som sikter på langsiktig progresjon.

 

Ett lite bonus spørsmål; Hvordan har deres progresjon (På treningsprogrammene som tydeligvis er helt motsatt av mitt) vært de siste 6-12 månedene?

 

/En liten note; Ta og tenk over spørsmålene og reflekter litt over deres egen trening, evnt trenings forståelse (i mangel på bedre ord)

 

Det som jeg personlig har hatt best fremgang med i knebøy, er uten tvil Stronglift's 5x5. Link

 

Man får en god mulighet til å lære seg skikkelig teknikk pga lav startvekt og den lineære progresjonen ved å legge på 2,5kg på bøy hver økt (3 ganger i uka) forbereder kroppen til de tyngre løftene nær ens 1RM.

 

Har også kjørt en runde med den avanserte utgaven av Stronglifts hvor det er enda mer fokus på basisøvelsene (bøy,mark,benk,støt) og færre reps på (ned i 3) på visse øvelser.

 

Det finnes jo også mange gode program som har et toppsett med kun 1 repp, som f.eks 5/3/1 av Jim Wendler Link, så jeg forstår ikke hvorfor du er så i mot det å kjøre 1RM ? Ødelegge en treningsøkt ? Hvordan gjør du det ved å kjøre 1RM ? Du jobber deg jo selvfølgelig opp mot det ene tunge settet....eller hopper du kanskje rett på maksen din uten å varme opp eller vekttilpasse løftene dine ?

 

Hva slags program kjører du selv (står muligens i en tidligere post) ?

Lenke til kommentar

Men det finnes da klasser i styrkeløft for de som veier det og. Hvordan forklarer du det, og det hadde vært fint om du backer såpass "kontroversielle" påstander med litt empiri kanskje?

 

Jeg vet ikke om du kun leser det du vil lese, eller rett og slett bare argumenterer som du vil. Jeg har fra min første post snakket til en som, for det første løfter ganske så lav vekt, med alt for mange repetisjoner (Om noen ikke har fått det med seg, dette er mine meninger og erfaringer angående trening, hva enn dere gjør når dere trener, bryr meg fint lite om dere ikke ber om råd)

 

Et lite spørsmål til dere alle, dere virker jo så rasjonelle og vel talte; Hvordan ville dere trent for å bli sterkest mulig i knebøy, evnt få best mulig progresjon over 6 måneder? Ta gjerne med hvorfor. Etter det, så kan dere forklare meg nytten av å kaste bort en dag ved å teste 1RM, og fortelle meg hvilken fordeler dette gir, ovenfor en vanlig planlagt økt som sikter på langsiktig progresjon.

 

Ett lite bonus spørsmål; Hvordan har deres progresjon (På treningsprogrammene som tydeligvis er helt motsatt av mitt) vært de siste 6-12 månedene?

 

/En liten note; Ta og tenk over spørsmålene og reflekter litt over deres egen trening, evnt trenings forståelse (i mangel på bedre ord)

 

Om jeg ønsker å bli sterkest mulig vil jeg trene med få repetisjoner og med fokus på progresjon. Forøvrig vil en dag med 1RM utført korrekt inneholde mange sett på vei mot toppsett, som sammen blir endel vekt løftet.

 

Bonusspørsmålet ditt: Tja, jeg hadde i juni en 1RM på 94kg, og sist gjennomførte økt med fullverdig 5x5 var på 95kg flatt. Etter 1RM hadde jeg et par ukers pause med omgangssyke, og jeg ødela også litt i kneet en stund etter det så det har ikke vært helt jevnt i forhold til treningsdager av bein. Men før jeg ødela kneet kjørte jeg et "ikke-flatt" 5x5 med toppsett på 80.

 

Synes det er helt grei progresjon, men det er mulig det bare er meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...