Gå til innhold

Test: Corsair Force Series 3 240 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt denne disken i snart en måned, og har hatt en haug blåskjermer. 25+ totalt tror jeg. Sluttet å skrive ned feilkodene etterhvert så har ikke det totale antallet foran meg akkurat nå. Blåskjermer kan komme 8 på en dag, eller gå 10 dager uten et problem, men borte har det ikke blitt ennå..

 

I tillegg faller den brått ut av systemetetter en blåskjerm. Ved å gå inn i BIOS (EFI) finner man ikke disken i BOOT fanen engang. Heldigvis har jeg fortsatt en C300 med OS installert på som jeg da kan montere og boote fra. Etter at systemet har bootet inn til windows og blitt slått av kan jeg uten problemer bytte tilbake til force 3 disken og boote opp som vanlig fra denne igjen.

 

Jeg har 240GB disken, som corsair ikke "sykmeldte" i sin pressemelding, og da trodde jeg den var et trygt kjøp. Leste mye om 120GB versjonens problemer i starten før jeg valgte å spandere på meg noen kroner ekstra for 240GB versjonen.

 

Ytelsen er fin den, men stabiliteten skulle jeg gjerne hatt med på kjøpet også.

Har ikke hatt blåskjermer i løpet av det året jeg hadde min C300 128GB disk. Ingen andre oppgraderinger er utført samtidig som SSD'er ble byttet, bare fersk installasjon av win7.

 

edit1:

 

Kan liste de kodene jeg har skrevet ned ihvertfall:

0x00000024 x1

0x0000007 x2

0x0000003b x1

0x0000001a x4

0x0000000a x3

0x00000019 x1

0x000000f4 x1

0x0000021a x1

0x0000007b x1

 

edit2: Masse nyttig lesestoff her

 

edit3: Firmware oppdatering her

Endret av branick
Lenke til kommentar

"Ikke den beste på komprimerbar data"

 

Når jeg skal bruke den til gaming, hva er det jeg vil ha? Skal jeg se på IO eller PCMark saken?

I praktisk bruk, som gaming, vil du knapt merke noen forskjell på SSD-er. Hvertfall på de seneste generasjonene.

Den store forskjellen ligger i spranget fra HDD til SSD.

Lenke til kommentar

"Ikke den beste på komprimerbar data"

 

Når jeg skal bruke den til gaming, hva er det jeg vil ha? Skal jeg se på IO eller PCMark saken?

I praktisk bruk, som gaming, vil du knapt merke noen forskjell på SSD-er. Hvertfall på de seneste generasjonene.

Den store forskjellen ligger i spranget fra HDD til SSD.

 

Jeg kjører RAID0 med raptors nå da. men jeg vil ha det som er best hvis jeg kan få noe som er bedre en noe annet for noen lapper kjøper jeg det.

Lenke til kommentar

har du kjørt fw update? min ble mye mere stabil etter det

Ja, oppgraderte til 1.3 med pdf-bruksanvisningen som ble postet av de som styrer forumet der, men har ikke opplevd noen endring. Har stort sett prøvd det aller meste, men nå orker jeg ikke bruke mer tid på feilsøking når det viser seg at det gjelder så mange med 240GB versjonen også. Vurderer å benytte meg av reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar

Venter enda på at prisene på SSD skal forbedre seg.

 

Jeg skjønner meg rett og slett ikke på prisene på SSD, jeg trenger ikke en 240Gb. En 120Gb skal holde lenge for meg, men når jeg ser på komplett ser det ikke ut som prisene på "eldre" SSD synker.

 

Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB

SATA2, 2,5", 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5" bracket

 

Koster 1299

 

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/510MB/s read/write, SandForce® SF-2281

 

Koster 1499

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

joda, det holder sikkert. Men hadde vært fint med litt ekstra Gb. Dere med SSD, har dere spill på samme disk? Vist ja, hvordan gjør dere det med Steam? Kan vel ikke ha så alt for mange spill instalert samtidig. Og er vel ikke mulig å instalere noen spill på D: og noen på E: via steam?

 

Edit:

 

Kingston SSDNow V+100 96GB

SATA2, 2,5", MLC, 230/180MB/s read/write speed

 

Koster samme som den disken du linket, men "vesentlig" raskere. Hvorfor synker ikke SSD i pris?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Hvorfor prisene ikke synker er vel ikke så greit å si, men det er jo ikke så altfor mange år siden prisen på vanlig HDD begynte å synke drastisk heller?

Uansett så er jeg nokså enig i at det er dyrt, men må man ha, så må man ha.

Kan jo også ha noe med at selskaper skal melke det så mye de kan før de må gå ned på prisen.

Men en SSD er jo egentlig en litt gigantisk RAM brikke, er det ikke det?

En RAM brikke som ikke mister informasjon når du kutter strømmen, sånn sett så er jo SSD billig da du må ut med 800-1000kr for 8GB RAM.

Hvis jeg er fullstendig på trynet nå så får en mod redigere posten min, hehe.

 

Men hvor mye Watt bruker en SSD?

En vanlig HDD bruker vel sånn, tja 10W eller noe?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Kingston SSDNow V+100 96GB SATA2, 2,5", MLC, 230/180MB/s read/write speed

 

Koster samme som den disken du linket, men "vesentlig" raskere. Hvorfor synker ikke SSD i pris?

 

Unnskyld meg men Corsair SSD Force Series™ 3, 90GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/500MB/s read/write, SandForce® SF-2200 som jeg linket til vel bare noe over 2 ganger så rask ++ som den du omtaler.

 

Strømforbruk ved drift er 2 Watt, hvilemodus 0,5 Watt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

joda, det holder sikkert. Men hadde vært fint med litt ekstra Gb. Dere med SSD, har dere spill på samme disk? Vist ja, hvordan gjør dere det med Steam? Kan vel ikke ha så alt for mange spill instalert samtidig. Og er vel ikke mulig å instalere noen spill på D: og noen på E: via steam?

 

Det finnes et program som heter Steam Mover som løser denne problematikken. Jeg har bare 80GB av forrige generasjons Intel. Synes det er irriterende lite. Skulle gjerne hatt 240GB.

Lenke til kommentar

joda, det holder sikkert. Men hadde vært fint med litt ekstra Gb. Dere med SSD, har dere spill på samme disk? Vist ja, hvordan gjør dere det med Steam? Kan vel ikke ha så alt for mange spill instalert samtidig. Og er vel ikke mulig å instalere noen spill på D: og noen på E: via steam?

 

Eg har Steam og dei fleste spela installert på ein vanleg HDD og så legger eg over eit par spel på SSD-en. Då kan du bruke NTFS junctions for å lage ein "snarveg" (veldig likt symbolic links i *NIX om du kjenner til det). Google "ntfs junctions" så finner du fleire oppskrifter på korleis du gjer det. Stort sett treng du berre skrive følgande i eit kommando-vindu:

 

mklink -j "D:\Steam\steamapps\common\borderlands" "C:\Games\borderlands" 

 

Edit: Du må sjølvsagt avslutte Steam, flytte Borderlands til C:\Games\borderlands og så lage linken før du starter Steam igjen :)

 

Då har du Borderlands liggande på C-disken (SSD), og så opprettar du ein junction/link til den mappa i Steam-installasjonen som ligger på ein vanleg HDD. Då kan du velge kva spel du vil ha på SSD og ikkje, for Steam er operasjonen ganske så transparent. Skal du flytte spelet tilbake slettar du linken som vanleg og flytter mappa tilbake i Steam-folderen. Easy as pie!

 

Einaste spela som kan vere litt problematiske er Valve sine eigne, basert på Source-motoren, sidan desse ofte deler ein del ressursar (alt ligger ikkje i kun ei mappe), men det kan sikkert løysast på eit vis det også.

Endret av Einride
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...