Gå til innhold

Tråden om Barcelona


Anbefalte innlegg

Det er laget ganske mange tråder om barcelona i denne delen av forumet så jeg har samlet endel informasjon om byen i denne posten. noe i denne posten er skrevet nå mens andre deler er copy and paste fra poster jeg har svart i andre tråder i forumet.

 

Jeg synes det altid er greit å sette meg litt inn i hvor jeg skal (historisk og kulturelt) før jeg drar et sted. gode steder å starte vil være Wikipedia sine artikler om Barcelona og Catalonia som er "fylket" Barcelona ligger i. Videre har Wikitravel tilsvarende guider til Barcelona og Catalonia.Skal du ha bøker vil jeg anbefale Cadogan travel guide eller Rough guides sine bøker om Barcelona og Spania. jeg har også skrevet om Barcelona på hjemmesiden min. Hva jeg har skrevet kan du lese her.

 

Her følger et forslag hvis du skal være borte i 7 dager og tilbyr det beste av hva dere bør få med dere fra Barcelona. jeg har vel vært der 4 ganger så jeg har fått med meg endel av byen.

 

Dag 1: Utreise

 

Dag 2: bli kjent i sentrum og besøk La Rambla som er hovedgaten i Barcelona. midt på denne gaten ligger Plaça de Catalunya som på mange måter er hovedtorget i byen. Det meste av kollektivtransport innad i byen knytes sammen her.

 

Dag 3: besøk Park Güel. Sommye annet i byen er denne parken designet av Antoni Gaudí. Dette er et stort område og bør sees. Herfra har du panoramautsikt over byen.

 

Dag 4:Besøk Montjuïc. Dette er en høyde over byen hvor blandt annet Museu Nacional d'Art de Catalunya (Nasjonale kunstmuséet i Catalonia. Hvis dere ikke gidder å gå inn bør dere iallefall se fasaden som er fet i tilleg til bra utsikt over byen), Olympia-stadioen fra da sommer OL var i Barcelona i 1992 og Castell de Montjuïc som er en diger festning som ligger på toppen og som er verdt å få med seg.

 

Dag 5: La sagrada Familia. Diger katedral som de begynte å bygge i 1882 og som fremdeles ikke er ferdig. Har hørt de regner med å være ferdig om cirka 60 år men det vil tiden vise om stemmer.

 

Dag 6: Barri Gòtic og Ciutat Vella som utgjør gamlebyen i Barcelona. her finner du også katedralen hvor du kan ta heis opp til taket og få en veldig fin utsikt over byen.

 

Dag 7: Hjemreise

 

hvis dere har med barn bør dere også ta med Akvariet i Barcelona. er det ikke barn med kan dere vurdere Picasso-museet som ligger i gamlebyen. Det er veldig omfattende og dere vil bruke mange timer hvs dere vil få med dere alt i muséet.

 

Hvis du vil lese mer om andre tråder om Barcelona vil jeg anbefal at du leser disse trådene:

Barcelona - Noen erfaringer eller tips?

Søndagsåpne butikker i Barcelona?

Klassetur til Barcelona. TIPS ?

Barcelona i sommer

Reise i sommerferien

Klassetur til Spania

Reise til Barcelona

Reisepartner og ferie. Tips og gode råd?

Noen tips om billig klassetur til spania?

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kunst - Picassomuseet. Gratis første søndag i måneden. Ellers koster det ikke så mye. I gå-avstand fra Las Ramblas.

 

Kultur - Parc Guëll, La Sagrada Familia, Palau Guëll og et par andre saker. Skal tenke litt på det :)

 

Fotball - Museet på Camp Nou er meget bra. Jeg likte det veldig.

 

Ekstra: Barcelona Zoo, L'aquarium og Mont Juic høyden (PS! Bør kun dra til Mont Juic høyden om det er godt vær. Jeg var der i 0 grader og sludd...)

 

Meget vanskelig å gjette hva slags vær det blir. Svinger mye i Europa om dagen.

Lenke til kommentar

dropp park guell !

var i park guell for et par år siden, midt på sommeren, det var helt fryktelig! altfor varmt, tror aldri jeg har svettet så mye før i hele mitt liv.

 

mitt tips til dere som har tenkt dere til Barecelona, ikke tenk på alt du skal få med deg. dra til las ramblas og gå rundt i gamlebyen derfra. du har uansett i god nok tid til å bli kjent med byen på bare 4 dager..

Lenke til kommentar

dropp park guell !

var i park guell for et par år siden, midt på sommeren, det var helt fryktelig! altfor varmt, tror aldri jeg har svettet så mye før i hele mitt liv.

 

Ikke alle drar til Barcelona på sommeren :roll:

 

Ikke alle har samme toleransegrense når det kommer til hva som defineres som "altfor varmt" :roll:

 

 

Parc Guell er et mesterverk og bør ikke droppes fordi en nordmann begynner å svette med en gang gradestokken passerer 17.9 grader.

Lenke til kommentar

dropp park guell !

var i park guell for et par år siden, midt på sommeren, det var helt fryktelig! altfor varmt, tror aldri jeg har svettet så mye før i hele mitt liv.

 

Ikke alle drar til Barcelona på sommeren :roll:

 

Ikke alle har samme toleransegrense når det kommer til hva som defineres som "altfor varmt" :roll:

 

 

Parc Guell er et mesterverk og bør ikke droppes fordi en nordmann begynner å svette med en gang gradestokken passerer 17.9 grader.

 

det skal merkes at gradestokken var over 30, og på et vindstille område så langt inn i byen som parc guell er så vil jeg kalle det "altfor varmt" og en liten ting til, selve parken er jo ikke noe særlig, altså om man går inn hovedingangen, og beveger seg derifra så vil jeg absolut tro man blir skuffet, det er bare der det er storslott, resten er så som så.. heldigvis gikk vi inn en sideinngang når jeg var der, hehe.

 

edit: du, ilpostino. Barcelona er så mye mer enn parc guell, og for nybegynnere så vil ikke jeg anbefale å dra hit, fordi Barcelona er så utrolig mye mer enn "bare" gaudi, altså han har jo satt et fantastisk preg på byen, men det kan man se nede i sentrum også. noe av det som er aller best i Barcelona er å sette seg ned på rambla de mar og bare nyte følelsen av byen.

Endret av bakken93
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Noen som vet hva som er den greieste måten å komme seg fra flyplassen i Barcelona og til sentrum? Ser at det er muligheter med både buss, tog og taxi, noen som har erfaringer? Kommer alene med flyet og skal reise alene inn til sentrum hvor jeg skal til et hotell som heter Medium City (adr: Nicaragua, 47, Sants-Montjuïc, 08029 Barcelona). Aldri vært der før og har dårlig med retningssans, så kjekt med tips! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Åla alle sammen:)

 

Har tenkt å reise til Barcelona om en uke. Skal være der

fra 15 til 18/19 augustm.Planen er da å se kampen den 17 august på camp nou,være litt på stranna og i byen.

 

Så mitt spørsmål er,hvilket hotell ville dere ha anbefalt som er billig og nærmest stranda/byen? slik at vi kan labbe ned til byen/stranda..

 

p.s

http://www.finn.no/finn/travel/hotel/result/availability?rt0=unspecified&checkInDate=15.08.2011&checkOutDate=19.08.2011&r0.a0=30&ri=51K2GVJ6NIVB834U&r0.a1=12&areaId=2203034&sort.sortCriteria=12

noen som kjenner hvilket som er nærmest sentrum eller i sentrum av disse?

takker masse på forhånd!:)

Endret av alik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En venninne og jeg skal til Barcelona ifra 1-9 oktober. Er det noen som kanskje har noen råd om Barcelona med tanke på noe å gjøre, spise steder, steder å se, osv? Hvordan er temperaturen og været i denne perioden? :D

 

Tempraturen ligger på rundt 23-25 grader og ennå badetrempraturer.Restaurant anbefalinger alaross beste paella restauranten ligger på Joan Borbo 15,katalansk mat og tapas cal chusco, ellers vil jeg nevne gastronomisk mat fra dos pelillos som ligger i Elisabet ett kvartal nedenfor pl catalunya til høyre. God reise:)verd å nevne så må El born og Raval nevnes,få med dere de fine gatene og miljøet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...