Gå til innhold

Lord Augustface


Anbefalte innlegg

Etter en flott innsats av freeman er nå august er her, og som sommeren går mot slutten, like så gjør deres tid som musikalske analfabeter! Jeg har fortsatt ikke klart for meg hvilke album jeg vil velge ut, men jeg skal prøve å unngå det opplagte, samt styre litt bort fra metall (ikke fordi jeg ikke liker det, men for å kompensere for tidligere måneder, og kanskje tiltrekke noen nye deltagere).

 

Som født etter Berlinmurens fall stiller jeg naturlig nok sterkest med nyere musikk, så jeg begynner så tidlig som mulig, med ...

 

1981: Glenn Branca - The Ascension

 

Post-rock fra lenge før det var noe som het post-rock, av et ensemble som har inkludert (og inspirert) flere medlemmer av både Swans og Sonic Youth – uten denne mannen kan det hende vi ville vært foruten Soundtracks for the Blind og Daydream Nation. Her finner man crescendoer som selv GY!BE ville vært stolte av.

 

 

 

Albumliste med lenker til post:

 

 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1982: Laurie Anderson - Big Science

 

Jeg har ikke den fjerneste anelse hva som foregår i dette albumet, men av en eller annen grunn kan jeg ikke annet enn like det. Her er hypnotiske repetitive melodier, pussig vocoder-forvrengt vokal – men nesten ingen synging – og tekster som rekker fra det absurd humoristiske til (forholdsvis) seriøse samfunnskommentarer.

 

I met this guy

and he looked like might have been a hat check clerk

at an ice rink.

Which, in fact, he turned out to be.

 

http://www.youtube.com/watch?v=BhOvrVUoJoY

Lenke til kommentar

1983: Nick Cave & the Bad Seeds - From Her to Eternity

 

For '83 er det opplagte valget Murmur, så da blir det ikke det. From Her to Eternity høres nesten mer ut som The Birthday Party enn Nick Cave slik vi kjenner ham nå. Det er dårlig med det melodiøse og humoristiske (ta denne mesterlige strofen fra "The Lyre of Orpheus": Eurydice appeared brindled in blood/And she said to Orpheus/If you play that fucking thing down here/I'll stick it up your orifice), i stedet er det meste gjennomført grimt og jævlig, fullt av strålende hat som høres ut som det kommer rett fra sjela til Cave; mannen kunne fått "Lisa gikk til skolen" til å høres mørkt ut.

 

 

 

Ellers kom jeg nettopp på at Milo Goes to College jo kom ut i 1982. Ja ja, satser på at noen andre tar den.

Lenke til kommentar

1984: The Fall - The Wonderful and Frightening World of The Fall

 

Som det meste annet av The Fall er Wonderful and Frightening primitivt og rått, kryptisk og bittert og uvelkommende støyende. Det er også nok et band som har inspirert Sonic Youth, så vel som Nick Cave og Pavement. Få artister har vært like produktive og konsistente som Mark E. Smith – som i praksis ER bandet, siden han sparker musikere over en lav sko – og aldri blitt mer enn et kultfenomen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=yuSwtUJYIko

 

"Disney's Dream Debased" er noe av det peneste og mest melodiøse The Fall har utgitt, og handler angivelig om den gangen Smith så en dame bli halshogd av en berg- og dalbane i Disneyland, og hvordan alle maskotene strømmet til for å distrahere publikum.

 

http://www.youtube.com/watch?v=t5-7oXyIW7g

 

PS:

 

This Nation's Saving Grace er bedre, men jeg har et annet album for det året.

 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

1985: The Jesus and Mary Chain - Psychocandy

 

Vi fortsetter med nok et band som har inspirert Sonic Youth – skal det ingen ende ta? –, samt storheter som My Bloody Valentine, Pixies, Dinosau Jr. og Spiritualized, og sikkert sånn cirka all popete/støyende gitarbasert musikk siden. Den typiske beskrivelsen av lyden er Beach Boys + Velvet Underground + feedback, og det er egentlig så godt som det kan sies.

 

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...