Gå til innhold

Artikkel: 15 skjulte perler i Mac OS X Lion


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

* «AirDrop» Ubuntu har hatt det i flere år, såpass lenge at jeg ikke husker når det kom engang. Tekst, tale, video og filoverføringer. "Personer i nærheten", kalles det. Kanskje ikke like spenstig navn. Det kan godt tenkes at Apples løsning fungerer godt, jeg skal ikke kritisere det før jeg har prøvd. :)

 

* «Legg til en signatur:» Fleiper du eller? Vi bruker digitale signaturer, sertifikater og nøkler. Apple tar en fotokopi av en håndskrift? Det kan ikke være helt sant vel?

 

Det var rett og slett så mye å ta tak i at jeg ga opp. Time Machine er heftig. Resten er i beste fall selvfølgeligheter, men mesteparten var egentlig bare flaut å lese. Er dette virkelig alt Apple klarer å levere i 2011? Jammen bra de har godt med hype.

Lenke til kommentar

Fullskjermvisning med F11 virker med nettleser, filmavspiller, musikkavspiller, fotoalbum, pdf-leser, regneark... Vent litt. Det var visst jeg som hadde satt F11 som "Fullskjerm" for _alle_ vinduer i Tastatursnarveier.

 

Men såvidt jeg forstår, er ikke Apples fullskjermvisning helt det samme. Mitt begrensede inntrykk er at det fungerer omtrent sånn at et fullskjermvindu får sitt eget arbeidsområde. Men ikke siter meg på det.

Lenke til kommentar

Fullskjermsvisning kan ikke sammenlignes med å trykke F11 i nettleseren. For de som har erfart å jobbe med virtuelle skrivebord (eller "spaces" som apple kalte det før) så kan man se på fullskjermsvisning som å opprette et virtuelt skrivebord for et program som så kjører i full skjerm. Praktisk for de som har de minste bærbare maskinene. En annen viktig ting er at man kan skifte mellom de virtuelle skrivebordene og fullskjermsapplikasjoner ved å bla høyre eller venstre på trackpaden med tre eller fire fingre - det kan selvsagt også slåes av.

 

Men for meg som tilbringer mesteparten av tiden i windows så må jeg innrømme at jeg irriterer meg mest over standard scrolleretning som er invers. Lion scroller nå på samme måte som på touchtelefoner. Er jo selvsagt bare å slå det av, men fortsatt like plagsomt hvis man skal låne maskinen til noen som ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

HAr ikke Windows hatt "fullskjermsvisning" de siste 10 årene vertfall? Er det noe spesielt som gjør at Mac sin versjon er bedre?

Er det eventuelt noe spesielt som gjør at det ikke har hatt det før?

Les innlegget over ditt så forstår du forhåpentligvis hvorfor dette ikke er det samme som det du finner i Windows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

* «AirDrop» Ubuntu har hatt det i flere år, såpass lenge at jeg ikke husker når det kom engang. Tekst, tale, video og filoverføringer. "Personer i nærheten", kalles det. Kanskje ikke like spenstig navn. Det kan godt tenkes at Apples løsning fungerer godt, jeg skal ikke kritisere det før jeg har prøvd. :)

 

* «Legg til en signatur:» Fleiper du eller? Vi bruker digitale signaturer, sertifikater og nøkler. Apple tar en fotokopi av en håndskrift? Det kan ikke være helt sant vel?

 

Det var rett og slett så mye å ta tak i at jeg ga opp. Time Machine er heftig. Resten er i beste fall selvfølgeligheter, men mesteparten var egentlig bare flaut å lese. Er dette virkelig alt Apple klarer å levere i 2011? Jammen bra de har godt med hype.

Uten at jeg kjenner "People nearby" funksjonen i Ubuntu i detalj, så er det så vidt jeg skjønner ikke helt det samme som AirDrop:

http://www.apple.com/macosx/whats-new/features.html#airdrop

 

Noen ganger trenger man en håndskrevet signatur i et PDF-dokument som man skal sende fra seg i elektronisk form, f.eks i diverse brev og skjema, og dette er faktisk noe jeg relativt ofte har bruk for. Dette kan løses på ulike måter, men Apple tilbyr nå et svært enkelt alternativ som benytter det innebygde kameraet i mange Macer:

http://www.tech-recipes.com/rx/11777/os-x-lion-preview-add-signature-to-pdf-files/

Ganske praktisk liten funksjon, og helt sant! ;)

 

Nei, dette er ikke alt Apple klarer å levere i 2011 - foreslår at du leser artikkelen: Tillelen om "15 skjulte perler" indikerer vel ikke at dette er de nyhetene Apple har lagt mest vekt på å presentere - siden de er "skjulte"? Noen av dem var faktisk nytt for meg, selv om jeg sitter her og skriver dette i OS X Lion - men jeg har altså ikke hatt bruk for, satt meg inn i eller utforsket alle de mer enn 250større og mindre nye funksjonene i Lion. Og videre: "OS X Lion er pakket med flere godbiter som du kanskje ikke er klar over. Listen er ganske lang, men her er noen av nyhetene" (min utheving)

 

Jammen bra at noen heller foretrekker fakta og nyttig informasjon, i stedet for å avskrive alle nyheter som "hype"... ;)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått er Mac`er ganske solide på sovemodus(??!!) og dvalemodus. Den eneste grunnen for å starte på nytt er da 1) patcher, og 2) at man ønsker å tilbakestille økten fordi noe har gått galt. Linux har hatt "Apper fortsetter ved oppstart" (hvorfor kaller vi det "apper" nå, og ikke programmer?) i over 6 år og det er en av de tingene jeg alltid skrur av. Noen ganger vil man restarte fordi noe har gått galt med et program, og da er det litt irriterende at det kommer opp igjen akkurat som det var før man restartet. Oppstarten blir mye tregere, og det er ikke sannsynlig at man trenger alle de programmene som kjørte før omstarten, i hvert fall ikke med en gang. Man kan ikke være trygg på at alt man gjorde ble lagret, for programmene må skrives spesielt for å støtte denne funksjonen.

 

Jeg har ikke brukt Mac mye, men jeg hadde vært veldig skeptisk hvis dette kom til windows. Og vi har jo 2 gode løsninger hvis man virkelig vil komme tilbake der man var.

 

Hvis Apple lager patcher som krever omstart ca. hver uke kan jeg skjønne det, men hvis det jeg har hørt om OS X er riktig så er det så stabilt at man nesten aldri må starte på nytt.

Lenke til kommentar

@fa2001: Om man vil åpne alle vinduer igjen automatisk ved omstart av maskinen er noe man velger selv:

Apple-Mac-OS-X-Lion-resume-new.jpg

 

Når det gjelder å gjøre det samme ved avslutning/oppstart av program, så er dette en funksjon man enkelt kan slå av eller på i Systemvalg.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som nevner python 2.7?

 

Flerbrukerpålogging er kjekt selv om man ikke skal remote inn. Jeg kan være logget inn og f.eks. ha en nedlasting gående samtidig som noen andre har sin innlogging i forgrunnen og driver med noe annet.

Endret av JeffK
Lenke til kommentar

Mye bra i Lion, men også noen irritasjonsmomenter.

 

- Om man glemmer trykke Log Out når man bruker Screen Sharing så må man fysisk gå til maskinen og trykke "Tillat" neste gang man vil bruke screen sharing. Ellers må man velge en virtuell terminal som er gruelig treg på Mac Mini

- Gestures rimelig bugga. Screen Zoom (ikke pinch to zoom) funksjonen kommer og går, og det samme gjør tre finger gestures

- Scrolleretningen var irriterende i starten. Tvang meg selv til å bruke den litt og synes nå det er mer logisk at man drar innholdet en retning fremfor den tenkte rammen, som er nettleservinduet.

- Airdrop funker ikke på min to år gamle Mac Mini

 

- Launchpad, hva er poenget???

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

@tacomodo:

- Har også opplevd at "pinch to zoom" funksjonen forsvinner i Safari - lurer på om det kan ha sammenheng med Flash Player, som har en del problemer ift. Lion.

Ellers opplever jeg at de nye gestures-funksjonene fungerer ganske intuitivt og bra, bortsett fra "smart zoom" som ble litt for lite smart for meg, så jeg slo den av.

 

- Scrolleretningen kan stilles tilbake til slik den var før, i kontrollpanel for styreflate/mus - foretrekker foreløpig den gamle oppførselen, siden jeg også kommer til å bruke Snow Leopard på minst én maskin og det er greiest at dette fungerer likt mellom maskinene.

 

- Launchpad ser jeg på som en gimmick mest beregnet på nye Mac-brukere som har erfaring med iOS - erfarne Mac-brukere vil bare riste litt oppgitt på hodet og fjerne Launchpad-ikonet fra Dock...

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen ganger trenger man en håndskrevet signatur i et PDF-dokument som man skal sende fra seg i elektronisk form, f.eks i diverse brev og skjema, og dette er faktisk noe jeg relativt ofte har bruk for. Dette kan løses på ulike måter, men Apple tilbyr nå et svært enkelt alternativ som benytter det innebygde kameraet i mange Macer:

http://www.tech-recipes.com/rx/11777/os-x-lion-preview-add-signature-to-pdf-files/

Ganske praktisk liten funksjon, og helt sant! ;)

Er ikke dette dokumentforfalskining? Hvis det kreves signatur, så skal du ha en identisk papirkopi med den faktiske signaturen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...