Gå til innhold

iPhone-app gir geotagging til alle kameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidsstyrt geotagging blir jo ikke helt presist men greit nok. Jeg ville ikke brukt det for å finne den beste sopp/bærplassen man var på i fjor el.

Men da kan du jo sette den på "risting", eller hvert 30. sekund.

 

Det er sjelden hvert 10. minutt er utilstrekkelig for min del. Det eneste som overrasker meg er at denne appen ikke finnes enda, det er en av de første jeg ville søkt etter dersom jeg kjøpte en smarttelefon.

 

Kunne og tenke meg å få anledning til å stille inn tagge-presisjon, det er lite behov for 3m presisjon på mine bilder, men det er ganske kjekt å ha ± 100-500m. Særlig gir 3m presisjon i taggingen liten mening hvis lokaliseringen skjer bare hvert 10. minutt. Men, har man en sporlogg kan man jo fikse det med et script :)

Lenke til kommentar

Tilsvarende finnes for Android, og helt sikkert til Windows Phone også.

Hva med å lage en generell artikkel om hvordan bruke mobiltelefonen til geotagging i stedet for å reklamere for ett program???

 

Og hvorfor har dere bilde av ei dame som tar bilde på stranden? Hva var tanken bak å bruke dette bildet? Hvorfor ikke finen et bilde av en som faktisk har kamera OG en telefon i samme bilde..

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Det eneste som overrasker meg er at denne appen ikke finnes enda, det er en av de første jeg ville søkt etter dersom jeg kjøpte en smarttelefon.

 

Å logge GPS-koordinatar med tidspunkt via eit program på mobilen, og merke eit sett med bilete med samsvarande tidspunkt via PC er ikkje noko nytt. Dette har ein lenge kunne gjort med t.d. Nokia Sports Tracker og GeoSetter eller GpicSync. Det einaste nye er vel at ein part har laga både mobil- og PC-programmet.

Lenke til kommentar

Hva med å lage en generell artikkel om hvordan bruke mobiltelefonen til geotagging i stedet for å reklamere for ett program???

 

Eller ennå bedre - lage en artikkel om geotagging generelt med utstyr som kan lage GPS-tracks. Personlig bruker jeg både mobiltelefon og navigator (Garmin Edge 750 eller tilsvarende) avhengig av hva som er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er trøbbelet med å få samjustert geotaggingen og bildene. Mye bedre å ha kamera med innebygget geotagging...

Dessuten kan (eller burde kunne) in-camera tag'er også legge ved info om retningen kameraet peker. Dette kan være nyttig i en del tilfeller, særlig innen landskapsbilder etc.

Lenke til kommentar

Tracker funksjonen man får med dette er jo også ok, men det er jo tonnevis av lignende programmer til dette for telefoner med gps. Men jeg ser helt klart verdien av det fremfor å ikke ha noe, men jeg ville heller hatt en ristefunksjon el. fremfor å sluke batteri på telefonen med unødvendig GPS bruk om jeg da ikke ønsker tracking.

 

I iOS 5 kan man eks. bruke dedikert knapp til kamera (+ volum tast). Det hadde vært kjekt om man kunne ha slik tidsynkronisert geotagging for 3.part kamera bundet til en tast på telefonen, da eks. - volum tasten.

 

Selv har jeg ikke brukt geotagging i særlig grad ennå men det er fordi fotointeressen har dabbet litt av siste 2 år men kommer til å ta seg opp igjen nå som ting ligger bedre til rette. Da kan det nok hende jeg gir dette programmet et forsøk uansett.

 

Ellers i GPS verden for telefoner synes jeg det er et myriader av applikasjoner det er kronglete å orientere seg i. Gode program for å sørge for at turopplevelsene dine blir ivaretatt og kartlagt, gode program med topografiske kart for å hjelpe deg på tur/fiske/friluftsliv, gode program for trening/sykling i skog og mark osv. Det finnes tonnevis til alle kategorier men uoversiktlig.

 

Ved en tur jeg var på forrige uke ville jeg ser ca. hvor i området jeg befant meg, med litt knoting fikk jeg det til med "kart" applikasjonen som er innebygd i iOS, men særlig elegant eller responsiv er ikke den applikasjonen. Et program som syr sammen det meste og tom. kanskje laster opp bilder, kartposisjoner osv. som en slags "turblogg" hadde vært fint.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...